Gå til innhold

Bruke pcen mens den førstegangslader?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sett i kontakten og bruk ivei. Adapteren er laget for å både lade og drive maskinen samtidig. Ladeelektronikken sørger for at batteriet får riktig ladning.

 

Med nytt batteri: Når batteriet er fullt oppladet, er det noen som lar det lades ut helt før de setter i kontakten igjen. Og så gjentas dette noen ganger. Om dette virkelig øker batterikapasiteten på et moderne batteri vet jeg ikke, men det skader ihvertfall ikke å gjøre det.

Lenke til kommentar
Med nytt batteri: Når batteriet er fullt oppladet, er det noen som lar det lades ut helt før de setter i kontakten igjen. Og så gjentas dette noen ganger. Om dette virkelig øker batterikapasiteten på et moderne batteri vet jeg ikke, men det skader ihvertfall ikke å gjøre det.

Etter det jeg har forstått av tekniske forklaringer på Li-Ion batteri så øker det ikke direkte kapasiteten, men det "lærer" kretsene som styrer ladingen hvor nivået for "tomt" og "fullt" ligger, slik at du får bedre utnyttet den kapasiteten du har.

Lenke til kommentar

Leste litt rundt for litt siden, og finnes jo et hav av meninger om dette..

 

Det jeg fant som kan virke troverdig er at:

 

Moderne Li Ion batterier har ingen minneffekt, så det å starte lading selv om ikke batteriet er tomt har ingenting å si..

 

Det anbefales å tømme batteriet helt en gang i blant og så lade det helt maks, men det frarådes faktisk å gjøre dette for ofte

 

Batterier svekkes selvom de ikke brukes, dersom du alltid har den bærbare koblet til strøm, anbefaler noen å ta ut batteriet, da er det viktig å oppbevare det med noe strøm.. Litt uklart er nemlig dette, for det anbefales heller ikke å kjøpe ekstra batterier for bruk senere, da de svekkes også selvom de ikke er i bruk..

Lenke til kommentar
Med nytt batteri: Når batteriet er fullt oppladet, er det noen som lar det lades ut helt før de setter i kontakten igjen. Og så gjentas dette noen ganger. Om dette virkelig øker batterikapasiteten på et moderne batteri vet jeg ikke, men det skader ihvertfall ikke å gjøre det.

Etter det jeg har forstått av tekniske forklaringer på Li-Ion batteri så øker det ikke direkte kapasiteten, men det "lærer" kretsene som styrer ladingen hvor nivået for "tomt" og "fullt" ligger, slik at du får bedre utnyttet den kapasiteten du har.

Det kalles rekalibrering av batteriet. Av det jeg har lest så finnes det både funksjoner for dette i noen BIOSer, det finnes programvare og det finnes "manuelle" metoder.

 

Det det i hovedsak går ut på er å lade batteriet til maks, deretter la maskinen tappe batteriet uten å bruke den, for så å lade til maks igjen (uten forstyrrelser). På denne måten skal batteriet bli mer nøyaktig med tanke på hvor mye strøm som gjenstår. Noen steder påstås det også at det skal påvirke wear-level (% som sier noe om hvor mye batteriet er blitt svekket i løpet av levetiden) i positiv grad.

Endret av cyberpet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...