Kris10ne Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 (endret) Jeg vurderer sterkt å sette inn turbo i Almera'n min. Har noen greie på hva det koster i avgifter å øke hk på en bil??? Er jo mest gunstig å gjøre det lovlig, men spørs vel om det skjer.... Endret 30. juni 2005 av Kris10ne Lenke til kommentar
trra Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 (endret) Er bilen registrert før 01.01.96 så slipper du å betale HK avgift, er den registrert etter det må du betale, men du får "rabatt" etter når bilen er registrert, er den f.eks registrert i Norge for 6 år siden så får du 60% avslag på avgiftene på hk økningen. Når bilen er registert for 10 år siden er det ingen avgifter på hk økning, så i 2007 vil en bil registrert i 1997 mod være avgiftsfri ved trimming. Endret 30. juni 2005 av trra Lenke til kommentar
Kris10ne Skrevet 30. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2005 Er bilen registert før 01.01.96 så slipper du å betale HK avgift, er den registert etter det må du betale, men du får "rabatt" etter når bilen er register, er den f.eks registert i Norge for 6 år siden så får du 60% avslag på avgiftene på hk økningen. Når bilen er registert for 10 år siden er det ingen avgifter på hk økning, så i 2007 vil en bil registert i 1997 mod være avgiftsfri ved trimming. Jasså ja..... Kanskje litt dumt av meg å kjøpe en 2003 modell da. Liksom jeg venter til 2013 med å sette inn turbo.... Men vet du hvor mye det koster? Er det pr hk man får? Lenke til kommentar
trra Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 (endret) Hvor mye det koster pr HK kommer anpå hvor mye HK ekstra du får og hvor mye HK du har fra før. Endret 30. juni 2005 av trra Lenke til kommentar
Kris10ne Skrevet 30. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2005 Hvor mye det koster pr HK kommer anpå hvor mye HK ekstra du får og hvor mye HK du har fra før. ok, jeg har ca 93 og får ca 150, kanskje greit å ringe de å høre. Hakke akkkurat en dullion på lager liksom. Lenke til kommentar
trra Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 Å gå fra 93 til 150hk skulle bli rundt 25000kr i Hk avgift på en 2 år gammel bil. Lenke til kommentar
Kris10ne Skrevet 30. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2005 (endret) Å gå fra 93 til 150hk skulle bli rundt 25000kr i Hk avgift på en 2 år gammel bil. hehe, de har faen meg vett på å ta seg betalt!!!....... Får se hva jeg gjør da, turbo blir det uansett!!! Vroom vroom Tusen takk for hjelpen. Endret 30. juni 2005 av Kris10ne Lenke til kommentar
Cultofluna Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 Å gå fra 93 til 150hk skulle bli rundt 25000kr i Hk avgift på en 2 år gammel bil. 25000?!? er det rart folk blir deprimerte av å bo i norge? er vel best å komme seg langt vekk her ifra! Lenke til kommentar
e321 Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 kan du ikke chippe heller da? ingen som finner det ut vettu Lenke til kommentar
Oter Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 kan du ikke chippe heller da? ingen som finner det ut vettu chippe en bil med 93 hk,og uten turbo det er å kaste bort pengene sine. får vel kanskje 100 hk med chip husk at du må skifte til turbo stempler,for å få ned compen,hvis ikke så får du ikke kjørt på noe turbo trykk omtrent. det er dyrt å bygge om til turbo,du kan nok regne med over 25000kr. Lenke til kommentar
eab Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 Tror du får kjøpt egen turbosats som er bare å skru på. Dette leveres iallefall til (1996 og oppover) primera 1.6 16v og 2.0 16v. Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 husk at forsikringen går til helvete hvis du chipper/trimmer bilen uten at dette er registrert korrekt. veldig kjipt hvis du skulle krasje eller kjøre på noen - eller bli påkjørt... Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 Tror du får kjøpt egen turbosats som er bare å skru på. Dette leveres iallefall til (1996 og oppover) primera 1.6 16v og 2.0 16v. Har du meir informasjon om denne turbosatsen? Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 Det er en ting at det koster (21250,00,-) å gå fra 93 til 150 hk på en Almera (regnet med 1300 kg og 1.8 liter motor, aner ikke hva som står i din Almera). En annen ting er at du må få dette godkjent også. En økning på over 15% hk vil _ikke_ bli godkjent av Biltilsynet uten skriftlig godkjenning fra importør eller produsent. Nissan Norge kommer aldri i livet til å gi deg denne godkjenningen.. Så noe økning over 15%, turbo eller ikke, tror jeg du kan se langt etter. Om du har planer om å gjøre dette lovlig. Et alternativ er å dra til TUV i Tyskland og betale for en test av bilen der. Hvis den blir godkjent der nede, får du den godkjent i Norge også ved å vise papirene fra TUV. (disse opplysningene er innhentet fra Biltilsynet i Kristiansund) Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Er bilen registrert før 01.01.96 så slipper du å betale HK avgift, er den registrert etter det må du betale, men du får "rabatt" etter når bilen er registrert, er den f.eks registrert i Norge for 6 år siden så får du 60% avslag på avgiftene på hk økningen. Når bilen er registert for 10 år siden er det ingen avgifter på hk økning, så i 2007 vil en bil registrert i 1997 mod være avgiftsfri ved trimming. Litt offTopic her: Min bil er registrert i 92 og slik som jeg har forstått det så trenger jeg ikke å betale no for å øke antall hester? Lenke til kommentar
trra Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 (endret) Litt offTopic her: Min bil er registrert i 92 og slik som jeg har forstått det så trenger jeg ikke å betale no for å øke antall hester? Er den registrert i Norge i 1992 så skal du ikke betale HK avgift hvis øker du antall hk. Endret 1. juli 2005 av trra Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Litt offTopic her: Min bil er registrert i 92 og slik som jeg har forstått det så trenger jeg ikke å betale no for å øke antall hester? Er den registrert i Norge i 1992 så skal du ikke betale HK avgift hvis øker du antall hk. hehe... Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Du må fortsatt ha Biltilsynet til å se på bilen og godkjenne hestekreft økningen, selv om du slipper unna med engangsavgiften til Toll og Avgiftsdirektoratet. Så da er det fortsatt 15% regelen som gjelder, samt at du betaler dem for selve "sjekken" og endring av vognkortet. PS: Sålenge du holder deg innenfor 15% kan det dog diskuteres om du faktisk trenger å endre vognkortet siden + / - 15% ytelse er marginen som ALLE produsenter må holde seg innenfor. Ingen motor er lik, så det er lov å ha en variasjon på hele 15%. Din bil med oppgitt 115 hk (et eksempel) kan altså lovlig ha bare 100 hk fra produsenten, og fortsatt være "lik" en bil med 115 hk til samme pris. Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Du må fortsatt ha Biltilsynet til å se på bilen og godkjenne hestekreft økningen, selv om du slipper unna med engangsavgiften til Toll og Avgiftsdirektoratet. Så da er det fortsatt 15% regelen som gjelder, samt at du betaler dem for selve "sjekken" og endring av vognkortet. PS: Sålenge du holder deg innenfor 15% kan det dog diskuteres om du faktisk trenger å endre vognkortet siden + / - 15% ytelse er marginen som ALLE produsenter må holde seg innenfor. Ingen motor er lik, så det er lov å ha en variasjon på hele 15%. Din bil med oppgitt 115 hk (et eksempel) kan altså lovlig ha bare 100 hk fra produsenten, og fortsatt være "lik" en bil med 115 hk til samme pris. Såpass ja. Men tror vi glemmer tollvesenet og ikke sier ifra.. Skal heller ikke trimme no sykt.... Det du oppgav med 115hk så treff du spikeren på hodet for jeg har 115 i min bil!! Ble litt offtopic her så la oss holde til topic... Lenke til kommentar
Kris10ne Skrevet 4. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2005 Det er en ting at det koster (21250,00,-) å gå fra 93 til 150 hk på en Almera (regnet med 1300 kg og 1.8 liter motor, aner ikke hva som står i din Almera). En annen ting er at du må få dette godkjent også. En økning på over 15% hk vil _ikke_ bli godkjent av Biltilsynet uten skriftlig godkjenning fra importør eller produsent. Nissan Norge kommer aldri i livet til å gi deg denne godkjenningen.. Så noe økning over 15%, turbo eller ikke, tror jeg du kan se langt etter. Om du har planer om å gjøre dette lovlig. Et alternativ er å dra til TUV i Tyskland og betale for en test av bilen der. Hvis den blir godkjent der nede, får du den godkjent i Norge også ved å vise papirene fra TUV. (disse opplysningene er innhentet fra Biltilsynet i Kristiansund) M, det var det jeg tenkte litt på da..... Det er jo faen meg umulig å gjøre en dritt med bilen uten at det enten koster deg skjorta eller så går det ikke......... Norge mitt Norge liksom..... Vurderer å heller bytte kammer i stedet for å sette inn turbo, noe som jeg da selvsagt også må få godkjent, men det er klart, det er litt lettere for en takstmann å se at jeg har satt inn turbo enn det er å se at jeg har bytta kammer. Gjør jeg det så får jeg allikevel rundt 120 - 125 hk. Merker jo det ganske godt på en liten Almera, som forøvrig veier 1200 og ikke 1300. Også har jeg en 1,5l. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå