Gå til innhold

Trenger tips til bygging av stillegående server

Anbefalte innlegg

I løpet av sommeren er planen å begynne på et nytt prosjekt som jeg ikke har gjort før :blush: , nemlig å sette opp en server. Den bør være kraftig og veldig stillegående. Planen er å koble til 4 bærbare PCer, 2 stasjonære, Xbox og en Kiss recorder i første omgang. Antageligvis mer etter hvert, da vi er veldig interesserte i nye ting som kommer på markedet. :D

Planen er å bruke linux som OS, men trenger tips til hvilken plattform som fungerer best. Trenger også hardware tips, spesielt i forbindelse med å få maskinen til å bli så stillegående som mulig. Helst rimelige løsninger, da jeg fortsatt er student...

Håper at noen av dere kan hjelpe meg og komme med tips til dette prosjektet.

Mvh

frigg9

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+432

Er du godt kjent med GNU/Linux fra før av, eller blir dette ditt første møte med det?

Om du gidder å lese manualer og sånt, eller om du kan mye, anbefaler jeg Slackware. Ellers kan du bruke Clarkconnect, veldig enkelt.

Men hva skal du bruke serveren til? Windows fildeling? FTP? Webserver?

Lenke til kommentar

Har tidligere brukt fedora core, men det er noen år siden. I første omgang skal jeg bygge denne serveren for å lære å sette opp server, sånn at jeg kan fortelle det til fremtidig arbeidsgiver. I annen omgang så skal jeg bruke det til å samle alle filer og dokumenter osv. på et sted. Vil gjerne også sette opp mailserver i tillegg.

Er ganske flink til å lese bruksanvisninger...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Da er Slackware noe for deg. Må kanskje sitte og knote litt med noen ting, men siden du er flink til å lese bruksanvisninger så går det nok greit. Og så har du jo alltids forumet og da :)

Lenke til kommentar

Ville ikke gått for slackware da det har et dårlig/ikke-eksisterende pakkesystem, noe som gjør ting utrolig vanskelig når du skal legge inn ting. Spesielt dersom man ikke har veldig mye erfaring med GNU/Linux fra før av. Jeg vil som x-ray-cat sier anbefale debian pga dets utrolig geniale pakkesystem :)

Endret av melsom
Lenke til kommentar
Ville ikke gått for slackware da det har et dårlig/ikke-eksisterende pakkesystem, noe som gjør ting utrolig vanskelig når du skal legge inn ting.

Hvordan?

Installere pakke:

installpkg foobar

slackpkg install foobar

swaret --install foobar

Oppgradere:

upgradepkg foobar

slackpkg upgrade slackware

swaret --upgrade

Endret av olear
Lenke til kommentar

Mens Linux distro debatten pågår så kan du jo begynne å vurdere hvilken hardware du ønsker å bruke til serveren. Ved å legge litt penger i et kabinett som har innebygd støyreduksjon, så sparer du endel tid. Bakdelen er at dette koster litt mere penger :yes:Her er iallefall ett du kan vurdere.

I tillegg bør du tenke på hva slags disker du vil ha, IDE/S-ATA eller SCSI. SCSI disker er jevnt over mere pålitelige enn IDE/S-ATA disker, men koster mer og avgir også mere støy.

Jeg antar at klientene dine skal benytte fildeling på serveren og da kan det være greit med mye ram.

Lenke til kommentar

Jeg har en del IDE disker liggende fra før, og tenkte jeg skulle bruke disse, samt kjøpe noen flere i samme slengen.

Skal bruke fildeling ja.

Og mye RAM er jo et must ;)

Det jeg er mer usikker på er hvilken prossessor og hva slags vifte/kjøling jeg skal bruke. Ønsker minst mulig viftestøy, siden den skal stå på hele tiden. Og jeg har en tendens til å ergre meg over slike ting om natten når jeg skal sove... Prøve å sove i hvert fall :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...