Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Turbo og avgifter...


Anbefalte innlegg

kan du ikke chippe heller da? ingen som finner det ut vettu ;)

chippe en bil med 93 hk,og uten turbo ;) det er å kaste bort pengene sine.

får vel kanskje 100 hk med chip

husk at du må skifte til turbo stempler,for å få ned compen,hvis ikke så får du ikke kjørt på noe turbo trykk omtrent.

det er dyrt å bygge om til turbo,du kan nok regne med over 25000kr.

Kosten på å bygge om til turbo er grei nok, de penga har jeg, så det ekke no prob. Problemet er jo hva staten skal ha.... Det er jo ikke gratis å få mer hk. :tease: Gud forby at man gjør noe morsomt med bilen sin liksom....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kosten på å bygge om til turbo er grei nok, de penga har jeg, så det ekke no prob. Problemet er jo hva staten skal ha.... Det er jo ikke gratis å få mer hk. :tease: Gud forby at man gjør noe morsomt med bilen sin liksom....

Problemet sånn som jeg ser det er ikke pengene staten skal ha, men det å faktisk få dette godkjent. Hvis du ikke skal få den godkjent (og lovlig til gatebruk) kan du jo bare gi blaffen i å betale for det også (avgiftene til staten).

Lenke til kommentar
Kosten på å bygge om til turbo er grei nok, de penga har jeg, så det ekke no prob. Problemet er jo hva staten skal ha.... Det er jo ikke gratis å få mer hk.  :tease:  Gud forby at man gjør noe morsomt med bilen sin liksom....

Problemet sånn som jeg ser det er ikke pengene staten skal ha, men det å faktisk få dette godkjent. Hvis du ikke skal få den godkjent (og lovlig til gatebruk) kan du jo bare gi blaffen i å betale for det også (avgiftene til staten).

Helt klart!!! Hvis jeg ikke skal betale for detta og gjøre det lovlig, så gidder jeg heller ikke å forsøke å få det godkjent. Problemet mitt da er vel heller at hvis jeg gjør det og det skulle skje noe så sliter jeg høyst sannsynlig, jævlig mye.... :whistle:

Mulig jeg driter i hele turbo'n og begynner med bytting av kammer og sånn. Pokker ta den norske stat!!!!! :thumbdown:

Lenke til kommentar
Hvis du bytter bremser og dempere i tillegg vil du sannsynligvis få det godkjent, og få en bedre bil. :)

Du kan dra til Biltilsynet der du bor (eller i nærheten en plass) og spørre selv.

 

F.eks. min 99' Celica. 116 hk originalt. Hvis jeg skal inn med en turbo her (og få det godkjent) må jeg gjøre betydelig mye mer enn bytte bremser og dempere. Hele rammen til bilen må være godkjent for den effekten du planlegger å ta ut av motoren. I tillegg til clutch, girkasse, selve motoren/blokken, understell (fjærer og dempere), innsug, kjøling, eksosanlegg, bremser, dekk osv.. I tillegg til andre ting som utslipp og støy (fra eventuelt nytt eksosanlegg osv).

 

Det er _ingen_ enkel måte å turbolade en bil som ikke er bygget for det hvis du skal ha jobben og bilen godkjent etterpå. Enkelt og greit. Og når du tar steget og gjør en sånn jobb, må du også tenke på slitasjen på bilen din. Hvis motoren har gått langt i utgangspunktet så kan en turbo være spikern i kista.

 

 

Tar du deg tid og legger nok penger i prosjektet så vil du få det godkjent, men da snakker vi ikke bare om å bytte et par bremser og tro at alt blir bra. Jeg sier ingenting for å prøve og stoppe folk fra å gjøre slike ting, men hvis du skal ta steget for å turbomate motoren din så bør du tenke på _alt_ før du begynner.

Lenke til kommentar
Du kan dra til Biltilsynet der du bor (eller i nærheten en plass) og spørre selv.

Jeg var med på å få godkjent kompressor og litt annet snacks på en 1987 AE82 GT TC.

Eneste som ble gjort på den var å skru på coilovere og nye bremser foran og bak, pluss 215-dekk. Mer enn det var visst ikke nødvendig.

Effekt ble vel rundt 170hk, hadde ca. 120 fra før av.

Edit: Stivet opp med stag foran og bak i tillegg though.

 

Så nei, du trenger ikke gjøre så veldig mye for å få det godkjent.

Å bygge om motoren for å tåle en turbo er noe helt annet.

Endret av Goophy
Lenke til kommentar
Du kan dra til Biltilsynet der du bor (eller i nærheten en plass) og spørre selv.

Jeg var med på å få godkjent kompressor og litt annet snacks på en 1987 AE82 GT TC.

Eneste som ble gjort på den var å skru på coilovere og nye bremser foran og bak, pluss 215-dekk. Mer enn det var visst ikke nødvendig.

Effekt ble vel rundt 170hk, hadde ca. 120 fra før av.

Edit: Stivet opp med stag foran og bak i tillegg though.

 

Så nei, du trenger ikke gjøre så veldig mye for å få det godkjent.

Å bygge om motoren for å tåle en turbo er noe helt annet.

nå er det jo litt forskjell fra bil til bil,hva som må gjøres for å få den godkjent trimmet.

på bilen min(volvo 245 tic)så trenger du ikke å skifte noen ting,hvis du ikke går over 200hk.

det er ikke noe problem å få en bil godkjent ombygd til turbo,hvis du vet av en som har gjort det samme på en lik bil,da kopierer du bare tuv papirene hans,og dokumenterer hva du har gjort,hvordan du har gjort ting,og hvilke deler du har brukt.

men er det ingen som har turbo konvertert samme bilen som din,og fått det godkjent,så kan du slite med å få det godkjent,men det er ikke umulig for det.

hvis du skal bygge om til turbo,ha gjevnlig dialog med biltilsynet,det kan gjøre det lettere for å få det godkjent.

Lenke til kommentar
Du kan dra til Biltilsynet der du bor (eller i nærheten en plass) og spørre selv.

Jeg var med på å få godkjent kompressor og litt annet snacks på en 1987 AE82 GT TC.

Eneste som ble gjort på den var å skru på coilovere og nye bremser foran og bak, pluss 215-dekk. Mer enn det var visst ikke nødvendig.

Effekt ble vel rundt 170hk, hadde ca. 120 fra før av.

Edit: Stivet opp med stag foran og bak i tillegg though.

 

Så nei, du trenger ikke gjøre så veldig mye for å få det godkjent.

Å bygge om motoren for å tåle en turbo er noe helt annet.

nå er det jo litt forskjell fra bil til bil,hva som må gjøres for å få den godkjent trimmet.

på bilen min(volvo 245 tic)så trenger du ikke å skifte noen ting,hvis du ikke går over 200hk.

det er ikke noe problem å få en bil godkjent ombygd til turbo,hvis du vet av en som har gjort det samme på en lik bil,da kopierer du bare tuv papirene hans,og dokumenterer hva du har gjort,hvordan du har gjort ting,og hvilke deler du har brukt.

men er det ingen som har turbo konvertert samme bilen som din,og fått det godkjent,så kan du slite med å få det godkjent,men det er ikke umulig for det.

hvis du skal bygge om til turbo,ha gjevnlig dialog med biltilsynet,det kan gjøre det lettere for å få det godkjent.

Er ikke det ulovlig å bruke andres papirer`?

Lenke til kommentar

En annen ting er jo å turbo konvertere en bil som også har blitt levert med turbo fra fabrikk...

 

Ta min Vectra A uten turbo...

Denne modellen kunne leveres med turbo fra Opel, noe min ikke har...

Når jeg skal gjøre det, så er det ikke så vanskelig å få det godkjent som f.eks Opel Kadett A... (denne blei ikke levert med turbo fra Opel)

Lenke til kommentar
En annen ting er jo å turbo konvertere en bil som også har blitt levert med turbo fra fabrikk...

 

Ta min Vectra A uten turbo...

Denne modellen kunne leveres med turbo fra Opel, noe min ikke har...

Når jeg skal gjøre det, så er det ikke så vanskelig å få det godkjent som f.eks Opel Kadett A... (denne blei ikke levert med turbo fra Opel)

Vurderer også turbo og trimkam. Har også Vectra A. ;) Noen som vet hvor mye clutchen tåler?

Lenke til kommentar

Det er helt riktig. Papirene gjelder for en spesifikk del, de samme papirene godkjenner alle deler som er like. Så hvis naboen har TÜV papir på turbo merke A til bilmerke B og du setter inn turbo merke A i din bil som også er merke B, så er det fullt lovlig og helt korrekt å bruke naboens TÜV papirer.

 

mvh

 

jl

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...