Gå til innhold

rå kraft...?

Anbefalte innlegg

Siden jeg nå er trøtt, tenker jeg litt rart og abstrakt..

Jeg kom til å tenke på hva dagens cpu`er og grafikkort egentlig innehar av rå styrke?

dette synes jeg er litt vanskelig å formulere, så hvis noen forstår hva jeg mener kan de gjerne omformulere litt.. but, here we go:

Hvor mye senker egentlig et OS ytelsen til cpu`en, for å si d sånn? Senkes den i d hele tatt? Blir ikke OS`et et slags flasketut(kork? husker ikke d utrykket.. jeg er trøtt) som senker ytelsen på en måte..?

for å statuere ett eksempel (kanskje litt usaklig, men..):

1 hestekreft(kraft?) kan trekke 3 tonn rett oppover (la oss si i ett tau..) i 1 meter i sekundet.. mens 10 hestekrefter vil sende en båt på 100 kg i 20 knop bortover vannet.. dette virker utrolig lite i forhold til hva den ene hestekreften(kraften?) kunne utrette..

det jeg vil fram til: er det en lignende "begrensing" på en cpu?

som sagt; jeg er veldig trøtt, så dere er velkomne til å omformulere feilene, overse dem, eller komme med meninger om dem.. bare ikke klag på feilene... jeg er trøtt...

takker for alle svar! (selv om de kanskje avblåser "teorien" min fullstendig kombinert med noen LOL`s eller noen "for en n00b!")

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-07-26 08:01, classic skrev:

Det han mener er vel forsåvidt hva cpu'en yter i FLOPS og sånn... som man måler i Sisoft sandra....

...eller testerne superpi og pifast 3.3. disse brukes til å teste cpu rå ytelse (teller pi:s desimaler kjempe langt -> og viser hur lang tid din pc bruker på dette)

Lenke til kommentar

vel.. for å si det enkelt :

En PC uten OS er IDEELT!!! fordi OS stjeler ressurser, men siden 99,9999999999999% av folket her på jorda vil ha litt brukergrensesnitt, er OS oppfunnet.... OS styrer ressurserne til ulike applikasjoner og prosesser, men tar litt selv.

Ring Bill Gates og spør.... :grin:

AMD Athlon 1200@1490 (snart XP2100+)

Abit KG7-RAID

256 TwinMOS DDR RAM (snart mer)

Geforce 4 Ti4400 @ Ti4600++ :smile:

2x120GB WD SE 8MB 7200RPM i RAID-0 :grin:

totalt 8 vifter :wink:

[ Denne Melding var redigert av: kiskogl på 2002-07-26 09:20 ]

Lenke til kommentar

Måten programmer programmeres på er helt avgjørende. Ved å bruke et 3. eller 4. generasjons programmeringsspråk så taper du utrolig mye ytelse, da koden langt fra blir optimal. Tenk hva man kunne gjøre i assembly på en amiga 500. 8mhz eller noe i den duren. Tilsvarende effektiv programmering på en pc med 5000 MIPS vil gi sinnsykt raske programmer. En amiga 500 har tilsvarende ca 3-5 MIPS.

Noe å tenke på!

Jeg får over 8000 marker i tredetmarktotusenogense når jeg overklokker pesen min. Lurer på om jeg skal dra på fisketur. :grin:

[ Denne Melding var redigert av: Signatur på 2002-07-26 09:43 ]

Lenke til kommentar

Den 2002-07-26 09:41, Signatur skrev:

Måten programmer programmeres på er helt avgjørende. Ved å bruke et 3. eller 4. generasjons programmeringsspråk så taper du utrolig mye ytelse, da koden langt fra blir optimal. Tenk hva man kunne gjøre i assembly på en amiga 500. 8mhz eller noe i den duren. Tilsvarende effektiv programmering på en pc med 5000 MIPS vil gi sinnsykt raske programmer. En amiga 500 har tilsvarende ca 3-5 MIPS.

Noe å tenke på!

hmmm.. så hvis man utnyttet alle mhz`ene våre like bra som vi gjorde med amiga`ne, hva ville vi kunne gjort idag?

Med tanke på at man ofte får helt forskjellig ytelse fra OS til OS....

Hvordan ville det perfekte OS vært? (i form av ytelse)

(_ikke_ kom med noen os dere bruker og si "mitt er perfekt!!) :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-26 13:40, DavidS skrev:

Du får ikke en båt med 3 hesters motor til og gå i 20 knop :razz:

Men resten av teorien din skal jeg ikke si noe på...

mens 10 hestekrefter vil sende en båt på 100 kg i 20 knop bortover vannet

Lenke til kommentar

Tenk før når man fikk plass til Word på en floppydisk... Hvis de hadde brukt de samme programeringskodene i dag, ville vi sansynligvis hatt plass til 80-90% mer mp3`er, DivX`er, spill, programmer osv på HD`ene. WinXP ville kanskje bare tatt ca 50 mbyte i stedet for 1.06 GB... Kan ikke noen begynne å programere med sånne gamle små korte koder igjen???

Bill SLØSER med plassen vår!!!

[ Denne Melding var redigert av: Caddy på 2002-07-26 15:27 ]

Lenke til kommentar

Bill er en stor tulling uansett.. det er det vel ingenting som kan si noe på? lr d vil si MS er no dritt! Skulle ønske far hadde tvunget meg til å lære linux fra begynnelsen i stedet!

/me leter etter opp sin 8088 maskin

kan den duge?=)

er det foresten noen 8088 maskinen er god for (mhz, khz?;)) har ikke forsøkt å finne det ut før menmen...=)

Lenke til kommentar

Er det noen her som faktisk har konkret kunnskap/erfaring når det gjelder dette temaet?

Går det ann å utnytte prosessoren uten ett OS, altså uten begrensning?

Vil det si at med riktig utnyttelse av mhz`ene våre trenger vi ikke overklokke, men å programmere? :grin:

interessang tanke, egentlig...

Lenke til kommentar

men hvis du bruker all prosessorens råe kraft til èn enkelt ting, som f.eks å regne ut noe, og ikke går veien gjennom os/hd/3dkort ++, eller, kan man programmere en eller annen ting som eneste oppgave er å bruke prosessoren? (håper dere skjønner hva jeg mener... :smile: )

Lenke til kommentar

Joda, går helt fint å skrive ett program i assembler og brenne dette inn i en EEPROM. Tenk på BIOSen... Den gjør en del ting og tang før PCen i det hele tatt TENKER på å starte opp et OS fra harddisk, og en BIOS har tilgang til skjermkort, nettverkskort osv osv...

Alle enheter i en maskin har en addresse som den kan nåes på. Hvis man vet denne addressen så kan man prate direkte med enheten, f.eks. skjermkortet.

Du har jo f.eks. en prosessor i en switch, som er programmert til å dytte data rundt til de forskjellige MAC addressene den prater med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...