Gå til innhold

Skal jeg velge en AMD FX-55 eller en AMD 4600+ x2

RamGuy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vanskelig å si....

FXen yter bedre i "dagens" spill som kun utnytter en prosessor kjærne.

X2en vil sannsynligvis yte en god del bedre i "morgendagens" spill da disse vil utnytte flere prosessor kjærner.

Det er vel stor sannsynlighet for at mange spill fremover vil kunne utnytte flere enn en kjærne.

Dette kommer av at første neste generasjons spillekonsoll som blir lansert i år (Xbox 360) har 3 prosessor kjærner.

Det vil medføre at flere spillmotorer får støtte for dette.

Så for best ytelse i dag FX, best fremtidsrettet X2 :roll:

Lenke til kommentar

Sjekk AMD Roadmap.

De har ingen X2 FX planlagt enda. Og når den kommer så blir det helt sikkert en M2-prossesor.

FX er altfor dyr i forhold til vanlige Athlon 64, du betaler dobbelt så mye for 7-8% høyere ytelse.

Hadde eg vore deg hadde eg vurdert enten en San Diego 3700+ eller X2 4400+, og overklokket litt :thumbup:

Lenke til kommentar

4400+ tror jeg er det beste valget, men siden du skal bruke så mye penger kan du jo også vurdere 4800+ siden den koster nesten like mye som fx55?

Edit: så på prisen... den var en del dyrere :green:

Endret av Sink
Lenke til kommentar

For spillings PC er svaret klart. Gå FX og hold deg unna dualcore.

Dualcore tror ikke jeg vill bli støttet av spill før neste oppgradering igjen :)

Og AMD X2 4800 er !bare! like god som AMD 4000+ i spill.

AMD FX er bedre enn AMD 4000+.

Lenke til kommentar

Dualcore tror ikke jeg vill bli støttet av spill før neste oppgradering igjen :)

Du vil jo ikke få en dårlig spill-opplevelse med x2 heller da. Pluss at med x2 kan du gjøre ting samtidig som du spiller uten att maskinen "hegner" seg.

Lenke til kommentar

Det første spillet som utnytter dualcore, Falcon 4, er rett rundt hjørnet, om det ikkje er i butikkene allerede?

I løpet av ett halvt år tipper eg at 90% av nye spill er flertrådete, og får god utnyttelse av dualcore.

Lenke til kommentar

Noen ekstra fps er jo ikke alt. Det er ikke uvanlig å ha flere programmer kjørende konstant i bakgrunnen når man spiller, MSN, fildelingsprogrammer, sikkerhetsprogrammer, e-post, nettleser osv. Da kan det kanskje være greit å ha to kjerner.

Du får vurdere hvordan du bruker maskinen, og se behovet etter det. Dessuten ønsker man gjerne å ha en dyr prosessor i ett år eller to, og innen da kan det ha kommet betydelig flere spill og programmer som gør nytte av flere kjerner samtidig.

Lenke til kommentar

Det første spillet som utnytter dualcore, Falcon 4, er rett rundt hjørnet, om det ikkje er i butikkene allerede?

I løpet av ett halvt år tipper eg at 90% av nye spill er flertrådete, og får god utnyttelse av dualcore.

Jeg kan med sikkerhet si at om 6 måneder kommer IKKE 90% av spill til å være støttet av dualcore... Det tar ikke 3 måneder å lage et spill.

Ta feks hvor gammel Sli er og se hvor få spill som er opptimalisert for det....

Lenke til kommentar

Jeg kan med sikkerhet si at om 6 måneder kommer IKKE 90% av spill til å være støttet av dualcore... Det tar ikke 3 måneder å lage et spill.

nVidia har gitt ut drivere som skal gi en ytelsesøkning på 20-30% med dobbelkjerne cpu og et G72(7600)/G72L gpu og et C51(nForce 5)/C51GL hk :)

mer..

http://www.theinquirer.net/?article=24334

for de som har mulighet til å teste ut.. :p

http://www.3dchipset.com/drivers/nvidia/beta/nt5/8040.php

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

nVidia har gitt ut drivere som skal gi en ytelsesøkning på 20-30% med dobbelkjerne cpu og et G72(7600)/G72L gpu og et C51(nForce 5)/C51GL hk :)

mer..

http://www.theinquirer.net/?article=24334

for de som har mulighet til å teste ut.. :p

http://www.3dchipset.com/drivers/nvidia/beta/nt5/8040.php

Her har du en test med det såkalte uber Falcon 4 dualcore støttede spillet. spør du meg er det bedre å spare 2 tuesnlapper og kjøpe en FX-55 enn AMD X2 4800.

http://www.simhq.com/_technology/technology_055b.html

Falcon 3 ( Dualcore supported game )

---------------------------------------------

High grafik settings.

AMD FX-55 = 129 fps

AMD X2 4800 = 123 fps

Først når du setter ned grafiken til middels ser det ut som dualcoren gjør noe effekt, men den blir borte i lavere settings igjen. For meg er bildet klart og i singel core spill gjør X2 cpuene værre enn dette....

Lenke til kommentar

Du vil jo ikke få en dårlig spill-opplevelse med x2 heller da. Pluss at med x2 kan du gjøre ting samtidig som du spiller uten att maskinen "hegner" seg.

Enig. Er også kjekt å kjøre ta opp spill med Fraps i bakgrunnen uten å merke det på spillytelsen ;)

Lenke til kommentar

haha, ikke si du mener Falcon 4 som i flysimulatoren. en utrolig god flightsim, ingen tvil om det, men den kom jo i 1998 da. mange hobbyprogrammere som driver å fikler på det enda, siden det egentlig ikke har kommet noen bedre ordentlige flightsims de siste åra. man får både oppdatert grafikk og ytterligere forbedringer til den sim`en, og tviler ikke på at noen hobbyprogrammerere lager støtte for dual core i den... men det kan umulig være det spillet du mener?

dessuten tviler også jeg sterkt på at vi kommer til å se noen spill som virkelig bruker dual core innen et års tid. selvfølgelig kommer det sikkert spill som støtter dual core som et reklame-jippo, akkurat som 64-bit patch til Far Cry, men det er kun for å skape blest.

nei, innen spillene virkelig krever dual core så vil uansett en x2-prosessor som selges i dag være utdatert, det er jeg sikker på. bruk heller 2-3000 og kjøp 3500- 3800 singlecore. for de penga du sparer på å ikke kjøpe dualcore i dag kan du bruke til å kjøpe dual når det trengs. når den tid kommer vil du for de penga du sparer i dag helt sikkert kunne kjøpe en dualcore-prosessor som langt overgår dagens dual i ytelse.

EDIT: sjekka ut falcon 4 linken. dette spillet har såvidt jeg forstår programmert inn støtte for dual core fra begynnelsen av. det skal sies at når dette spillet kom i 98\99 så var det ingen maskinvare som kunne kjøre dette på de verste grafikkinnstillingene. det var banebrytende teknologisk sett. du som skreiv at man sikkert snart finner det i butikken så har du mer rett enn du aner, det har vært i butikken i 6 år. jeg hadde litt flightsim-dilla på den tida, og falcon 4 lovet å skulle bli den mest sinnsyke sim`en noensinne. når det gjaldt teknologi, grafikk og dynamisk slagmark hvor alt man gjorde fikk innvirkning seinere så var det ingen som var i nærheten av falcon 4. dette skulle være THE flightsim i mange år etterpå, og det overrasket meg faktisk ikke så mye at akurat dette spillet kunne utnytte dualcore.

jeg vet ikke hvor stor forskjell programvare gjør på to kjerner og to prosessorer, men det er jo mulig spillet er skrevet for å kunne kjøre på toprosessor-systemer.

Endret av hardrock_ram
Lenke til kommentar

jeg ville definivt valgt en X2 4400+ den koster 2000 kr mindre enn 4600 og eneste forskjellen er 200Mhz mindre hastighet som det sikkert ikke er noe problem å klokke.

den er mye mer framtidsrettet og den gruser FX55 i mange tester jeg har sett. (ikke i alle områder men i multi tasking intensive operasjoner så..)

Lenke til kommentar
jeg ville definivt valgt en X2 4400+ den koster 2000 kr mindre enn 4600 og eneste forskjellen er 200Mhz mindre hastighet som det sikkert ikke er noe problem å klokke.

den er mye mer framtidsrettet og den gruser FX55 i mange tester jeg har sett. (ikke i alle områder men i multi tasking intensive operasjoner så..)

Ta og hvis meg noen av disse testene du snakker om hvor X2 4400-4800 Cpuene "gruser" FX-55, FX-57 i spill.

Han sier han skal ha en GAMING Pc, ikke en multi tasking server.

Lenke til kommentar

Ta og hvis meg noen av disse testene du snakker om hvor X2 4400-4800 Cpuene "gruser" FX-55, FX-57 i spill.

Han sier han skal ha en GAMING Pc, ikke en multi tasking server.

Han skal kjøre multi games server :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...