Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Terminering av RJ45-plugg

Anbefalte innlegg

Heisann,

Sitter med et spesialverktøy for å terminere nettverkskabel og RJ45-plugg (hentet fra denne pakken). Hvordan kablene skal stå i forhold til hverandre er godt forklart i bruksanvisningen, men ikke hvordan kabelen skal termineres. Skal enden på de åtte småkablene avisoleres eller ikke? Dersom de skal avisoleres, hvor mye skal jeg kutte av? Har forsåvidt prøvd begge deler, uten at det har funket.

Synes det er ekstremt vanskelig å sortere ut småkablene i rett rekkefølge for så å skulle putte den rett vei inn i RJ45-pluggen. Som regel havner de på feil plass når jeg dytter de inn og må dermed starte forfra igjen. Noen som har noen tips her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rett ut alle 8 lederne slik at de er helt rette før du begynner å sortere dem i riktig rekkefølge. Når du så har fått dem i riktig rekkefølge, hold dem godt fast slik at de ligger som de skal, ta en tang og klipp alle like lange. Før de inn i pluggen mens du fremdeles holder dem i riktig rekkefølge. Husk at alle skal HELT frem, og hovedisolasjonen bør gå litt innenfor pluggen slik at den festes når du kniper pluggen sammen med tangen.

Lenke til kommentar

Noen ganger er man "uheldig" med punktet der man klipper over. Hvis det er meget vanskelig å få rettet ut og sortet lederne, kan det derfor være lurt å klippe av på et annet sted og forsøke igjen.

Etter min erfaring kommer fleste tilfeller av "blindgjengerkobling" av at man ikke har fått dyttet alle lederne helt inn i kontakten. Kikk på enden av kontakten for å se om alle er presset helt på plass før du klemmer igjen.

Lenke til kommentar

Du har ikke bruk for alle 8 ledere. 4 er nok.

Du skal bruke : Orangsje/hvit>orangsje>grønn/hvit>grønn De resterende klipper du av.

I de tre første sporene legger du i rekkefølge: Orangsje/hvit>orangsje>grønn/hvit

La to tomme spor stå tomme, og legg den grønne i det sjette sporet. (to tomme på hver sin side)

Ellers er det som darkness sier : Lederne skal HELT inn. Hvis du ser inn fra siden av stikket, så kan du nogenlunde se om der er helt inne.

Hilsen tukols

post-61-1120121793_thumb.jpg

Endret av tukols
Lenke til kommentar

*sukk* jo... du skal bruke alle 8. (men det var ikke temaet her)

et par tips som fungerer for meg:

- når du sorterer ut lederene, begynn fra venstre mot høyre

- hold lederene mellom tommel og pekefinger

- hold lederene godt fast, mens du masserer sorteringen ned i kabelen

- klipp av lederene slik at de er like lange, ca litt mer enn en halv cm fra kappen

- sett pluggen på sakte, mens du langsomt slipper lederene og følger med at de kommer rett.

dersom dette ikke går alikevel, skaff deg stivere kabel, og plugger som har en holder til lederene som du setter på først.

Lenke til kommentar

Et par tips som jeg bruker. Når du avisolerer kappen, la 4-5 cm kabel stikke ut, det er mye enklere å "rette ut" parrene da.

Splitt først parrene, orange til venstre, brun til høyre blå og grønn i midten. Så begynner du å tvinne ut kabelene. Hold kabelen mellom tommelen og pekefingere og "masser" slik at den blir flat. Når rekkefølgen er riktig kutter du slik at ca 1,5-2 cm kabel stikker ut (dette må du nesten ta på øyen mål. Det er viktig å hele tiden presse på kabelen slik at rekkefølgen ikke endrer seg. Så fører du bare kabelen inn i pluggen. Plass på at alle lederene ligger godt inn i pluggen og at kappen ligger under stress avlasteren (den trekant tappen nesten ytterst på kabelen). Hvis den ikke gjør det må du kutte av noen millimeter slik at den gjør det. Når alt dette stemmer terminerer du bare kabelen.

