furiouseagle Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 Jeg skal i sommer kjøpe meg en bærbar, og ser frem til det. Likevel har jeg problemer med å bestemme meg for hvilken jeg skal ha. Fra høsten av blir jeg student, og må jo da ha en pc som passer til denne tilværelsen. Tenker da både på batterilevetid og støynivå i musestille lesesaler. Men jeg skal også ha et prosjekt i sommer, jeg skal for første gang i mitt liv prøve å redigere sammen en film. Materialet har jeg filmet over det siste halve året, og håper å klare å sette dette sammen til en artig film på min nye laptop. Så laptopen må også vere litt multimediarettet, slik at litt redigering skal gå greitt. Her kommer vel kanskje på tale å øke på med ram? Ikke vet jeg, har ikke sort belte i data... Men kanskje noen av dere kan hjelpe en forvirret ung mann som er på jakt etter en god laptop. Lenke til kommentar
Havregr0t Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 Jeg skjønner ikke helt det der med bærbar på lesesal. En ting er at den ikke skal bråke selv (noe svært få bærbare ikke gjør). En annen ting er at den bråker når du bruker den. Når du skriver, når du klikker med musen etc. Jeg hadde bedt deg gå ut hvis du hadde satt deg ned med en bærbar ved siden av meg i en lesesal. Ser man bortifra personer som meg, og antar at du får lov til å sitte med din bærbare i lesesalen, har du allikevel havnet i et lite dilemma. Skal du redigere film (noe jeg selv aldri har gjort så mine påstander er muligens ikke helt korrekte) vil jeg anta at ikke bare mye minne, men også prosessorkraft er ønskelig. Noe som nødvendigvis vil føre til mer varme som igjen vil kreve kraftigere vifte. Jeg vil anbefale deg å fortelle hvor mye penger du er villig til å bruke. Lenke til kommentar
sexten Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 Mitt forslag er... Kjøp en bærbar pc av billigeste sort, gjerne en Fujitsu Siemens Amilo til 5500.- - 7000.- Som tidligere nevnt bråker ikke en bærbar pc så lenge du ikke bruker cd-rom'en og/eller kjører oppgaver som krever konstant 50% eller mer av CPUen (i de fleste tilfeller). Så bruker du resten av pengene på en stasjonær pc, med minimum et midi tower kabinett. Grunnen til at jeg anbefaler denne løsningen er at filmredigering krever så mye diskplass at å bruke en laptop til det er en svært dårlig idè (laptop-HDen ville vært fylt opp i det du holder på med din første film). Et alternativ er jo å bruke USB-disker, men jeg tror ikke dette ville blitt en løsning du hadde vært fornøyd med i det lange løp. Derfor, billig laptop+stasjonær:) Lenke til kommentar
Gadgetman Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 Kjøp deg en skikkelig stasjonær for redigerings jobbene dine. I tillegg kan du anskaffe deg en PDA med skikkelig tastatur for bruk på forelesninger ol. Selv foretrekker eg Psion maskiner, men de kan det nå være vanskelig å få tak i. (En S5/S5mx eller S7/netBook har godt nok tastatur til at du kan touch-type) Lenke til kommentar
furiouseagle Skrevet 30. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2005 Ser jo klart at en god stasjonær egner seg my bedre til redigering, men nå har det seg slik at jeg har en litt eldre stasjonær og trenger ikke en ny. Det jeg trenger er en laptop til studiene, og jeg skulle ha redigert litt film. Plass kan jo vere en issue, men jeg tenker å få meg en ekstern disk... Hva tror dere? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå