Gå til innhold

Ekstern SATA harddisk med SATA, USB2 og Firewire

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg en ekstern harddisk som må kunne tilkobles USB2 og Firewire (rett og slett pga. fremdeles for få har SATA i dag).

Hadde egentlig bestemt meg for Maxtor OneTouch II USB2.0/Firewire 300GB , da jeg så denne; Maxtor OneTouch II Firewire 800/USB2.0 300GB .

Plutselig fikk jeg blod på tann. :cool:

Firewire 800 (1394b) er jo raskere enn firewire 400 (1394a), så kanskje den kan gi meg i alle fall litt mer fart.

(grunnen til at jeg vil at den skal være raskest mulig, er at den vil også bli brukt i filserver på LAN).

Søkte litt på nettet og denne testen.

Den viser at SATA tilkobling gir "mye" bedre fart enn til og med firewire 800.

Da slo det meg at det er SATA ekstern harddisk jeg vil ha.

Men jeg er avhengig av at den kan kobles til USB2/firewire, da den er tiltenkt brukt også mye hos diverse kamerater som ikke har SATA tilkobling.

Derfor:

Finnes det harddisk kabinett som har både USB2, firewire OG SATA utgang? :hmm:

Jeg har leitet rundt på nett, men kan ikke si jeg har funnet noe.

Det nærmeste jeg har funnet, er STARDOM ekstern 3.5" harddisk kabinett, SATA -> FW + USB2.0.

Men den har ikke SATA utgang på kabinettet.

Dvs, at jeg må da ta harddisken ut og bruke den som vanlig SATA HD de gangene jeg har tenkt til å koble den på SATA. Og da må jeg også ha egen strømkabel.

Tungvindt, men "levbart". ;)

Men jeg vil jo helst ha et kabinett med alle tre typene uttak.

Evt. en USB2/firewire overngang til SATA, hvis det finnes (tvilsom?). :hmm:

Endret av JohanP
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke helt om jeg ville stolt for mye på den testen. For det første har de skrudd av disk cache på USB of firewire som senker ytelsen, og så tester de bare med en stor fil på 432,533,504 bytes. De forteller heller ikke noe om hvilke eksterne disker de tester. En mer omfattende test av USB2, firewire og firewire800 mellom Iomega og Lacie kan leses hos Pcworld . Har selv en Lacie 250GB med USB2 og firewire 800 og kan ikke si at den oppleves noe tregere enn noen av de interne diskene og jeg bruker den primært til krevende video redigering.

Endret av JoergenJonassen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...