Jeg bruker konsekvent stiv kabel da den er lettere å jobbe med :thumbup:

BTW, øvelse gjør mester. Jo flere kabler du terminerer jo lettere blir det.

Endret av phoen|x
Lenke til kommentar

Takk for masse tips! Skriver ut denne tråden i løpet av dagen slik at jeg kan ha den foran meg når jeg skal installere kabelen i kveld.

Er kun en ting jeg er litt usikker på. Alle bildene viser at kabel 1-8 går fra venstre til høyre på pluggen. Men er ledning 1 (den orange-stripete) til venstre når knotten på RJ45-pluggen peker oppover eller nedover? Eller spiller det ingen rolle så lenge det er gjort konsekvent på begge ender av kabelen? Litt vanskelig forklart, men håper noen skjønte hva jeg mente likevel!

Skal jeg forøvrig koble på 8 eller 4 av lederne? Litt motstridene beskjeder akkurat der.

Lenke til kommentar
Takk for masse tips! Skriver ut denne tråden i løpet av dagen slik at jeg kan ha den foran meg når jeg skal installere kabelen i kveld.

Er kun en ting jeg er litt usikker på. Alle bildene viser at kabel 1-8 går fra venstre til høyre på pluggen. Men er ledning 1 (den orange-stripete) til venstre når knotten på RJ45-pluggen peker oppover eller nedover? Eller spiller det ingen rolle så lenge det er gjort konsekvent på begge ender av kabelen? Litt vanskelig forklart, men håper noen skjønte hva jeg mente likevel!

Skal jeg forøvrig koble på 8 eller 4 av lederne? Litt motstridene beskjeder akkurat der.

Hvit-Orange skal være til venstre når klipsen er ned.

Angående 4/8 ledere: Kun 4 av lederene brukes til å overføre data ved 100mbit, så teknisk sett trenger du kun fire ledere, men de resterende 4 brukes til støy skjerming. Ikke akkurat støyskjerming, det heter noe annet. Husker bare ikke akkurat hva i farten.

Lenke til kommentar
Du skal bruke alle 8 ledere. Hvitoransje er til venstre når plugg-biten er ned (altså, du ser på den delen av pluggen som ikke har den låsemekanismen).

Nomore og darkness, dere sier ganske kategorisk at alle 8 skal termineres, men uten noen form for forklaring. Hva er grunnen?

En ting er at jeg finner det enklere å bruke alle 8, men de er ikke alltid tilgjengelige hele veien. Jeg vedlikeholder et nett i en bygård der telekablene er cat5 kbler og vi har en bredbåndsruter og en switch i kjelleren der vi deler båndbredden på ca 20 leiligheter. Der kablene er terminert i kjeller bruker jeg konsekvent bare 2 par ned til switch ettersom det blå paret ofte brukes til fasttelefon.

Lenke til kommentar

enkelt og greit forklart

en nettverksabel bruker 2 par med kabler der du splitter det ene parret pinne nummer 1 , 2 , 3 , 6 blir brukt så lenge disse er rangert etter dette vil kabelen fungere fint uansett hvilken farge du måtte velge.

Lenke til kommentar
Du skal bruke alle 8 ledere. Hvitoransje er til venstre når plugg-biten er ned (altså, du ser på den delen av pluggen som ikke har den låsemekanismen).

Nomore og darkness, dere sier ganske kategorisk at alle 8 skal termineres, men uten noen form for forklaring. Hva er grunnen?

En ting er at jeg finner det enklere å bruke alle 8, men de er ikke alltid tilgjengelige hele veien. Jeg vedlikeholder et nett i en bygård der telekablene er cat5 kbler og vi har en bredbåndsruter og en switch i kjelleren der vi deler båndbredden på ca 20 leiligheter. Der kablene er terminert i kjeller bruker jeg konsekvent bare 2 par ned til switch ettersom det blå paret ofte brukes til fasttelefon.

eg skal faktisk innrømme en liten deffinisjonsfeil i det forrige innlegget mitt. :yes:

du bør bruke alle 8 lederene, av praktiske hensyn.

du trenger bare 2 av parene, men om du klipper av resten kan det oppstå problemer/ulemper:

- vanskeligere å se om leder nummer 6(oransje) har kommet på rett plass

- ved utvidelse senere kan du ikke bruke kabelen til andre ting i tillegg

- du kan ikke bruke den til isdn kabel

- du kan ikke bruke den til gigabit

noen nevner støyskjerming, og at du derfor må bruke alle 8. det er feil.

tp-kabel, også kalt twisted pair, består av kabler som parvis er tvunnet

rundt hverandre to og to. og her finner du støyskjermingen. men du trenger

bare å bruke 2 par. de andre to kan du bruke til nettverkskabel nr 2, eller til isdn/telefon, eller til andre ting du måtte finne på :thumbup:

så for all del, sliter du med å få alle lederene rett i kabelen, så klipp gjerne av de 4

du ikke trenger, og gjør det vanskeligere for deg :innocent:

Endret av nomore
Lenke til kommentar

eg skal faktisk innrømme en liten deffinisjonsfeil i det forrige innlegget mitt. :yes:

du bør bruke alle 8 lederene, av praktiske hensyn.

du trenger bare 2 av parene, men om du klipper av resten kan det oppstå problemer/ulemper:

- vanskeligere å se om leder nummer 6(oransje) har kommet på rett plass

- ved utvidelse senere kan du ikke bruke kabelen til andre ting i tillegg

- du kan ikke bruke den til isdn kabel

- du kan ikke bruke den til gigabit

noen nevner støyskjerming, og at du derfor må bruke alle 8. det er feil.

tp-kabel, også kalt twisted pair, består av kabler som parvis er tvunnet

rundt hverandre to og to. og her finner du støyskjermingen. men du trenger

bare å bruke 2 par. de andre to kan du bruke til nettverkskabel nr 2, eller til isdn/telefon, eller til andre ting du måtte finne på :thumbup:

så for all del, sliter du med å få alle lederene rett i kabelen, så klipp gjerne av de 4

du ikke trenger, og gjør det vanskeligere for deg :innocent:

Nei nei, du missforstår. Det eneste stedet jeg ikke bruker alle parrene er på termineringsklemmene fra switch. Disse bruker samme sakseklemmer som inni telefonkontakten og grunnen er at det skal kunne kobles telefon utenfra inn på kablene opp til leilighetene. Som jeg sa, det er jo enklere å få ting på plass når man bruker alle 8 lederen inn i RJ45 pluggen :)

GB er slevsagt et poeng men det er vel litt tid før jeg kan regne med at det skjer: flere brukere kan bruke mer enn 100Mb sammtidig over bredbånd.

Regner med å oppgradere til ADSL2+ snart men det er jo fortsatt et stykke igjen til GB :p

Lenke til kommentar

Det er veldig mye som virker, selv har jeg som et forsøk vært med på å sende nettverksignaler over lampettledning (to stk) i stedet for TP- kabel.

Poenget med at det er regler hvordan dette skal gjøres, er fordi disse standardene er satt og ment brukt av proffer, installasjonen skal virke om mange år.

"Hobbyvispesnekkere" er egentlig ikke i målgruppen.

Hvis man kommer til et bygg, og kablingen er lagt opp skikkelig, så bør man kunne forvente at ting er skikkelig gjort, og da SKAL ting kobles slik og slik, man skal bruke kroneverktøy og ikke skrutrekker eller Stanley- kniv osvosv...

Derfor- skal man mekke litt hjemme, kan jo ingen sette krav til at man følger reglene. Skulle jeg ha betalt over 1000 per punkt i jobbsammenheng, hadde jeg blitt forbannet for å si det mildt hvis noen av "tjuvtriksene" som beskrives her hadde blitt brukt.

Lenke til kommentar

Hvorfor gjøre noe halvgjort når du først setter i gang? Gigabit blir mer og mer vanlig nå til dags.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...