Gå til innhold

Angrerett - hvilke rettigheter har jeg?


Anbefalte innlegg

Trur kanskje det er på tide å minne om intensjonen bak angrefristloven....

 

Den er at man skal ha rett til å se/teste en vare på lik linje med det man kan i ein vanlig butikk. Det er med andre ord ikkje meiningen at man skal test prosessoren, hardisker osv, siden dette er noen man ikke kan gjøre i ein butikk.... :no:

 

Grunnen til at eg nevner dette er at eg er redd for denne typen "misbruk" kan føre til dårligere lovverk for andre typer varer..... :cry:

 

Synspunkter? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trur kanskje det er på tide å minne om intensjonen bak angrefristloven....

 

Den er at man skal ha rett til å se/teste en vare på lik linje med det man kan i ein vanlig butikk. Det er med andre ord ikkje meiningen at man skal test prosessoren, hardisker osv, siden dette er noen man ikke kan gjøre i ein butikk.... :no:

 

Grunnen til at eg nevner dette er at eg er redd for denne typen "misbruk" kan føre til dårligere lovverk for andre typer varer..... :cry:

 

Synspunkter? :hmm:

Det blir nok i praksis lovens bokstav som vektlegges og prosederes på i en evt. klagesak til Forbrukerrådet (som vel må bli neste skritt hvis han ikke godtar avslaget). Og der sitter det ikke folk som tenker på de gode intensjonene bak en lov, men forbrukerens beste.

 

Jeg tror ikke det er mye tvil om at han har all rett til å bruke angreretten på en CPU selv om testet ut. Det er nok lettere for butikken å si ja om varen er rengjort for goop og ser helt ny ut.

 

Vår praksis er ikke å avvise angrerett på CPU'er (jobber selv i en tilsvarende bedrift).

Lenke til kommentar

du har såklart rett til å returnere den selv om den er brukt, sålenge den fortsatt fungerer.. må si det er skuffende av netshop som gir deg den tilbakemeldinga der.. jeg som trodde servicen på netshop var så bra.. men send den for all del tilbake. eneste du må gjøre selv er å betale porto.

Lenke til kommentar
Trur kanskje det er på tide å minne om intensjonen bak angrefristloven....

 

Den er at man skal ha rett til å se/teste en vare på lik linje med det man kan i ein vanlig butikk. Det er med andre ord ikkje meiningen at man skal test prosessoren, hardisker osv, siden dette er noen man ikke kan gjøre i ein butikk.... :no:

 

Grunnen til at eg nevner dette er at eg er redd for denne typen "misbruk" kan føre til dårligere lovverk for andre typer varer..... :cry:

 

Synspunkter? :hmm:

Riktig og dermed har du rett til å prøve varen.

9 av ti seriøse butikker har nemmelig maskiner stående der du får demonstrert produktet, dette har du derimot ikke mulighet til ved telefonsalg7webbutikker. nettop derfor har du denne loven .

Om jeg setter en cpu,minnebikke osv osv i min maskin og prøver denne er komponenten fortsatt tilnærmet lik det jeg fikk, ergo kan den retuneres .

Så får en like det eller ikke,men dette er en del av "prisen" for å drive webbutikk .

Lenke til kommentar

Har virkelig 9 av 10 butikker sine prosessorer utstilt i ulike pcer slik at kunden får prøvd disse? Og hvordan prøver man en cpu?

 

Og en ting til, hva er det man ikke kan være fornøyd med ang en cpu? ytelse? Da burde man ha lest tester først. Overklokkytelsen er for dårlig? Da har man forringet produktet uansett, og burde ikke ha noen angrerett lenger.

 

Eneste jeg kan se som en god grunn er støy, dersom man kjøper boxed cpu.

Lenke til kommentar

Etter hva jeg har forstått, skal jeg ikke trenge å oppgi hvorfor jeg ønsker å returnere produktet. Jeg skal ikke trenge å skrive en stil om hvorfor jeg ikke er fornøyd med det jeg har kjøpt. Jeg skal kan returnere varen, i den stand den var i, uten noe "men men". Jeg kan ikke se at jeg må ha en veldig god grunn for å få angret kjøpet. At jeg ikke er fornøyd med produktet, skal være tilstrekkelig. Derfor er grunnen til hvorfor jeg angrer kjøpet, totalt urelevant.

Det er for så vidt greit om jeg får et par hundrelapper mindre tilbake, om det kreves.

Endret av Pennywise
Lenke til kommentar
Hei

Dersom denne er tatt i bruk kan du nok ikke returener den.

Vi har ingen garantier for hvordan denne er klokket i ditt system, dermed kan vi ikke selge denne videre igjen.

Tja... da kan man aldri returnere et skjermkort?

Eller minnebrikker?

Eller hovedkort, for den saks skyld?

 

Skjønner at webshoppene ikke vil ha åpnet CPUer tilbake, men denne holder rett og slett ikke, Netshop!

 

 

EDIT: Ønsker likevell å gjøre oppmersom på at jeg (personlig) er SÆRDELES fornøyd med Netshop's service, også på returer, og derfor overrasker utsagnet meg litt.

Endret av Okay
Lenke til kommentar

Vil egentlig si at dette er en litt kjip begrunnelse fra netshop.no

 

Garantier skal man ikke trenge, man skal kun trenge det kunden gir av info, og det kunden sier er det netshop MÅ følge, såfremtifall de ikke selv kan bevise at kunde har misbrukt prosessoren (les: overklokket).

Lenke til kommentar
Har virkelig 9 av 10 butikker sine prosessorer utstilt i ulike pcer slik at kunden får prøvd disse? Og hvordan prøver man en cpu?

 

Vel her tenker jeg da på store seriøse butikker, akkurat som jeg tenker på store seriøse webbutikker .

 

 

 

 

Og en ting til, hva er det man ikke kan være fornøyd med ang en cpu? ytelse
Ja,ytelse og støy, feks. lese tester, vel de sier ikke like mye til alle.

kan jo feks være at en leser her på forumet der A64 blir annbefalt i 9 av 10 tilfeller og så bruker han maskinen til feks videoredigering, da kan det jo bli en overraskelse .

 

 

Etter hva jeg har forstått, skal jeg ikke trenge å oppgi hvorfor jeg ønsker å returnere produktet. Jeg skal ikke trenge å skrive en stil om hvorfor jeg ikke er fornøyd med det jeg har kjøpt

 

Helt riktig, om ikke varen tilfredstilte dine forventninger kan du retunere denne på angrefristen uten å måtte oppgi en masse rart, dette såfremt varen er i tilnærmet samme stand noe en cpu er om du bare har prøvd den .

 

EDIT: Ønsker likevell å gjøre oppmersom på at jeg (personlig) er SÆRDELES fornøyd med Netshop's service, også på returer, og derfor overrasker utsagnet meg litt.

 

Enig, nettop derfor sa jeg tidlig at en ikke skulle dømme noen nord og ned her, da jeg tror det kan være en missforståelse ute og går her .

Lenke til kommentar

Vel, kan si det på en enklere måte.

Kjøper man seg en CPU, så bør man vite hva man kjøper. Ikke alle som helst kjøper CPU i blinde, man har på noe som helst måte fått noe intrykk på hvordan den er.

Angreretten er der for å beskytte oss brukere mot feilbestillinger og i det tilfellet vi ikke har bruk av varen. At du ikke er fornøyd med en CPU pga ytelse vil jeg si at er brukerens egen feil.

Som sagt sist, CPUen kan _ikke_ selges som ny pga _forbrutt_ forsegling. Greit nok at han har angrerett om man tolker det slik, men han har ikke krav på full refusjon pga "forkringet" embalasje, Netshop skal ikke tape noe verdi av varen.

Lenke til kommentar
Vel, kan si det på en enklere måte.

Kjøper man seg en CPU, så bør man vite hva man kjøper. Ikke alle som helst kjøper CPU i blinde, man har på noe som helst måte fått noe intrykk på hvordan den er.

Angreretten er der for å beskytte oss brukere mot feilbestillinger og i det tilfellet vi ikke har bruk av varen. At du ikke er fornøyd med en CPU pga ytelse vil jeg si at er brukerens egen feil.

Som sagt sist, CPUen kan _ikke_ selges som ny pga _forbrutt_ forsegling. Greit nok at han har angrerett om man tolker det slik, men han har ikke krav på full refusjon pga "forkringet" embalasje, Netshop skal ikke tape noe verdi av varen.

Nå har det seg slik at det meste av embalasje er forseglet, det være seg cpu, hk, minnebrikker, skjermkort osv osv .

Så utifra ditt utsagn har man ikke angrerett på noe av dette om det er prøvd eller bare tatt ut av embalsjen for å se på dette.

Beklager men her tar du nok feil, for etter ditt syn så eksisterer ikke angreretten i praksis .

Lenke til kommentar
Vil egentlig si at dette er en litt kjip begrunnelse fra netshop.no

 

Garantier skal man ikke trenge, man skal kun trenge det kunden gir av info, og det kunden sier er det netshop MÅ følge, såfremtifall de ikke selv kan bevise at kunde har misbrukt prosessoren (les: overklokket).

Nei nei nei.. Dette er en GENIAL begrunnelse fra Netshop. De sier nemlig at problemet er ikke det faktum at den er åpnet, men det faktum at den kan være overklokket.

