Heineoen Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 (endret) Hei! Ser på høytalere, I hovedsak på Pioneer. TS-E1796 http://www.pioneer.no/no/product_detail.js...nomy_id=430-469 TS-A1711 http://www.pioneer.no/no/product_detail.js...nomy_id=430-469 Sp.1 Hvem er å anbefale av disse? Sp.2 Lager Alpine bedre høytalere enn Pioneer? Sp.3 Er det best med 3 veier? Endret 29. juni 2005 av Heineoen Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 (endret) 3veis er ikek det jeg ville gått for av den enkle grunn at det krever et ekstra delefilter. Kvaliteten på dette er så som så i denne type høyttalere. Ville heller gått for Alpine enn Pioneer. Når det er sagt finnes det nok bedre alternativer enn disse to, som f. eks Hertz HCX 165, eller ECX 165, Soundstreams Tarantula serie, Morel Integra Ovation, Focal 165CV og Peerless 6.5" hos Eltek. Du finner linker til de øvrige produktene i tråder nær deg Endret 29. juni 2005 av Jalla Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 (endret) høyttaler... Edit: en "t" for mye gitt... Endret 29. juni 2005 av Xvani Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 30. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2005 (endret) Vell asså TS-E1796 er jo toppmodellen til Pioneer da! Pioneer sine har oxo mye mer watt max effekt messig. Og dessuten passer sikkert bra sammen med den spilleren min siden den oxo er Pioneer! Og treveis høytalere kan levere alle toner! Delefilter? Hva skal jeg med det? Endret 4. juli 2005 av Heineoen Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 30. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2005 Og de du nevnte er vell ikke så kjente, altså vansklig å få tak i, til en foruftig pris i hverfall! Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 Ingenting som sier at det er best med pioneer høyttalere fordi du har pioneer spiller. Men høyttalerene er ikke dårlig heller da, hehe Ett bra 2 veis komp.sett er bedre enn ett dårlig 3.veis Se litt rundt, få en lytteprøve å sjekk litt priser. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 Vell asså TS-A1711 er jo toppmodellen til Pioneer da! joda, ok de der, men du får bedre for prisen Pioneer sine har oxo mye mer watt max effekt messig. Utter bullshit, følsomheten og mekanisk konstruksjon har mye mer å si en effekttålelighet. En høyttaler kan ikka ha watt, den har en max kontinuerlig effekttålelighet; Watt RMS. Ikke heng deg opp i Watt, det er det useriøse forhandlere hyper opp med sine tildels elendige produkter. Ser du et stort klistermerke med 3000WATT på en forsterker til ~2000 så skygg unna! Pioneer ODR derimot er saker, der har du kremelementer, men det er også en helt annen prisklasse og såvidt jeg vet er det ingen i Norge som har dette på lager. Og dessuten passer sikkert bra sammen med den spilleren min siden den oxo er Pioneer! Som Techpoint sier: Null relevans! Og treveis høytalere kan levere alle toner! Det kan toveis også, treveis betyr at den her tre elementer som er dedikert hvert sitt frekvensområde; midbass, mellomtone og diskant for å si det enkelt. Toveis dekker også hele frekvensområdet, men den største membranen tar seg av både midbass og mellomtone, diskanten tar seg av diskantområdet. Delefilter? Hva skal jeg med det? Delefilter er den mest undervurderte komponenten, et godt delefilter er alfa og omega for at et element skal lyde som det kan lyde. Signalet blir nemlig delt passivt her og videresendes til membranen via motoren. Brukes det dårlige komponenter her får en shit in = shit out effekten. Og de du nevnte er vell ikke så kjente, altså vansklig å få tak i, til en foruftig pris i hverfall! Kontakter du MT så vil du få deg en overraskelse. Komplett sett høyttalere i en av prosjektbilene deres koster under 5000! Grunnen til at de er lite kjent er at det ikke er mange som tar seg bryet med å fiske tak i de få juvelene av noen produkter på markedet i dag. De pusher heller masseprodusert Sony, Boss og andre saker som er lett å få tak i men som holder heller middels til slett kvalitet. Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 4. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2005 (endret) Sp1. Når trenger man et delefilter? Og hvor kan man kjøpe slike gode delefilter hen? Sp2. Så et tilbud i Sverige der TS-E1796 kostet 1000sek, i norge så koster de 1885 nok hos BilXtra, synes dette lød som et godt tilbud siden jeg skal dit en gang i løpet av sommeren uansett. Noen erfaringer her/synspunkter? Sp3. Jeg trenger også to ny 3.5" hadde tenkt Infinity Reference 3002cf 3,5" eller noe lignende, skal bestille fra http://www.nardik.se/ si i fra hvis dere ser noen andre 3.5" i en lignende prisklasse som dere vill anbefale. Sp4. må jeg ha et delefilter for å få koblet de til jeg da? Sp5. Og blir det ikke akkurat som et bra komponentsett med de 6.5" og 3.5"eller? Sitat fra en mail fra Pioneer: De gule (TS-E-serien) er de høyttalerne som gir best lyd. (og dermed også dyrest) De sorte (TS-A-serien) er høyttalere som er designet og lagd med tanke på å kunne spille høyt, og som passer godt til rock/pop-musikk. De orange (TS-G-serien) er våre billigere høyttalere som er beregnet på de som ønsker nye høyttalere men som ikke vil bruke for mye penger. Endret 4. juli 2005 av Heineoen Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 Sp1.Når trenger man et delefilter? Og hvor kan man kjøpe slike gode delefilter hen? Sp2. Så et tilbud i Sverige der TS-E1796 kostet 1000sek, i norge så koster de 1885 nok hos BilXtra, synes dette lød som et godt tilbud siden jeg skal dit en gang i løpet av sommeren uansett. Noen erfaringer her/synspunkter? Sp3. Jeg trenger også to ny 3.5" hadde tenkt Infinity Reference 3002cf 3,5" eller noe lignende, skal bestille fra http://www.nardik.se/ si i fra hvis dere ser noen andre 3.5" i en lignende prisklasse som dere vill anbefale. Sp4. må jeg ha et delefilter for å få koblet de til jeg da? Sp5. Og blir det ikke akkurat som et bra komponentsett med de 6.5" og 3.5"eller? Sitat fra en mail fra Pioneer: De gule (TS-E-serien) er de høyttalerne som gir best lyd. (og dermed også dyrest) De sorte (TS-A-serien) er høyttalere som er designet og lagd med tanke på å kunne spille høyt, og som passer godt til rock/pop-musikk. De orange (TS-G-serien) er våre billigere høyttalere som er beregnet på de som ønsker nye høyttalere men som ikke vil bruke for mye penger. 1: Et delefilter trenger man når en skal dele opp frekvensområdet et element spiller. Dvs, allle høyttalere har delefiltre. Delefiltrene er tilpasset et elementenes T/S parametre og skreddersys av produsenten. Kvaliteten på komponentene og oppbygningen av filteret har endel å si for sluttresultatet. 2: Greit tilbud om du får TS-E1796 for en tusing. 3: Tarantula SST 3.5 er vel verdt en kikk. . 4: Høyttalerne har delefiltre, men å dele aktivt på spiller/forsterker slik at 3.5" slipper å spille lavere enn 250Hz vil nok være en fordel. 5: Det blir det ikke, spesielt ikke siden de begge har diskanter. Ville heller satsa på et skikkelig 6.5" komponentsett; less is more. Hvor tror du du får mest kvalitet for pengene? Ved innkjøp av mange komponenter eller få komponenter til samme pris? Som nevnt før vil jeg tro Soundstream LS.60.C eller et sett fra Hertz, f.eks HSK 165 vil gjøre en bra jobb. Pris og forhandlerinfo om Hertz får du sikkert av importøren. Link nederst i forrige post. Om du er redd for å handle inn "ukjente" merker som du ikke har hørt om skjønner jeg det, men det er somregel ikke i "standardmerkene" (Pioneer, RF osv) en finner det mest fornuftige pris/kvalitetsforhold. Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 4. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2005 (endret) Takk for hjelpen videre! Sp 1. De hvite boksene som er på bilde ved siden av de SoundStream LS.60.C er det delefiltrer? Og hvorfor er det to slike på noen sett? Synes det hadde vert litt stas å bygge et helt Pioneer anlegg jeg da Men da ville du heller anbefale: Alt. 1 Pioneer TS-E176C 6.5" 2 veis componentsett Alt. 2 Pioneer TS-E1796 3 veis + Infinity Reference 3002cf 3,5" Sitat: (5: Det blir det ikke, spesielt ikke siden de begge har diskanter.) Er det dårligere med to diskanter? Det blir vell mer lyd av 3.5" enn de tweeterene på 1" som følger med i componentsetta? Og hvordan skal jeg plassere 1" når jeg har opplegg for 3.5"? Sitat fra Strømmen Bilradio AS: Hei igjen Det beste er jo selvfølgelig 3 veis men det er ikke let tog få tak I 3 veis componentsystem innen den prisklassen! Endret 4. juli 2005 av Heineoen Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 4. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2005 PS. hva er best av Diskantkupol av Magnesium og Diskantkupol av textil? Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 Jepp, de boksene er delefiltrene. Det er med ett delefilter med til hvert par i et sett, altså to tilsammen. Delefilteret deler som nevnt frekvensen mellom diskant og mellomtone. Et toveis komponentsett består følgende av; 2 Diskanter 2 Mellomtoner 2 Delefiltere Vil helt klart anbefale alt. 1. Det er ikke å anbefale å ha mer enn to diskanter, lydbildet blir rotete samt at plasseringen blir vanskeligere. Det blir vell mer lyd av 3.5" enn de tweeterene på 1" som følger med i componentsetta? Ikke i diskantområdet. Du må skille mellom fulltonekomponenter og diskanter. En annen ting som er kritisk om det å spille høyt er viktig er følsomheten på elementene. Det som er nevnt her i denne tråden vil uansett spille så det holder om det får nok strøm fra forsterker. Søk på "db skala" og "følsomhet" på forumet så finner du mye om dette. Og hvordan skal jeg plassere 1" når jeg har opplegg for 3.5"? Du kan jo montere dem løst på dashen eller i A-stolpen. Mhp uttalelsen fra Strømmen Bilradio så kan det stemme at et godt 3veis sett som er skikkelig montert er best, men da snakker vi helt andre prisklasser. Morel og Focal har f.eks knallfine sett, men da må du opp i ~10k klassen. (Ville forresten hørt meg for andre steder jeg. Min mening) PS. hva er best av Diskantkupol av Magnesium og Diskantkupol av textil? Hva slags diskant som er best er umulig å si, det beror på hva du liker. Enkelte syns f.eks at Focals silkedsikanter er for myke og bløte i lyden og foretrekker den mer skarpe karakteristikken fra magnesiumdiskanter. Smak og behag med andre ord, men det er helt klart forskjell på en diskant til etpar hundrelapper og en til etpar tusenlapper. Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 4. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2005 (endret) Takk takk! Nå begyner jeg å skjøne litt her ja. Men det jeg forsatt ikke skjønner er: (Det er med ett delefilter med til hvert par i et sett, altså to tilsammen.) Hvorfor føleger det med 2 delefilter i noen sett og bare ett i det Pioneer settet? http://web2.won.no/~lyn10078/product_info....&products_id=84 og så ser jeg at BRS har et Pioneer sett som er mye dyrere http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1349 Dette ser ut til å ha to delefilter og den dingsen i midten av høytaleren er spiss i steden for flat, i motsettning til det den er hos Strømmen. Hva er forskjellen egentlig her? Endret 4. juli 2005 av Heineoen Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 4. