larschroe Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 (endret) Nå har jeg montert speedometer på PC-en! Det er koblet på tilkoblingene til harddiskdioden, slik at det svinger frem og tilbake når harddisken jobber. Den krever ca. 5 volt for å slå helt i topp, men den kommer helt opp til 115km/h av og til. På grunn av tregheten i mekanikke vil det jo ikke slå helt opp ved et lite blink, da er det bare såvidt viseren rører seg. Ved lav aktivitet (mange korte blink) kan den godt ligge og svinge mellom 20-60km/h. Den gir faktisk et ganske godt inntrykk av hvor intenst harddisken jobber. Dette speedometeret er elektrisk, det har altså ingen wire. I prinsippet er det ganske enkelt et voltmeter med hastighetsskala. Et par tips dersom andre ønsker å gjøre dette: Bruk et voltmeter som gir fullt utslag ved ca. 5 volt, og instrumentet må ha så stor fysisk størrelse som mulig, ellers vil det bli veldig følsomt ("stivt"). Egentlig skulle det jo vært montert i kabinettet, men jeg har ikke kabinett... (for det fikk søsteren min) Endret 29. juni 2005 av larschroe Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 (endret) Først når jeg så den så synes jeg den var stygg, men så ble den liksom litt tøff etter en stund Kunne du ikke lagt ut et bilde som viser hvordan det ble når du fikk felt den inn i kabinettet da Et par ting du kunne gjort for å tå den litt kulere: - Tatt en runding (en slik minicd kunne kanskje funket), legg den oppå og spray med svart lakk (hvis kabinettet ditt er svart da) rundt. - Skåret ut "hakkene" som indikerer hvor 0-20-40 osv. er og sett inn en rund katode fra denne viftegrillen under så det gløder ut på utsiden - Og kanskje (vet ikke hvor bra dette blir) sett inn en kondensator i paralell med speedometeret slik at "farten" svinger sakte opp og ned og på denne måten ikke ser ut som den indikerer RPM... Edit: Eventuelt lakk over der det står km/h og skriv inn RPM (det hadde egentlig vært tøffere). Endret 29. juni 2005 av P-in-P Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Ganske tøft! Hvor er speedometeret kjøpt? Hvor kan man få kjøpt et som kan brukes? Tror jeg skal prøve det ut gitt.. Ekstern hastighetsmåler på HD.. Sexy! Og enkelt virka det som.. Lyst til å lage en liten skjematisk tegning over koblingsjobben? Lenke til kommentar
Torjus Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Ganske tøft! Hvor er speedometeret kjøpt? Hvor kan man få kjøpt et som kan brukes? Tror jeg skal prøve det ut gitt.. Ekstern hastighetsmåler på HD.. Sexy! Og enkelt virka det som.. Lyst til å lage en liten skjematisk tegning over koblingsjobben? Ja, kunne du ha laget det trådstarter? Lenke til kommentar
sigen Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 Den var rå! likte forslagene til P-in-P, kunne blitt skikkeligt fett! Har lurt på om jeg skulle lagd noe sånn, kommer vel når mitt nyeste prosjekt kommer: "The Silencer" (hvis jeg finner nok materialer her hjemme, gidder ikke å bruke masse penger på det) Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 30. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2005 Selve koblingen er svært enkel: Jeg tok to ledninger som jeg loddet på pinnene til harddiskdioden, og koblet den andre enden til speedometeret. De som ikke vil lodde på hovedkortet kan selvfølgelig bare klippe av ledningen på harddiskdioden og bruke den. Speedometeret kommer fra et gammelt lokomotiv, men tilsvarende instrumenter blir i allefall brukt i båter, anleggsmaskiner og kontrolltavler i forbindelse med motorstyringer, i kraftverk osv. Dessverre er disse instrumentene ganske dyre, de kan fort koste flere hundre kroner. Ellers vil jeg også tro at en turteller eller et elektrisk speedometer fra en bil/motorsykkel eller et lydmeter fra en båndopptaker, forsterker el. også kan gjøre nytten. Hvis viserbevegelsene blir for raske, kan man jo gjøre som noen foresjo lengre opp i tråden, sette en liten kondensator i paralell. Hvis spenningen blir for høy kan man koble en regulerbar motstand i serie med instrumentet. Speedometeret mitt har bakgrunnsbelysning, men for det første har lyspæren gått, og for det andre er den på 36 volt, men jeg tror det er en standard bilpære, så jeg tenkte å prøve å få kjøpt en 12 volts pære som jeg kan koble til PC-strømforsyningen. Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 30. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2005 (endret) Da var belysningen fikset også! Lyspæren kostet 10 kroner (!) på den lokale bilrekvisita-sjappa. Lyset burde jo egentlig vert grønt (det er vanlig på lokomotivinstrumenter), men det fikser jeg nok med litt farget folie. Jeg ser de har noen instrumenter som kanskje kan egne seg på Elfa: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang...&dok=260575.htm http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang...dok=2009342.htm Sistnevnte koster jo noe inn i h... Og jeg gjentar: bruk voltmeter, ikke amperemeter. Ikke bruk et meter som skal ha mye høyere spenning enn det som er på lysdiodeutgangen. Kjøp da heller et instrument for mindre spenning og bruk en motstand foran, i serie med instrumentet. Endret 30. juni 2005 av larschroe Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 stili, hvor kjøpte du speedometeret? Lenke til kommentar
xD^^ Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 Les _litt_ nøyere du gutt... Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 Speedometeret kommer fra et gammelt lokomotiv, men tilsvarende instrumenter blir i allefall brukt i båter, anleggsmaskiner og kontrolltavler i forbindelse med motorstyringer, i kraftverk osv. Dessverre er disse instrumentene ganske dyre, de kan fort koste flere hundre kroner. Ellers vil jeg også tro at en turteller eller et elektrisk speedometer fra en bil/motorsykkel eller et lydmeter fra en båndopptaker, forsterker el. også kan gjøre nytten. Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 (endret) Det er 2 amermeter du har linka til da, de må isåfall være i serie med hdd led for å fungere. Det som måler microampere kan du bare glemme siden hdd lamper trekker mer enn som så. Dette kan nok fungere. Det fra 0-10 V. Hvis noen gidder å gjøre det avansert, kan man få forsterka det 2 ganger med OPAMP slik at den spretter opp til 10V Endret 30. juni 2005 av Yngvejos Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Speedometeret kommer fra et gammelt lokomotiv, men tilsvarende instrumenter blir i allefall brukt i båter, anleggsmaskiner og kontrolltavler i forbindelse med motorstyringer, i kraftverk osv. Dessverre er disse instrumentene ganske dyre, de kan fort koste flere hundre kroner. Ellers vil jeg også tro at en turteller eller et elektrisk speedometer fra en bil/motorsykkel eller et lydmeter fra en båndopptaker, forsterker el. også kan gjøre nytten. ök så no at det kom fra et lokomotiv, men alle har jo ikke tilgang til gamle lokomotiver då. hvor ellers er det mulig å få tak i slike? Lenke til kommentar
Drunken_Master Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Det er 2 amermeter du har linka til da, de må isåfall være i serie med hdd led for å fungere. Det som måler microampere kan du bare glemme siden hdd lamper trekker mer enn som så. Dette kan nok fungere. Det fra 0-10 V. Hvis noen gidder å gjøre det avansert, kan man få forsterka det 2 ganger med OPAMP slik at den spretter opp til 10V Er ikke så avangsert det da, må bare skjønne seg på OPAMP. Men da må man ha litt elektronikk erfaring. Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Var litt dyrt, når jeg ikke vet om det funker.. Uansett vurderer kameraten min å legge et par tusen i en übermod som vi sammen da skal bygge, og da er jo detta et must! =D Med budsjett på rundt 6000 tror jeg det går veldig bra egentlig, å bruke 150 på den schmukke tingen.. Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 4. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2005 Da er det antagelig enklest å bruke noe slikt: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang...&dok=301437.htm Det er en helt enkel forsterker, som de absolutt flese vil klare å montere og koble opp, til en akseptabel pris. Så tar man strøm fra 12volt-uttaket i PC-en, kobler inngangen til HDD-ledtilkoblingen og et voltmeter på utgangen og justerer "volumet" så det blir passe. Lenke til kommentar
terje142 Skrevet 30. juli 2005 Del Skrevet 30. juli 2005 må få deg en tenningslås fra en båt oxo da istedenfor å trykke på en knapp starter du pcen med nøkkel d er rått d har tenkt til å gjøre det selv.. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 QUOTE (Glisevask @ 30/06/2005 : 22:14) QUOTE Speedometeret kommer fra et gammelt lokomotiv, men tilsvarende instrumenter blir i allefall brukt i båter, anleggsmaskiner og kontrolltavler i forbindelse med motorstyringer, i kraftverk osv. Dessverre er disse instrumentene ganske dyre, de kan fort koste flere hundre kroner. Ellers vil jeg også tro at en turteller eller et elektrisk speedometer fra en bil/motorsykkel eller et lydmeter fra en båndopptaker, forsterker el. også kan gjøre nytten. ök så no at det kom fra et lokomotiv, men alle har jo ikke tilgang til gamle lokomotiver då. hvor ellers er det mulig å få tak i slike? haha, en fordel å lese ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå