fAight Skrevet 26. juli 2002 Del Skrevet 26. juli 2002 hei, j skl bygge meg en ny pc, og siden j ikke har så stor kunnskap innen for dette området er jeg interessert i tips fra dere. 1. CPU: AMD eller Intel? Selv tror jeg at jeg kommer til å kjøpe AMD siden man får mer ytelse for pengene. Tenkte meg en XP 2000, noen kommentarer til dette? 2. Vifte til CPU: Jeg vil ha en som er stillegående, men som likevel har god kvalitet og ikke så dyr. 3. Hovedkort: Merke? Type? Her er jeg veldig blankt, plz hjelp meg:) Trenger jeg raid? 4. Minne: PC2100 PC1600 (ddr hvis jeg skal ha det), men hva er forskjellen mellom de to jeg har nevnt? 5. Kabinnett: Tror jeg skal velge en midi Chieftech Dragon, kanskje alluminium, siden den er så lett. 6. Lydkort: skal være billig og bra... 7. brenner og dvd: trenger egentlig ikke noe hjelp innenfor dette området, men kom gjerne med noen forslag. 8. Skjermkort: Har allerede kjøpt meg Asus V8420, G4 ti 4200 128 ddr. Var dette et bra kjøp? Kjøpte det siden det var så billig, 1650 kr. 9. Skjerm: Har en 19" som jeg fortsatt skal bruke 10. Nettverkskort: trenger vel ikke no særlig hjelp her heller. 11. Tastatur og mus har jeg... Vel, tror that's it...Men som sagt, kom gjerne med flere tips hvis jeg har glemt noe. På forhånd takk (hvis dere gidder å svare da:)) Lenke til kommentar
verwooks Skrevet 26. juli 2002 Del Skrevet 26. juli 2002 Er sikkert lettere å få svar på dette hvis du poster på forumet på hardware.no delen. Få på hovedkort prosessor ram delen. Gadd ikke lese alt du skrev, men min anbefaling er: cpu: Intel p4 2,26 (denne har 533 bus) Hovedkort: Abit BG7, eller et annet brett med i845g, har du dårlig med penger så kjøp SiS645dx kort. MERK! i845g kan kjøre DDR-333 selv om det ikke er oppgitt. RAM: PC2700 ram eller høyere. (DDR-333) Skjermkort: Vent på ATI9700 hvis du har råd, eller kjøp deg et GF 4 ti 4400 kort. Kan lett overklokkes til 4600. Asus eller gainward av disse. Velg deluxe eller golden sample modellene. Lykke til, ikke velg AMD nå, intel er bedre. Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 31. juli 2002 Del Skrevet 31. juli 2002 Hold deg til amd, siden det virker som om du ikke har så altfor mye å rutte med.. når det gjelder skjermkortet så er det et godt kjøp. Hadde vært verre hadde du f.eks kjøpt mx'en eller no sånt :smile:Du må vel gå for pc2100 ram. Kabinettet er bra det, og sånn ellers.. joa.. men som nevnt.. prøv heller http://www.hardware.no <-- litt mer hjelp å få der Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 31. juli 2002 Del Skrevet 31. juli 2002 for å si som det er å feste ein kjøler til ein xp prossesor er langt farligare enn å overklokke ein p4 1.6a til 2.4 Lenke til kommentar
TheIlluminated Skrevet 31. juli 2002 Del Skrevet 31. juli 2002 Vent til september hvis du skal ha Intel, da detter prisene mye ned. Lenke til kommentar
tr8or Skrevet 5. august 2002 Del Skrevet 5. august 2002 gå for intel sine p4 2 ghz eller 2.26 ghz. de faller som sagt i pris innen september. med intel får du sikkerhet med pengene, noe som ikke er garantert med AMD. christian Lenke til kommentar
Play535 Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 Må dere slutte å kødde altså... AMD er så sinnsykt mye bedre enn Intel. Måkke tenke på Intel en gang. Så klart har du en risiko. Men er du forsiktig, så har du ingenting å bekymre deg for. Skaff deg et windows av en venn. Nå er 1600xp på 550 kr på komplett. Grafikkort har du. Hovedkort. Lurt å skaffe seg et med nforce eller nforce 2. Det koster nesten ingenting mer. Resten er jeg enig med deg i. DDR har jeg ingen formening om. Det er nesten helt det samme. I et bra magasin som jeg har lest sier de at man kan bare få 3-5 % bedre ytelse fra SDRAM til DDR. Altså ingenting. Harddisk... kommer du til å gå mye på LAN? Hvis ja, skaff deg mye plass. Minst 80 GB. Selv om jeg mener AMD er bedre enn Intel så har jeg hatt mye problemer med AMD selv. 3 prossesorer har blitt ødelagt. Ikke bare hos meg men faren min også. Men jeg har jo ikke bygd så mange pc`er selv så jeg er jo ikke sikker på om det er grunnet AMD men for høy spenning i hovedkortet eller noe sånn. Også... Skaff deg en vifte som er lett å ta av eller på... VIKTIG VIKTIG! Og husk og også se på CFM eller noe sånt. Det er hvor mye luft som strømmer gjennom den metalldingsen som jeg ikke husker navnet på nå. Lenke til kommentar
