Codename_Paragon Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 (endret) I bildet over er det forøvrig gull som glitrer. Den praktiske siden er at det forkindrer korrosjon som igjen kan gi dårlig kontakt med skurring. Joda, det er utrolig mange fordeler med telegrafi, i tillegg til at det er behagelig for hånden trenger en heller ikke å måtte se tastaturet. Telegrafi er derfor populært blant handicappede. En historie jeg selv opplede da jeg var telegrafist i militæret og som er stor humor i ettertid: på en større øvelse var sambandsstasjonen vår plassert i nærheten av en gjeng overivrige amerikanske styrker som bare måtte teste gassberedskapen. Da må ha satt av et trillebårlass med CS-tabletter, og svineriet drev mot stasjonen hvor vi ikke var blitt varslet. Jeg satt på vakt. Tårene sprutet, stemmen var ubrukelig. Jeg trev på vernemaska, og da er samband med mikrofon ikke fullt så lett lengre. I henhold til instrukt, måtte jeg melde inn det inntruffne, og det var bare en ting å gjøre: vri brytern over fra MIC til CW, ta frem den trauste håndpumpen, og telegrafere inn at vi var under gassangrep. Tørr melding tilbake fra sjefen: bruk vernemaske. Endret 14. juli 2005 av Codename_Paragon Lenke til kommentar
am3k Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 (endret) .... . .-. / ..-. .. -. -. . .-. / -.. ..- / . -. / .-.. .. ... - . / --- ...- . .-. / -- --- .-. ... . / -.- --- -.. . -. . Forventet faktisk at morse skulle vinne. Selv om jeg har sett noen som er sabla raske på mobilen også... Endret 14. juli 2005 av am3k Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Kikker litt på nettet og ser det er kjørt flere fartsdueller mellom SMStastere og telegrafister, og SMSgjengen blir rutinemessig totalt massakrert av tildels gamle telegrafister. Sjekk denne: http://www.160characters.org/news.php?action=view&nid=1541 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Kanskje mobiler burde blitt utstyrt med morsenøkkel i stedet for en rekke taster som har sine ulemper? Ellers så vet jeg at det har blitt forsket på NTNU i Trondheim på nye tastemetoder for mobiler basert på et 3-tasters system. Jeg leste en artikkel om de foreslåtte tastesystemene men synes de så ennå tregere ut enn dagens SMS-system. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Tja, hvorfor ikke? Det å lære å sende enkel morse tar ikke mer enn et par uker med trening, men jeg vet ikke om publikummet har tålmodigheten for det. En paddle er et spesialtilfelle av det som kalles "chording keyboard", der kombinasjoner av taster skaper tegnene, og det 3-tasterssystemet du nevner kan kanskje være noe i samme gate. Disse er tildels raskere enn alminnelige tastatur, men igjen er det en læringsterskel som har gjort at dette har forblitt en nisje. Lenke til kommentar
DJ_Dark Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Litt overraskende, men kanskje heller ikke så heldig overraskende i tillegg... Folk har jo drevet med det i 40 år!! Ikke rart folka er kjappe! Hadde jeg skulle brukt morse mot han telefon duden hadde nok han vært ferdig før jeg hadde skrevet ett eneste ord Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 I noen av disse duellene har telegrafistene hatt ca. 60 års erfaring. Når disse karene trakterer nøkkeln, høres det ut som et BRRRRRRRAPP. De er visst alltid smilene og hyggelige, de vet jo på forhånd hvordan det vil gå... Ellers ser jeg en kan lære bra morse på bare 13,5 timer. Rekorden er 72,5 ord pr. minutt, og i telegrafi er standardordet Paris. Det utgjør ca. 6 tegn pr. sekund. Jeg har ikke sjekket SMSrekordene, men det aner meg at telegrafister vil fortsette å knuse SMStasterne i noen år til. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 (endret) Rekorden er 72,5 ord pr. minutt, og i telegrafi er standardordet Paris. Steike! 72,5 ord * (5 bokstaver + mellomrom) = ca 435 tegn per minutt. Det er jammen noe å sammenligne med rekord-SMS-tasternes 160 tegn per 57 sekunder. Det er over 2,5 ganger så raskt.. Det skal "noe" trening til i SMS-leiren for å nærme seg det tallet. Det blir jo nesten som å sammenligne Lance Armstrong i nedoverbakke i de franske alpene mot meg på sparkesykkel med bæreposer fra butikken i oppoverbakke. Men en ting jeg lurer på angående SMS-tasterne i testen: Skulle de vente på sending og mottak av meldingen også? Og at mottageren må lese meldingen også? Morse er jo "instant" så de vil jo ha et stort forsprang der. Endret 15. juli 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 Det finnes forskjellige historier om rekorden, noen beretter om 75,2. Rekorden er fra 1939. McElroy var i tillegg et råskinn på skrivemaskinen, hvordan den tids mekaniske skrivemaskiner kunne tåle slik behandlig er et mysterium. Fingrene må ha gått raskere enn på en banjospiller. Han hadde det visst med å vinne touch typing-konkurranser. Morse er på direkten, men det var ferdig mottak av hele teksten som var kravet. Siden SMSgutta ikke var ferdig tastet, tror jeg ikke at dette forspranget spiller inn, det må vel være dersom begge fikk sendt like raskt, og tidsbegrensningen lå på mottakersiden. Mer histoer om mannen finner du her, med gullkorn som A former employee related that Ted could adjust the instruments sending at a speed of 100 WPM, when others in the factory had to use an oscilloscope! Lenke til kommentar
PowerOfNow Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 For min del har jeg lyst til å lære meg CW, men får aldri nok tid til å konse meg nok, så jeg lærte meg kun 4 bokstaver ved hjelp av koch medtoden. (ved 20 word's p/min) Tror radioamatørhobbyen hadde gjort seg med CW =) 73's Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå