Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Turbo og avgifter...


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer sterkt å sette inn turbo i Almera'n min. Har noen greie på hva det koster i avgifter å øke hk på en bil??? Er jo mest gunstig å gjøre det lovlig, men spørs vel om det skjer.... :p

Endret av Kris10ne
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er bilen registrert før 01.01.96 så slipper du å betale HK avgift, er den registrert etter det må du betale, men du får "rabatt" etter når bilen er registrert, er den f.eks registrert i Norge for 6 år siden så får du 60% avslag på avgiftene på hk økningen. Når bilen er registert for 10 år siden er det ingen avgifter på hk økning, så i 2007 vil en bil registrert i 1997 mod være avgiftsfri ved trimming.

Endret av trra
Lenke til kommentar
Er bilen registert før 01.01.96 så slipper du å betale HK avgift, er den registert etter det må du betale, men du får "rabatt" etter når bilen er register, er den f.eks registert i Norge for 6 år siden så får du 60% avslag på avgiftene på hk økningen. Når bilen er registert for 10 år siden er det ingen avgifter på hk økning, så i 2007 vil en bil registert i 1997 mod være avgiftsfri ved trimming.

Jasså ja..... Kanskje litt dumt av meg å kjøpe en 2003 modell da. :p Liksom jeg venter til 2013 med å sette inn turbo....

Men vet du hvor mye det koster? Er det pr hk man får?

Lenke til kommentar
Å gå fra 93 til 150hk skulle bli rundt 25000kr i Hk avgift på en 2 år gammel bil.

:dontgetit: hehe, de har faen meg vett på å ta seg betalt!!!....... :cry:

Får se hva jeg gjør da, turbo blir det uansett!!! Vroom vroom :thumbup:

 

Tusen takk for hjelpen.

Endret av Kris10ne
Lenke til kommentar
kan du ikke chippe heller da? ingen som finner det ut vettu ;)

chippe en bil med 93 hk,og uten turbo ;) det er å kaste bort pengene sine.

får vel kanskje 100 hk med chip

husk at du må skifte til turbo stempler,for å få ned compen,hvis ikke så får du ikke kjørt på noe turbo trykk omtrent.

det er dyrt å bygge om til turbo,du kan nok regne med over 25000kr.

Lenke til kommentar

Det er en ting at det koster (21250,00,-) å gå fra 93 til 150 hk på en Almera (regnet med 1300 kg og 1.8 liter motor, aner ikke hva som står i din Almera). En annen ting er at du må få dette godkjent også. En økning på over 15% hk vil _ikke_ bli godkjent av Biltilsynet uten skriftlig godkjenning fra importør eller produsent.

 

Nissan Norge kommer aldri i livet til å gi deg denne godkjenningen.. Så noe økning over 15%, turbo eller ikke, tror jeg du kan se langt etter. Om du har planer om å gjøre dette lovlig.

 

Et alternativ er å dra til TUV i Tyskland og betale for en test av bilen der. Hvis den blir godkjent der nede, får du den godkjent i Norge også ved å vise papirene fra TUV.

 

 

(disse opplysningene er innhentet fra Biltilsynet i Kristiansund)

Lenke til kommentar
Er bilen registrert før 01.01.96 så slipper du å betale HK avgift, er den registrert etter det må du betale, men du får "rabatt" etter når bilen er registrert, er den f.eks registrert i Norge for 6 år siden så får du 60% avslag på avgiftene på hk økningen. Når bilen er registert for 10 år siden er det ingen avgifter på hk økning, så i 2007 vil en bil registrert i 1997 mod være avgiftsfri ved trimming.

Litt offTopic her: Min bil er registrert i 92 og slik som jeg har forstått det så trenger jeg ikke å betale no for å øke antall hester?

Lenke til kommentar
Litt offTopic her: Min bil er registrert i 92 og slik som jeg har forstått det så trenger jeg ikke å betale no for å øke antall hester?

Er den registrert i Norge i 1992 så skal du ikke betale HK avgift hvis øker du antall hk.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Du må fortsatt ha Biltilsynet til å se på bilen og godkjenne hestekreft økningen, selv om du slipper unna med engangsavgiften til Toll og Avgiftsdirektoratet.

 

Så da er det fortsatt 15% regelen som gjelder, samt at du betaler dem for selve "sjekken" og endring av vognkortet.

 

PS: Sålenge du holder deg innenfor 15% kan det dog diskuteres om du faktisk trenger å endre vognkortet siden + / - 15% ytelse er marginen som ALLE produsenter må holde seg innenfor. Ingen motor er lik, så det er lov å ha en variasjon på hele 15%. Din bil med oppgitt 115 hk (et eksempel) kan altså lovlig ha bare 100 hk fra produsenten, og fortsatt være "lik" en bil med 115 hk til samme pris.

Lenke til kommentar

Du må fortsatt ha Biltilsynet til å se på bilen og godkjenne hestekreft økningen, selv om du slipper unna med engangsavgiften til Toll og Avgiftsdirektoratet.

 

Så da er det fortsatt 15% regelen som gjelder, samt at du betaler dem for selve "sjekken" og endring av vognkortet.

 

PS: Sålenge du holder deg innenfor 15% kan det dog diskuteres om du faktisk trenger å endre vognkortet siden + / - 15% ytelse er marginen som ALLE produsenter må holde seg innenfor. Ingen motor er lik, så det er lov å ha en variasjon på hele 15%. Din bil med oppgitt 115 hk (et eksempel) kan altså lovlig ha bare 100 hk fra produsenten, og fortsatt være "lik" en bil med 115 hk til samme pris.

Såpass ja. Men tror vi glemmer tollvesenet og ikke sier ifra.. Skal heller ikke trimme no sykt....

 

Det du oppgav med 115hk så treff du spikeren på hodet for jeg har 115 i min bil!!

 

Ble litt offtopic her så la oss holde til topic...

Lenke til kommentar
Det er en ting at det koster (21250,00,-) å gå fra 93 til 150 hk på en Almera (regnet med 1300 kg og 1.8 liter motor, aner ikke hva som står i din Almera). En annen ting er at du må få dette godkjent også. En økning på over 15% hk vil _ikke_ bli godkjent av Biltilsynet uten skriftlig godkjenning fra importør eller produsent.

 

Nissan Norge kommer aldri i livet til å gi deg denne godkjenningen.. Så noe økning over 15%, turbo eller ikke, tror jeg du kan se langt etter. Om du har planer om å gjøre dette lovlig.

 

Et alternativ er å dra til TUV i Tyskland og betale for en test av bilen der. Hvis den blir godkjent der nede, får du den godkjent i Norge også ved å vise papirene fra TUV.

 

 

(disse opplysningene er innhentet fra Biltilsynet i Kristiansund)

M, det var det jeg tenkte litt på da..... Det er jo faen meg umulig å gjøre en dritt med bilen uten at det enten koster deg skjorta eller så går det ikke......... Norge mitt Norge liksom..... :w00t:

Vurderer å heller bytte kammer i stedet for å sette inn turbo, noe som jeg da selvsagt også må få godkjent, men det er klart, det er litt lettere for en takstmann å se at jeg har satt inn turbo enn det er å se at jeg har bytta kammer. Gjør jeg det så får jeg allikevel rundt 120 - 125 hk. Merker jo det ganske godt på en liten Almera, som forøvrig veier 1200 og ikke 1300. Også har jeg en 1,5l.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...