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2005 (endret) Ps. er det viktig at en høyttaler sitter godt fast, eller kan den bare ligge inne i døren? Endret 4. juli 2005 av Heineoen Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 Den burde sitte ganske godt fast, hvis ikke vil du få vibrasjoner i form av klirring i dørene... Irriterende spør du meg Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 (endret) Det er med to, det er bare ikke med på bildet Det på BRS er sikkert endel mer påkosta bl.a på delefiltersiden. Men nå ville jeg heller gått for andre merker enn Pioneer i den prisklassen der. Personlig ville jeg heller kjøpt Hertz, SS XTC eller L.O.S sett istedetfor TS-E176C. Med det andre settet du linker til kommer en også inn i en helt annen prisklasse som gjør at en kan lukte på Focal, Morel, Fusion og SS tarantula i tillegg. Hvem er det forresten som har lurt deg til å tro at Pioneer er crème deLa crème? De lager knallfine spillere men høyttalerne, untatt ODR seien, er nok mer eller mindre midt på treet. Ps. er det viktig at en høyttaler sitter godt fast, eller kan den bare ligge inne i døren? Som Pluggen sier er det viktig at høyttalern er skikkelig skrudd fast. En annen ting er at det bør være tett som ei potte rundt elementet. Demping av døra med dempematter kan også være lurt om du merker vibrasjoner og risting. Endret 4. juli 2005 av Jalla Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 4. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2005 (endret) Ok, da! så skal jeg kasnkje ikke ha Pioneer høytalere da! Ok, jeg trenger et sett til ca 1000-1800 klassen. Jeg så på et sett som var alt for dyrt for meg da, men der var det delt opp bass diskant og mellomtone http://www.iceaudio.no/index.php?func=vare...23ea04da2ba3922 Finnes det ikke noen sett med 3.5" mellomtone, 1" diskant og 6.5" bass da til ca. 1500kr? Er dette å anbefale da ovenfor en 2 veis 6.5" med 1" diskant? Jeg vill prøve å kjøpe fra Svergie så hvis du/dere ser noen bra sett på http://www.nardik.se/ så si i fra da! PS. liker litt bass i høytalerene Endret 4. juli 2005 av Heineoen Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 4. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2005 Ps. Sitat: Et toveis komponentsett består følgende av; 2 Diskanter 2 Mellomtoner 2 Delefiltere Ikke bass altså? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 Mellomtoner går som mid-bass Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 (endret) Finnes det ikke noen sett med 3.5" mellomtone, 1" diskant og 6.5" bass da til ca. 1500kr?Er dette å anbefale da ovenfor en 2 veis 6.5" med 1" diskant? Det finnes såvidt jeg vet ikke sett med 3.5" mellomtoner, kun 4". Det du kan gjøre er å se om du får til å montere en 4" der du nå har 3.5". Får du til dette så er det bare å handle inn et 4" komponentsett og spe på med 6.5"midbasser i samme serie. Delingen mellom mellomtonen på komponentsettet og midbassen skjer da f.eks. aktivt på forsterker. Siden du virker noe usikker på hva ting er og hvordan de fungerer anbefaler jeg å handle i Norge. En seriøs forhandler vil være behjelpelig med gratis innstallering, tips og veiledning, ikke bare selge deg produktene og si "lykke til". De produktene jeg linka til tror jeg heller ikke du får tak i i Sverige for stort mindre enn du får dem for her i Norge. Prismessig skulle de være midt i blinken, kvaliteten skulle også være på topp. Ring og hør med forhandlere om hva som passer deg best og få pakkepriser er mitt råd. Endret 5. juli 2005 av Jalla Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå