Ueland Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Jøss, overraskene resultat egentlig. Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Vært med på dette selv, jeg :!: . Vi hadde et morse-treff på speideren. Noen som sendte sinnsykt raske meldinger der ja.. Ulempen er selvfølgelig at man må ha ganske mye erfaring for å ta i bruk teknologien. Ikke noe for gud og hvermannsen altså Lenke til kommentar
MagnusW Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 woow, ja jøss. På en måte var det overraskende, men på en måte ikke Lenke til kommentar
Solid Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 Nei, morsekara er vel litt mer rutinerte så jeg ble ikke overrasket i det hele tatt. Men det skal vel litt mindre litt for å sette seg inn i sms enn morse da Lenke til kommentar
Arne_F Skrevet 7. juli 2005 Del Skrevet 7. juli 2005 Over lengre avstander er nok sms mer effektivt. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 7. juli 2005 Del Skrevet 7. juli 2005 Jeg tror kanskje SMS fungerer bedre om man ikke kan morse.. Disse morsefolka er jo nesten nerder innen dette. Læreren min på skolen kunne morse og han brukte å sitte forran radioen (som vi hadde kjøpt) for å høre på morsesignaler fra sjøen. Der satt han og humret for seg selv. Btw: Den samme læreren skrev også en prøve i binærkode fordi det ikke stod at det ikke skulle være i binært. :!: Lenke til kommentar
The Norwegian Skrevet 8. juli 2005 Del Skrevet 8. juli 2005 Men er det egentlig mange som bruker morse i dag... Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 8. juli 2005 Del Skrevet 8. juli 2005 Men er det egentlig mange som bruker morse i dag... Vel....ikke mange fjortiser hvertfall Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 Utrolig hvor mye raskere det var Hadde jeg ikke trodd Lenke til kommentar
lceman™ Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Det morsomste med filmen er uttrykket til SMS folka når de finner ut at de har tapt, ser ut som de har lyst til å drepe morserne :!: Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Over lengre avstander er nok sms mer effektivt. Nei, Morse kan da sendes rundt jorden som alt annet. F.eks via LF, MF eller HF-båndet (radio), via nettet, telefon eller direkte gjennom ledninger. Men er det egentlig mange som bruker morse i dag... Jeg tror ikke det er så mange som kan det eller bruker det direkte, men det har jo store likheter med seriell digital kommunikasjon (seriell-porten). Det er jo bare snakk om hvilken protokoll man bruker. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Nei, morsekara er vel litt mer rutinerte så jeg ble ikke overrasket i det hele tatt. Joda, de kunne sine ting, takten var høy. Det er kanskje litt overraskende for mange, men det er faktisk vanskeligere å motta telegrafi enn å sende.Men det skal vel litt mindre litt for å sette seg inn i sms enn morse da Jeg er utdannet telegrafist fra Hærens Samband. Tiden det tar å lære telegrafi er svært individuell, men tommelfingerregelen er at jo mer muikalsk du er, jo bedre du er til å spille et musikkinstrument (spesielt trommer), jo lettere er det å lære telegrafi. Å lære grunnleggende telegrafi i forenklet takt tar ca. 1 måned om du har anlegget for det. Å lære det til å beherske det som militær telegrafist og kvalifisert for en viss minimumstakt tar ca. 6 måneder. Når du først kan det, så sitter det i hodet på en måte som ikke er helt lett å forklare. Det er ikke helt som det å lære å sykle, men noe i den retningen. Jeg kunne skrevet sider på sider om bivirkninger og diverse historier. Nå utdannes det ikke lengre telegrafister i det norske Forsvaret etter det jeg vet. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Over lengre avstander er nok sms mer effektivt. Nei, Morse kan da sendes rundt jorden som alt annet. F.eks via LF, MF eller HF-båndet (radio), via nettet, telefon eller direkte gjennom ledninger. Stemmer. Med bare 7W utgangseffekt fra en radio på størrelse med en kortstokk, kan du sende bokstavelig talt jorden rundt ... og høre ditt eget ekko ca. 1/7 sekund etter. Det går ikke med mikrofon og alminnelig AM. Men er det egentlig mange som bruker morse i dag... Jeg tror ikke det er så mange som kan det eller bruker det direkte, men det har jo store likheter med seriell digital kommunikasjon (seriell-porten). Det er jo bare snakk om hvilken protokoll man bruker. Telegrafi er nærmest utdødd, tror ikke lengre det er telegrafister på skip, og de gamle aldis-lampene er vel mest til mimring over gamle dager. Det er utrolig mange artige historier om telegrafi, knep, grep og mottiltak, motmottiltak osv, svarer gjerne på spørsmål. Lenke til kommentar
Togo Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Aldri helt skjønt hvordan morsespråket fungerer, jeg. Hva markerer mellomrom - altså slutt? Bare en lengre pause? Det må jo være veldig ineffektivt, da det sløser tid. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 (endret) I telegrafi bruker en prikk (dit/dot) og streker (dah/dash). Prikk er måleenheten. Prikk=1 Strek=3 Pause mellom prikker/streker i ett tegn = 1 Pause mellom to tegn =3 Pause mellom to ord =5 Dette er teorien. I praksis med "håndpumpe" har alle en distinkt rytme eller et avvik fra normen, som gjør at du faktisk kan kjenne igjen folk på rytmen. Det tok ikke lang tid før jeg lærte å kjenne alle mine telegrafist-medsoldater på rytmen. Under krigen var slik gjenkjenning viktig i etterretningen, og det er mange historier om dette. I videoen ser du at de ikke bruker håndpumpe, men en paddle. Det finnes endel varianter, men en type er slik at klemmer du inn den ene så kommer det prikker, den andre langer streker, og klemmer du inn begge kommer prikker og streker annenhver gang. Noen nøkler er rene smykkene, er er en type paddle: Endret 13. juli 2005 av Codename_Paragon Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Virkelig pen sak! Jeg vil forresten bare legge til en faktor til som sikkert gjør morse mye raskere: Man trenger ikke flytte fingrene sideveis og "sikte" på taster. Man holder fingrene på samme plass hele tiden og bare lar de "vibrere" rytmen sin. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå