Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

ny pc vil ikke boote...

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat satt sammen min første pc, men får den ikke til å boote fra CD-ROM...

Jeg har sjekket i BIOS at CD-ROM står som first boot device, men den booter likevel fra harddisk (gammel disk med Win XP installert).

Når den så booter fra harddisk kommer den "nesten" til Windows XP logoen før den restarter seg selv...

Forslag til hva jeg kan sjekke? jumpere, ide-kabel, slave master, osv...

Hardware:

AMD 3100+

EPox EP-8NPAJ

AOPEN H600B (kabinett)

ATI X300SE

1GB minne

ukjent 20GB disk (IDE)

CD-ROM (på samme kabel som harddisk)

edit: lagt inn HW

Endret av cerveza
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vil tro at det er CDén det muligvis er galt med.

Prøv å "tørk støv" av den og prøv igjen.

Hilsen tukols

Det var selvfølgelig CD'en det er noe galt med... :blush:

Men, hvordan kommer jeg da inn i Windows (som allerede ligger på disken) og får kjørt installasjonen derifra?

Det er tydelig at maskinen begynner å boote Windows, for når maskinen restarter kommer meldingen "windows ble ikke ordentlig startet" Så må jeg velge mellom:

Safe mode

Safe mode with network

Safe mode with Command Prompt

Last Known Good Configuration

Start Windows Normally

Ingen av valgene hjelper. Den restarter akkurat i det Windows-logoen normalt skal komme...

Hva gjør jeg?

Endret av cerveza
Lenke til kommentar

Se det er jo et problem. Den innstallasjon som ligger der, er jo innstallert på annen hardware. Og kan ikke bare brukes. Du kan ikke låne en annen xp CD?

Eller få noen til å kopiere en til deg?

En ting som er viktig her: Det skal være akkurat den samme utgave som den xp du har nå, og du skal bruke din egen lisensnøkkel. Du skal beholde din egen originale xp cd-rom selv om den er i stykker. Send den evnt. til Microsoft og få den byttet

Annen mulighet.

Hvis du kan boote opp på en bootdiskette (win98) og komme i dos, kan du prøve å innstallere derfra. (Det kan jo være det bare er bootfilene på cd'en som er chraset)

Når du står ved A prompten, skriver du navnet på cd rom drevet. F.eks:

E og trykker enter.

Når du står i E, så skriver du

cd I386 (enter)

Når du står i I386 skriver du

winnt (enter) Nå skulle innstallasjonen starte.

Håper det lykkes

Hilsen tukols

Lenke til kommentar

Så det du sier er at man ikke bare kan flytte en disk fra en maskin til en annen for så å boote Windows på vanlig måte...?

Jeg har ikke diskettstasjon på maskinen, men jeg har en gammel Windows XP CD liggende som jeg kan forsøke med. Hvis det fungerer å installere denne er det vel bare å komme seg inn i Windows og kjøre den CD'en jeg egentlig skulle installere, ikke sant?

Lenke til kommentar

Nei, du kan ikke boote opp på en windowsinnstallasjon lavd på annen computer (så skal de væe helt like)

Forstår ikke helt svaret.

Hvorfor skal du inn i windows? Du kjører ikke innstallasjon inne fra windows.

Hvad er det du "prøver" på å innstallere? Er det ikke windows?

Hilsen tukols

Endret av tukols
Lenke til kommentar

Jeg forsøker å installere Windows XP MCE 2005 fra CD, men det virker som CD'en jeg har ikke er bootbar. Den vil heller ikke boote i en annen maskin, mens jeg får en vanlig Windows XP CD til å boote i begge maskiner.

Dermed er problemet: hvordan få installert fra en CD som ikke vil boote...?

Jo: jeg må inn i Windows for deretter å starte installasjonen. Selv om dette skal fungere (har gjort det før) så har jeg også her problemer. Etter at installasjonen begynner og har kopiert en del filer skal maskinen startes om. Når den har gjort det kommer jeg inn i Windows Setup og skal velge hvilken partisjon jeg skal installere Windows XP MCE på (disken er delt i 4 partisjoner). Jeg velger den ene og velger at den skal formateres med NTFS. Akkurat når den skal begynne med dette stanser hele installasjonen og jeg får beskjed om at det mangler noen filer på CD'en (denne meldingen kommer før den har begynt å kopiere over filer til den nye partisjonen...)

Noen som har noen forslag til hvordan jeg skal løse dette? Alt tas imot med takk!

Lenke til kommentar

OK. Det hjalp litt.

Jeg ville da gjøre følgende:

Legg din gamle xp cd rom i. Boot opp på denne, og velg innstallasjon.

Når installasjonsprogrammet kommer til der hvor den avleser at det ligger et system i forveien, velger du reparation.

Nå kan du forhåpentlig boote opp på den "gamle" installasjon etterpå.

Nå kan du innefra windows prøve å innstallere XP MCE.

Men som du skriver, så har du prøvd det før uten resultat. Det ser ut til at du har et problem med den CD skiva. Du kan ikke skaffe en kopi? Eller ny skive?

Hilsen tukols

Lenke til kommentar

Jeg forsøkte å brenne ut en ny MCE CD og da fungerte det greit innenifra Windows, så problemet er forsåvidt låst. Men, det hadde jo vært bedre med en CD som faktisk var bootbar. Kjenner noen til gratis brenneprogrammer som gjør dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...