j0rn Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 Hvilken fare er det hvis personnummeret mitt havner i gale hender? Hva kan "kjeltringer" gjøre hvis de har det? Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 Poste her så jeg også får vite det (rettere sagt fortelle det til mamma) Lenke til kommentar
Peppep Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 Personnummer (fødselsdato + personnummer) er vel noe av det mest personlige man har, og det sikreste hvis man skal identifisere en person. Man kan vel f.eks. logge seg inn på Brønnøysundregisteret hvis man har fødselsnummeret til noen. Ikke at det kan gjøres allverdens skade der, men man får ihvertfall tilgang til ting man ikke skal ha tilgang til. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 (endret) Med ditt personnummer hadde jeg raskt kunnet: * få legitimasjon i ditt navn * søke lån i ditt navn * melde flytting i ditt navn * søke trygd, sosial-stønad osv. i ditt navn * med mitt nye legg (i ditt navn) tømme kontoene dine * Leie video i ditt navn (og ikke levere tilbake) osv. osv. osv. EDIT: så post personnummeret ditt her. Det kunne blitt GØY!!! Endret 30. juni 2005 av L4r5 Lenke til kommentar
FpsStu Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 Med ditt personnummer hadde jeg raskt kunnet:* få legitimasjon i ditt navn Dette krever litt mer bevis, som fødselsattest, pass ol... Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 Med ditt personnummer hadde jeg raskt kunnet:* få legitimasjon i ditt navn Dette krever litt mer bevis, som fødselsattest, pass ol... Og med personnummeret kan jeg få fødsels-attesten din... Tro meg det går. Vil ikke gå innpå hvordan på et offentlig forum da Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 Selge bilen din, samt få den omregistrert på noen andre.. Lenke til kommentar
Peppep Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 Med ditt personnummer hadde jeg raskt kunnet:* få legitimasjon i ditt navn Dette krever litt mer bevis, som fødselsattest, pass ol... Og med personnummeret kan jeg få fødsels-attesten din... Tro meg det går. Vil ikke gå innpå hvordan på et offentlig forum da Må man ikke ha bildebevis? (Som i såfall måtte betydd at man måtte gå omveien med å få utstedt er personbevis i den personens navn, før man kan bruke det til å skaffe pass. Dessuten skal man vel ta med det gamle passet hvis man allerede har et gyldig et (eller et som det er under tre måneder siden det gikk ut)? Lenke til kommentar
Luchy Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 du skal aldri gi bort det nummeret Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 du skal aldri gi bort det nummeret Men mister man f.eks bankkortet sitt, så har man ikke «gitt» det vekk.. Lenke til kommentar
Loeve Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 Selv om et personnummer i seg selv ikke kan gjøre veldig mye skade, så er det veldig lett å social engineere seg frem med det. Fotnote: Social engineering går ut på at man lurer seg til noe annet ved å utgi seg for å være noen andre, eller rett og slett bare lyve. Et eksempel kan være å utgi seg for å være en av telenors ansatte, ringe til en modembruker og kreve innlogging og passord for å utføre en vedlikeholdssjekk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå