Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Noen spørsmål om hjemmenettverk

Anbefalte innlegg

Atter en gang gjør jeg et forsøk på å få til en forbindelse mellom mine to datamaskiner via min trådløse 3Com router. Forskjellen nå er at min nye stasjonære ikke har diskettstasjon. Hva da når jeg installerer hjemmenettverk og til slutt blir bedt om å opprette en nettverksinstallasjonsdiskett? Holder det da at jeg gjør det samme på begge maskinene og kaller nettverket det samme? Tror ikke det har fungert så langt.

Og da er vi inne på neste spørsmål: Hvordan finner jeg ut at hjemmenettverket fungerer. Er det på delte dokumenter det skal vises? Setter stor pris på om noen kan hjelpe meg her, for jeg overdriver ikke når jeg sier at jeg har stått fast på dette i flere år.

PS: ..og skal jeg slå på fil og skriverdeling ved installasjon av hjemmenettverk? Har gjort det så langt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hender at maskinene ikke kan finne hverandre uten å skrive inn IP-adresser i explorer for å se på delte mapper, og da burde det hjelpe å aktivere Netbios over tcp/ip. Hvis ingenting hjelper, gå til kommandolinjen, skriv IPCONFIG, se hvilken IP-adresse nettverkskortet bruker og prøv å å pinge (komandolinje - PING) denne IP-en fra en av de andre maskinene. Hvis det er svar å få, prøv å åpne Explorer, skriv inn \\ip-adressen og delte mapper skal bli synlige hvis alt er riktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...