Gå til innhold

60 minutes- reportasje om spel

Anbefalte innlegg

Klokken 23.50 i kveld til 00.35 går 60 minutes. Tv2.

60 minutes:

Eit dødeleg spel?

Forrige vinter blei det i USA tatt ut søksmål mot utviklarane og produsentene av Grand Theft Auto, eit voldelig spel der du blant anna kan ta livet av politimenn. I søksmålet blei det hevda at Grand Theft Auto hadde fått ein tenåring til å gå amok i delstaten Alabama og drepte 3 menn, to av dei politimenn. Dette spelet har solgt mange eksemplarer på verdensbasis. 60 minutes reportaren Ed Bradley ser nærmare på historien, og han stiller seg spørsmålet om eit spel virkelig kan gjere eit menneske til ein drapsmann.

Dette er eit kontroversielt tema og eg tenkte kanskje nokre her hadde interesse for det. ;)

Endret av Kjet!l^
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han spelte GTA i månedsvis, dag og natt. Om han hadde spelt GTA, Punisher, CS eller ser valdsfilmar kunne han like godt drept 3 personar.

Blir oppgitt over at dei prøver å gje eit spel skylda for at ein person dreper 3 personer.

He shot 2 police officers and stole their car, just like he was trained to in the video game

Dei lager ikkje GTA for å trene folk til å drepe andre...

GTA og liknande er kome for å bli, og det er tullete å saksøke Take2 og Sony fordi ein psycho gjorde noko som kan samanliknast med handlingen i GTA. Han spelte det dag og natt og fekk det printa inn.

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Blargh, gikk glipp av det. Jeg elsker å se på mennesker som tar feil. :p

Btw, off-topic, men var det noen som så resten av programmet? De var i Madidi, og fant noen mauretere.

"Oh, look at those! Anteaters!"

"Woow! What do they eat? Leaves?"

:!:

Lenke til kommentar
Blargh, gikk glipp av det. Jeg elsker å se på mennesker som tar feil. :p

Btw, off-topic, men var det noen som så resten av programmet? De var i Madidi, og fant noen mauretere.

"Oh, look at those! Anteaters!"

"Woow! What do they eat? Leaves?"

:!:

"No ... aunts ... hence the name"

DA lo jeg også ... tosk :thumbup:

Lenke til kommentar

De folka er veldig skarpe, bae for og snakke litt om 60 minutes, var Andy Rooney ganske så bra som alltid, forsto dere den?

Om GTA nevninga, Jack Thompsen er fortsatt i korstog mot GTA, han kommer aldri til å slutte! Repotasjen skulle bare fokusere på den ene siden, de skulle ikke forsvare spillet, men de skulle fokusere på det faktum at de mente at et SPILL trente en gutt til å DREPE. Man må være ganske svake i hodet, hvis man drepe på vegne av et spill ;)

Lenke til kommentar

Man skal ikke glemme at det fins folk som faktisk er lett påvirkelige, og som i en svært stresset situasjon vil ty til reflekser og rutiner som et sterkt medium har "lært" dem. Og interaktiv underholdning (spill) er kanskje det sterkeste mediumet av dem alle. Jeg har sett dokumentaren, og syns den er bra laget, men den fokuserer likevel på et engangstilfelle. Akkurat som da det var stor blest rundt Wrestling da det kom. Da diskuterte de om voldsfilmer og lignende (wrestling) hadde skade på folk, og da var det en episode med 2 gutter som brukte wrestling knep på en mindre gutt, som stod i fokus. Gutten døde.

Men hysteriet rundt dataspill er til tider ennormt, og i Japan kanskje størst av alle. Jeg så en dokumentar som dreide seg om mmorpg, der folk forlot kone og barn bare for å kunne spillet mest mulig. De satt flere stk. i organiserte rom (fra firmaets side) og spilte døgn rundt. Husker ikke hva det het, men folk brukte virkelige penger på å kunne kjøpe seg bedre ting i spillet. Sykt men sant. Dette ulovlige salget hadde en årlig omsetning på mange hundre millioner dollar, om ikke oppi mot en milliard. Enda sykere. Noen ganger gikk det så langt at firmaet fikk drapstrusler, og spillere som gikk berserk måtte ble tatt ut av dørvakter. Hysteriet rundt dette spillet, viser at det er godt mulig å bli så påvirka av spill at virkeligheten blir, ikke så virkelig. Jeg fortsår godt de som vil fjerne slike spill fra markedet, men som kjent, ingen regel uten unntak.

Dette ble litt langt, kjeder meg på jobb.

Lenke til kommentar

Blir bare forbanna, jeg! Forbanna tullinger og idioter!

Jeg fatter det ikke! Nei, DE fatter det ikke (eller gjør de?).

Hvorfor i huleste gjør de sånt? Jeg mener, forstår de virkelig ikke at voldsspill, filmer og bøker (og alle andre medier hvor vold kan føres inn i hjernen på mennesker) bare, i verste fall, fungerer som katalysatorer for allerede sinnskadede mennesker!

Forstår de det ikke, eller er det akkurat det de gjør? Sitter de liksom i konspirasjoner for å prøve å luke ut ett og annet spill?

Fatter ikke dette, jeg. De som dreper, er syke. Basta. De blir ikke syke av å spille spill.

Det er jo ren logisk tenkning! Hadde vanlige mennesker drept etter å ha spilt dataspill, ville jo hele verden nå vært utryddet fordi Kina hadde startet atomkrig med USA etter å ha spilt Act Of War!

Folk ville løpe rundt i gatene og skyte på alt de så, akkurat slik som i San Andreas!

MEN SLIK ER DET IKKE!

Bare se på meg! Jeg har spilt SA i snart 60 timer, og jeg har fortsatt like lite glede av å drepe fluer (faktisk sant).

Lenke til kommentar
[iC,30/06/2005 : 22:07] Bare se på meg! Jeg har spilt SA i snart 60 timer, og jeg har fortsatt like lite glede av å drepe fluer (faktisk sant).

Jeg pleier å dra fram den feite flammekasteren til å drepe fluer med jeg :devil:

Enig i alt du sa!

Folk som dette greier sikkert ikke å skille mellom den virkelige verden og den virtuelle verden, da er man litt koko i knollen. Det klikker rett og slett oppi hodet. (tenker da på de som dreper)

Endret av erlendru
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...