Gå til innhold

Diverse spørsmål om primary/secondary master/slave

Anbefalte innlegg

På de fleste hovedkort er det 2 P-ATA utganger. Er den ene av disse Primary og den andre Secondary?

Og på hver av disse utgangene kan det kobles til 2 enheter, der den ene er master og den andre er slave?

Kan man koble til DVD romen som master og harddisken som slave på samme utgang, og omvendt?

Takker for svar :) .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er som regel 2 P-ATA utganger på et hovedkort, primary og slave.

Primary vil si at denne porten blir sjekket først. Du kan f.eks koble ting på slave porten, og la primary porten stå uten noe i, det har ingenting å si.

Man kan koble til max 2 enheter på en P-ATA port. 1 som Master, og 1 som Slave. Eller du kan velge Cable Select. Hvis det f.eks er 2 enheter på samme P-ATA port, så vil ingen av de fungere.

Man kan koble DVD som Master, og harddisk som slave på samme P-ATA port. Ingen problemer med det. Harddisk som master, og DVD som slave funker også.

Jeg bruker å koble mine 2 DVD-brennere på samme P-ATA port.

Lenke til kommentar
Det er som regel 2 P-ATA utganger på et hovedkort, primary og slave.

Primary vil si at denne porten blir sjekket først. Du kan f.eks koble ting på slave porten, og la primary porten stå uten noe i, det har ingenting å si.

Man kan koble til max 2 enheter på en P-ATA port. 1 som Master, og 1 som Slave. Eller du kan velge Cable Select. Hvis det f.eks er 2 enheter på samme P-ATA port, så vil ingen av de fungere.

Man kan koble DVD som Master, og harddisk som slave på samme P-ATA port. Ingen problemer med det. Harddisk som master, og DVD som slave funker også.

Jeg bruker å koble mine 2 DVD-brennere på samme P-ATA port.

Nesten ;). Det heter ikke Primary og slave, men Primary og Secondary.

Tusen takk moltrez! Dette hjalp veldig mye ;) .

Lenke til kommentar
Men hva gir best ytelse hvis man f.eks har 2 hardisker og 1 DVD brenner?

HDD som master/slave på samme kabel eller HDD som master på hver sin kabel og DVD som slave på en av dem?

Antageligvis gir det best ytelse hvis DVD rom'en er på en slave port sammen med en HDD.

Det som virker mest logisk iallefall :p .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...