Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ukjente folk på iTunes share

Anbefalte innlegg

jeg bor sammen med to kompiser som deler en internettilkobling gjennom en switch.

Av og til, heller sjelden, ser jeg på iTunes at det ikke bare er mine to kompiser men en kar fra et par tre fire fem kvartaler nedenfor meg som "deler" musikk med oss ("deler" fordi han har jo bare dritt)

At han "låner" musikk fra meg driter jeg jo i, men hvorfor kan han koble til vårt nettverk? vi klarer jo ikke engang dele filer oss imellom på windowsnettverket!

Bare for å slukke eventuelle lysende pærer over folks hoder: ingen av oss bruker trådløst nettverk, kun kabler. Hva skjer? er vi idioter?

:dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kan ha med kven som er ISPen dykkar.

Itunes tillater vel deling innanfor sub-segment av ipadressa, altså der 111.111.111.xxx er like.

Dermed trur Itunes at det er same nettet alle maskinene står på og derfor tillater deling av musikken mellom dykkar maskiner og hans maskin.

Lenke til kommentar

Jo, jaaa... makes sense på et vis, men side apple er så h***etes proprietær skulle en jo tro de hadde et mer vanntett system enn som så - og hvorfor er det kun han/hun samma duden/dudinnen, i en av Oslos mest befolkede bydeler, som er koblet på?

Lenke til kommentar

"Problemet" er ganske så vanlig det når man sitter på en tilknyttning som ikke på noen måte er lukket inne bak noen form for brannvegger som dagens routere/modem har .

Det skjedde faktisk ganske så ofte hos min ISP at folk fant andre maskiner på "nettverket" før de etter hvert byttet ut sine eldre modem til Zyxel 650 ..

Lenke til kommentar
Dette kan ha med kven som er ISPen dykkar.

Itunes tillater vel deling innanfor sub-segment av ipadressa, altså der 111.111.111.xxx er like.

Dermed trur Itunes at det er same nettet alle maskinene står på og derfor tillater deling av musikken mellom dykkar maskiner og hans maskin.

Hmm... er det noen grunn til at itunes ikke bruker broadcast-adresse slik resten av verden gjør?

EDIT: og evt. ser på nettmaske for å finne sitt subnett

Endret av Torbjørn
Lenke til kommentar

Pengu:

Trådstarter sier de ikke benytter trådløst. Han sier ikke noe om det finnes et aktivt trådløst aksesspunkt i nettverket (som de selv ikke bruker).

Trådstarter:

Her må du avklare. Jeg ser at du og vennene dine benytter kabel for oppkobling i nettverket. Men har routeren din også et trådløst aksesspunkt? Hvis ja; deaktiver dette.

Lenke til kommentar

Det er rett som en oppi her sier at iTunes ser etter adresser i samme segment som deg, så hvis du har ip-adressen 123.123.123.111, så vil iTunes lete etter andre andresser med 123.123.123.xxx. Dette er en funksjon du kan skru av og på og passordbeskytte i iTunes, så at det skulle være et sikkerhetsproblem skjønner jeg ikke helt?

I tidligere versjoner av iTunes (4.2 og tidligere mener jeg å huske), så var det faktisk mulig å dele iTunes-biblioteket ditt over hele nettet, ikke bare på et LAN (som kunder fra BBB strengt tatt er:)). Hvordan dette fungerte i praksis vet jeg ikke, siden jeg ikke brukte iTunes på denne tiden.

Uansett så er jeg en stor fan av denne funksjonen i iTunes (en av få...). Det er helt perfekt når jeg sitter på jobb bl.a. og jobber med flere pcer.

Lenke til kommentar

Det var egentlig en liten spøk i og med at det er ganske få i Norge som har BBB:p

Men jeg regner jo med at BBB-kunder har f.eks. 123.123.123.1, 123.123.123.2 osv. som IP-adresser da.

Og jeg vil også anta at disse er koblet til samme switch hos BBB.

Og så vidt jeg vet sitter ikke de bak noen firewall eller lignende?

Da vil det jo fungere som om de sitter på et LAN sammen:)

Lenke til kommentar

Noen avklaringer:

1. Det er på ingen måte noen form for trådløse løsninger i nettverket - vi er koblet til en switch (Sweex et eller annet, ikke trådløse greier) via kabler, som igjen er koblet til et hull i veggen (det er en god oppsummering om hva jeg kan om nettverk ;) )

Altså: Ingen trådløse aksesspunkt i nettverket.

2. Jeg ser ikke på det som et problem at han hører på musikken min, fritt fram. Derfor bruker jeg ikke passordfunksjonen i iTunes. Eneste er at jeg lurte på hvorfor/hvordan han kunne dele musikk med meg, og om det eventuelt var et sikkerhetsproblem

3. Visste ikke at det var så få som hadde BBB :D

4. Takker for alle svar så langt!

Lenke til kommentar

Itunes har ein eller anna "artig" funksjon då eg eg oppdaga ein dag, Itunes har fkatisk mulgiehiten til å dele og hente inn shares over fleire forskjellige nettverkstilkoblinger samtidig, oppdata dette nå eg satt på den bærbare med både fast og trådlaust.

Nokre av sharene var på det trådlause mens andre hørde til det faste nettet.

Mens maskiner med Itunes som satt på eit anna subnett i same korridor ikkje kom opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...