 

De har med dette sagt at grunnen til å ikke godta retur er at den kan være overklokket. Grunnen er altså ikke at den er åpnet eller brukt.

 

Legger man dette sammen med at det er NetShop som har bevisbyrden her, og må eventuelt bevise at den har vært overklokket, noe de neppe klarer å bevise, så vil dette si at de har skytt seg selv i foten. For om de ikke kan bevise at den har vært overklokket, har de ikke noen grunn til å nekte retur lenger. De sa jo selv at det var på grunn at at "den kan ha vært overklokket". Det at den var åpnet og testet hadde tydeligvis ingenting med saken å gjøre.

 

Siden de ordla seg slik, er det bare å sende den inn, og vente på beviser for at den var overklokket, eller penger. Jeg antar du får pengene :w00t:

 

-Ko_deZ-

Lenke til kommentar
Vel, kan si det på en enklere måte.

Kjøper man seg en CPU, så bør man vite hva man kjøper. Ikke alle som helst kjøper CPU i blinde, man har på noe som helst måte fått noe intrykk på hvordan den er.

Angreretten er der for å beskytte oss brukere mot feilbestillinger og i det tilfellet vi ikke har bruk av varen. At du ikke er fornøyd med en CPU pga ytelse vil jeg si at er brukerens egen feil.

Som sagt sist, CPUen kan _ikke_ selges som ny pga _forbrutt_ forsegling. Greit nok at han har angrerett om man tolker det slik, men han har ikke krav på full refusjon pga "forkringet" embalasje, Netshop skal ikke tape noe verdi av varen.

Nå har det seg slik at det meste av embalasje er forseglet, det være seg cpu, hk, minnebrikker, skjermkort osv osv .

Så utifra ditt utsagn har man ikke angrerett på noe av dette om det er prøvd eller bare tatt ut av embalsjen for å se på dette.

Beklager men her tar du nok feil, for etter ditt syn så eksisterer ikke angreretten i praksis .

Akkuratt når det gjelder angrerett på cpu så blir det litt vanskeligere enn et skjermkort f.eks. Du setter inn cpu og kjøler. Dermed er ikke cpuen i samme tilstand som da du fikk den, og du vil evt ikke få hele beløpet tilbake pga nettbutikken må selge cpuen som demovare. Skjermkort er enklere. Kjøleren er allerede montert sammen og som regel får du da angrerett på dette. Samme gjelder hovedkort også.

Lenke til kommentar

Når det gjelder angrefrist på CPU og harddisk så er begge sakene vanskelig.

 

Er helt enig i Netshop sin begrunnelse av hvorfor de ikke vil ta den inn, selfølgelig kan de være kule og refundere kostprisen på varen.

 

Angrefristen i praksis er her for å beskytte oss forbrukere for missleding på fjernsalg.

Lenke til kommentar

Nja, jeg har ikke benyttet kjøleren som fulgte med, men en akkurat likedan kjøler fra en annen A64 jeg hadde liggende. Dermed er kjøleribba som fulgte med helt inntakt med goop og det hele. Hvis jeg da renser CPU-en skikkelig, med q-tips og rensemiddel, er det ikke noe problem å få renset den helt, slik at den absolutt er i samme stand som når jeg fikk den. Dessuten, som sagt så er det greit for meg at jeg ikke får absolutt hele beløpet tilbake. Om jeg får noen hundrelapper mindre, går det helt fint. Litt svinn må jeg regne med når jeg var såpass tomsinnet og impulskjøpte en så dyr prosessor. Jeg har fortsatt ikke fått noe svar fra Netshop på den siste mailen min, så jeg vet ikke noe enda.

Lenke til kommentar
Nå har jo trådstarter i en annen tråd på forumet sukket over at Min 3700SD fra Netshop var en absolutt grusom overklokker.

Hvis dette stemmer så bør ikke Pennywise i det hele tatt prøve seg på angreretten, iom. at man ikke kan kjøpe en prosessor og forvente mer ytelse enn merkehastigheten. Da vil det være, i mine øyne, moralsk på kanten å utnytte seg av angreretten. Hvis grunnen er at prosessoren ikke holdt mål når den kjørte på merkehastigheten, så mener jeg at Pennywise bør kunne nytte seg av angreretten.

 

Hva er så grunnen til at du vil levere tilbake prosessoren? Det er vel egentlig kjernen i saken.

 

Forøvrig så stemmer det vel bra at Netshop har bevisbyrden i denne saken, men man bør tenke litt lengre enn nesetippen. Lurer på hvor Netshop må ta dette tapet. Jeg tipper de overfører denne type tap til høyere priser for forbrukere....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...