Gå til innhold

Trenger råd til kjøp av ultraportabel

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skulle gjerne hatt noen råd/synspunkter på hva slags pc jeg burde kjøpe meg. Trenger den til Java porgrammering (utviklingverktøy: Netbeans) og studier. Er lei tunge store bærbare du ikke gidder å dra med deg, så jeg vil også ha en veldig lett en!

Har "snust" på:

Dell Latitude X1: Jeg er bekymret for at den kan ha for svak cpu. Vil ikke vente i en evighet ved kompileringer og oppstart av Tomcat.

Asus W5A: Dette er vel den jeg har helt mer mot, men det jeg lurer på hvorfor jeg burde gå for denne over:

Asus M5A: Denne er ikke anbefalt av HW men slik jeg leser det er den like lett men raskere (dvs kraftigere cpu) og billigere enn W5A, men har ikke bluetooth og kamera (noe som ikke plager meg så mye)

Eller

Asus S5A: Denne ser ut som den har vekt på nivå med X1 men bedre ytelse. Så kanskje denne? :hmm:

Lider av et alvorlig tilfelle beslutningsvegring og jeg må ta et valg innen i morgen eller fredag fordi dette vil trekkes av min første lønn. Så gode råd blir verdsatt! :yes:

Endret av Andsim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å vurdere MSI Megabook S260 (som her tillands går under Komplett Notebook s260). Har seff en selv og er ubeskrivelig glad i den, utrolig fonøyd med den, en nydelig maskin :dribble: ! Du finner flere tråder om den og sin "storebror" S270 her på forumet. Men nå har ikke jeg prøvd noen av de andre du lister opp, er fullt mulig at Asusen er bedre enn denne. S260 får iallefall :w00t: fra meg!

Endret av CannibalCorpse
Lenke til kommentar
Takk for tipset! :) Speccen ser på høyde med Asusene for mine, ukyndige, øyne... Selv om jeg kunne ikke se vekten noe sted på den siden. Får gjøre litt research på denne senere i kveld. ;) S

Bare hyggelig. Fint om flere får øynene opp for denne flotte maskinen ;). Hva vekt angår, ligger ikke den på 1,8kg med 4celler batteri da tro? Nå har jo S260 innebygget optisk stasjon så om du ikke trenger det kan kanskje den Asus 12,1" være noe (kom ikke den med USB-stasjon istedet?).

Av batteritid, så har vel s260 på 4c ca 2 timer batteri, tror det var ca det jeg fikk med wlan av og et par hakk ned på lysstyrken, men tallet må taes med en neve salt hehe. Fikk mitt 8c batteri i dag, sitter med det nå. 8c skal vel ha drøye 4,5timer batteritid.

Lenke til kommentar

Har også sett litt på S260, men ser at denne støyer litt (X1 er stille) og skjermen kan også fungere som speil i lyse miljøer. Kan jo være litt kjedelig med lysrør i taket som reflekteres i skjermen osv.

På den gode siden har jo S260 kraftig prosessor, er billig, og har integrert CD/DVD. Huffameg, sliter med valget jeg også... :p

Lenke til kommentar

Hvis du trenger mer "power" enn hva X1 kan tilby ville jeg ha valgt Acer TravelMate 3002WTMi (evt. WTCi).

Er det slik at du vil ha innebygd optisk drev synes jeg S260 virker til å være et ok alternativ. Personlig liker jeg W5A bedre (har vært innom butikk og sett på dem begge), men W5A er ganske mye dyrere. Jeg er ikke sikker på om jeg ville betalt så mye ekstra for en W5A kontra S260 selv om den er mer elegant.

Obs obs! Ser at det i en annen tråd klages på støy hos S260. Slikt er gjerne veldig individuelt hva som menes med "plagsom støy", men det er ganske vanlig at de rimeligste maskinene sliter mer med støy enn de litt dyrere. Uten at jeg vet noe om støynivået hos de andre maskinene. X1 har ikke vifte så det sier seg litt selv at det er begrenset hvor mye den bråker. Samtidig som det går utover ytelsen. Blir en vurderingssak.

Endret av Havregr0t
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at 1.1 ULV høres relativt stusselig ut. Men har på ingen måte noen problemer med å bruke den! Photoshop går som en drøm, selv med image ready, dreamweaver,winamp, outlook og 10 tabs i firefox feks. Jeg har ikke prøvd det javautviklingsprogrammet du snakker om. Så jeg veit ikke hva det krever, men som sagt, photoshop duger bra på min!

Forøvrig kan jeg ikke få rost støyfriheten nok! Man kan høre et lite sus av harddisken, men man kan ikke høre dette når man skrive feks! Er utrolig stille, og utrolig liten!

Kan anbefalle denne på det sterkeste! står en god del i en annen tråd om Dell X1 her:Dell X1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...