Gå til innhold

vannkjøling med tårn/vannkjøling med alt inni?


Anbefalte innlegg

har tenkt litt på å gå til anskaffelse av vannkjøling.. har sett på et sett fra Zalman.. men har lest noen sånne erfarings greier her og der, og noen av de sier at etter 3-4 mnd. bygynner den å dure.. har noen her erfaringer med det samme? har kanskje tenkt å kjøpe et sånn sett med kjøle-tårn utafor, men kom til å tenke på at det kanskje er mer praktisk med et sett der alt sitter inne i kabinettet. med tanke på lan ol. hva bør jeg satse på? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er fullt mulig å kjøre internt passivt. Det blir selvsagt ikke kaldt, men det går fint.

Ja, langt på vei så gjør det det.

Det man ikke skal glemme, selv om man sitter med en lydløs Zalman, er jo det faktum at man fortsatt har komponenter som krever luftkjøling.

Dermed slipper heller ikke Zalman-eiere unna en viss viftestøy fra maskinen, PSU-vifta som et eksempel på det.

Joda, det finnes passivt kjølte PSU også, men de er neppe allemannseie?

En kabinettvifte slipper man heller ikke unna, om man vil ta vare på helsa til disker, minnebrikker osv.

En stor nok raddis, strategisk plassert i kabinettet, vil kunne klare seg uten egne vifter. Men temperaturene vil nødvendigvis bli noe høyere, og alt avhengig om man kjører overtrykk eller undertrykk i kabinettet, vil dette variere.

Monterer man f.eks en radiator i bunnen av kabinettet, med en passende åpning for luftinnslipp, og lar PSU-vifte og kabinettvifte stå for undertrykk og dermed luftgjennomstrømning i radiatoren, kan man faktisk oppnå ganske hyggelige vann- CPU-temps.

Ulempen er at temperaturen i maskinen nødvendigvis blir høyere, men i all hovedsak så er det tross alt viktigst med luftsirkulasjon i dette. Om lufttempen blir noe høyere enn romtemperaturen, så er ikke dette spesielt kritisk.

Mange av komponentene vil uansett ha en høyere temp enn lufta i kabinettet, og dermed oppnår man langt på vei en tilfredsstillende kjøling.

Lenke til kommentar
Det man ikke skal glemme, selv om man sitter med en lydløs Zalman, er jo det faktum at man fortsatt har komponenter som krever luftkjøling.

Eneste viften i mitt kabinett er PSU'en. Og det er en MIST 500W som er så godt som lydløs. Hovedkortet mitt kjøler chipset passivt, og Zalman'en kjøler også GPU.

CPU temp ligger på rundt 40-45 idle. GPU rundt 45. Og harddisken er ikke spesielt varme heller.

 

Har en mistanke om at passiv kjøling INNI kabinettet mitt (som ikke er stort) ville ført til at jeg måtte ha en vifte også.

 

Med andre ord: Jeg mener fremdeles at Zalman er guds gave til folk som vil ha stillegående PC ;)

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Det har da vel aldri vært tvil om det, selv om det neppe er vårherre som har kommet frem til Zalman´s løsning? :p

Men det finnes som allerede nevnt, integrerte løsninger som er fullt på høyde med en Zalman-løsning, og kjølemessig sett like gode.

 

Viftebehovet i et hvert kabinett vil selvsagt variere. Man kan sikkert klare seg med kun PSU-vifte også, selv om jeg personlig vil mene at det nok kan bli i snaueste laget.

Så godt som samtlige komponenter i en maskin utvikler varme. Varmen er elektronikkens verste fiende, og tilnærmet "stillestående" luft i kabinettet vil jo ytterligere forverre situasjonen.

Har man et lite kabinett, så vil luftutskiftingen i dette kanskje være god nok selv med bare PSU-vifta, men jeg synes nok at det høres litt snaut ut..

Normalt sett kjører vel de fleste med midi- eller maxi-towere i kombinasjon med både tre og fire (varme) disker, som også lettere lar seg kombinere med en passiv radiatorløsning.

Da vil man neppe slippe unna med bare en PSU-vifte, ettersom volumet i kassa, og dermed en langsommere luftutskifting, vil medføre et ekstra behov / vifte i kassa.

Det finnes såpass mange effektive og stillegående vifter på markedet nå, at dette neppe vil medføre plagsomt mye støy.

 

"Lan´er" man ofte, så er i alle fall ikke jeg i tvil om hvilken løsning jeg ville valgt.

 

Det hele blir i bunn og grunn en smakssak; Noen liker mora, andre fortrekker datteren.... :yes:

Lenke til kommentar
Det hele blir i bunn og grunn en smakssak; Noen liker mora, andre fortrekker datteren....

 

Nydelig sagt Skrue... Jeg ville da personelig gått for datteren :tease:

 

Men som sakt, jeg TROR da at du kan få like stille pc med vannkjøling i kabinettet. Og da tror jeg da at med en vifte eller 2 ekstra, på halv hastighet som lager litt kulde for Hardiskene, Ram, og chipsett vil komme godt med ;)

Lenke til kommentar
går nok for denne: komplett.no    :yes:  :D

Det spørs om det er en god ide. I følge sidene til Komplett er dette et

Veskeavkjølingssystem
Jeg er usikker om det også kan brukes til å kjøle en PC. Produktet er tydligvis laget for kvinnfolk som har problemer med at pengene brenner i veskene sine.

 

 

 

OT: Bra, produkt! Kunne lett ha kjøpt det der. Er ikke så vanskelig på LAN heller siden den nye PLUS versjonen har hurtigkoblinger som "lukker" slangen når de er frakoblet. Koblingene minner litt om hydraulikk-hurtigkoblinger.

 

reserator_07b.jpg

Lenke til kommentar
Det spørs om det er en god ide. I følge sidene til Komplett er dette et
Veskeavkjølingssystem
Jeg er usikker om det også kan brukes til å kjøle en PC. Produktet er tydligvis laget for kvinnfolk som har problemer med at pengene brenner i veskene sine.

 

 

 

ROOOFL! :!:

Dagens kommentar, kvakksalveren! :thumbup:

Lenke til kommentar

Skal også kjøpe reserator plus når den kommer. Er jo ikke på lager før august.

 

Reply på min mail til Microplex :

 

Hei!

 

Vi får den inn i slutten av juli

Prisen blir kr.2295,-

 

 

--

Hans Petter Faale

Ingeniør / Engineer

Microplex Norge AS, Trøskenveien 36, N-1708 Sarpsborg

Tlf: +47-69127790, Fax: +47-69127791

http://www.microplex.no

 

Tror pcutstyr.no har den enda billigere, og de får den inn den første august (samme som komplett.no)

 

Den har jo også mulighet for northbridgeblokk, og vga-blokka er forbedret.

Likte de hurtigkoblingene!

Lenke til kommentar
hvorfor er nye reserator så veldig dyr i forsjell til 1ern.

er det kun di hurtikoblingene som er nytt ?. di må verl gå an å kjøpa en plass å montere på reseratoren 1 ?

Her i PC verden er slike ting gjærne overpriset rett etter lansering. Om GPU og NB kjøler følger med er dette en god pris. (synest jeg)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...