Tigeren Skrevet 12. november 2002 Del Skrevet 12. november 2002 Quote: Den 2002-07-31 17:36, skrev siDDIs:for å si som det erå feste ein kjøler til ein xp prossesor er langt farligare enn å overklokke ein p4 1.6a til 2.4 for å si det som det er... du kan ikke være mye stabil hvis du ikke klarer å sette vifte på ein xp prosessor uten å ødelegge noe! Letteste sak i verden, bare du ikke er 4 år og vil leke bankebrett med prosessoren! Vet at pentium prosessorene tåler mer, men det får være måte på hva du skal gjøre med prosessoren før du monterer den... det er jo bare å legge den oppi, ta ned spaken og klikke på vifta!!! Lenke til kommentar
djorgen Skrevet 14. november 2002 Del Skrevet 14. november 2002 Feil forum.. bruk "ny pc"-forumet. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 15. november 2002 Del Skrevet 15. november 2002 jeg ville anbefalt intel, men intel koster jo ekstra men den er som sagt mere stabil. kjøper du amd så ikke kjøp via hk eller hk med via chipsett eller noe slikt siden de buger mye. 1600 kr var veldig dyrt for gf4, du får det ned i 1200 og du får radeon8500LE for 7-800 kr som jeg liker bedre pga bedre tv-ut og bildekvalitet. kjøp deg en god skjerm, ikke kjøp den billigste og største skjermen du finner, det er like stor forskjell på skjermer som på grafikkort. en god skjerm på 120hz sliter ikke så mye på øynene og gir klart bilde. jeg har en 19" flatron 915ft plus som jeg synes er grådig god og ikke så altfor dyr, den er verdt sin pris mye mere enn grafikkortene og den blir ikke foreldet. Lenke til kommentar
Rob3rt Skrevet 15. november 2002 Del Skrevet 15. november 2002 Fallt Intels priser i September eller ? Lenke til kommentar
GOOSH Skrevet 15. november 2002 Del Skrevet 15. november 2002 6. Lydkort: skal være billig og bra... Jeg har et Hercules Mouse XL lydkort jeg kan selge deg! Med headset. Har nesten ikke brukt det. Pga at jeg ikke har bruk for det. 250Kr Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 15. november 2002 Del Skrevet 15. november 2002 gud da, les hva han skriver før dere begynner å anbefale ting han ikke trenger... Lenke til kommentar
fredrik930 Skrevet 17. november 2002 Del Skrevet 17. november 2002 AMD er de beste CPU'ene. Det finnes hovedkort med innebygd lyd kort, til hovedkort kan jeg anbefalle: asus Du må også ha geforce 4 460 eller 4600(spørs hvor mye penger du har!) Minne bør være sd-ddr ram. :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: p.s. ta en titt på http://www.komplett.no Lenke til kommentar
Qrt_ Skrevet 17. november 2002 Del Skrevet 17. november 2002 Quote: Den 2002-11-15 08:23, skrev evil_snowman:jeg ville anbefalt intel, men intel koster jo ekstra men den er som sagt mere stabil. kjøper du amd så ikke kjøp via hk eller hk med via chipsett eller noe slikt siden de buger mye.1600 kr var veldig dyrt for gf4, du får det ned i 1200 og du får radeon8500LE for 7-800 kr som jeg liker bedre pga bedre tv-ut og bildekvalitet.kjøp deg en god skjerm, ikke kjøp den billigste og største skjermen du finner, det er like stor forskjell på skjermer som på grafikkort. en god skjerm på 120hz sliter ikke så mye på øynene og gir klart bilde. jeg har en 19" flatron 915ft plus som jeg synes er grådig god og ikke så altfor dyr, den er verdt sin pris mye mere enn grafikkortene og den blir ikke foreldet. Har du peil på hva du snakker om her? KT333/KT400 er ikke "buggete". Litt forskjell på dem selvfølgelig, men jevnt over stabile gode hovedkort! Amd trenger ikke være mindre stabilt enn P4 heller. Det værste er likevel å anbefalle et radeon8500LE-kort! Dette kan jo ikke sammenlignes med Ti4200. _Langt_ tregere! En annen ting er at denne tråden er "noe" gammel! Lenke til kommentar
Co[]V[]bster Skrevet 18. november 2002 Del Skrevet 18. november 2002 En ting er helt sikkert! Velg Lian Li kabinett!! Utrolig bra kabinnetter, dette er fra egen erfaring! The BAD Stuff: Må kjöpe strömforsyning The GOOD Stuff: Man kan velge en bra strömforsyning. Mye ekstra utstyr som alu.deksel til f.eks cd-rom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå