pcp160 Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Hei. Nå fikk jeg akkurat en pakke fra Microplex med bla en Alphacool AGB 600S (Eheim pumpe m vanntank i et) Til tross for all chipsen MP legger i eskene sine, har nok denne pumpen desverre tapt kampen i sin strabasiøse ferd med Postverket Men, det som har skjedd er ikke annet enn at røret for returvann har brukket, og ligger løst nedi tanken. Det ser ut som pumpen har vridd seg rundt hullet der vannet kommer ut, og slått løs røret. Dette vil jo forårsake vannsildre lyder, og det kan vi ikke ha. Kjøpte denne fordi den er liten, har lav effekt, og forhåpetligvis stille. Den skal i en htpc. Spørsmålet til dere andre vannbaserte nerdene er; Hvordan tar jeg av lokket? Ser jo en O-ring, men ingen gjenger. Er den bare klemt ned, eller limt. Hvis den er limt bør jeg vel bite i det sure eplet og returnere den, men har egentlig mest lyst og forsøke og fikse dette selv, uten og styre med retur, venting, og henting... Veldig glad for raske tips i denne ergelige saken Lenke til kommentar
Targa_PC Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Dette er Posten sitt ansvar med tanke på retur osv.. Ville selv ha tatt noen bilder og sammen med forklarende tekst, sendt som mail til Microplex. Bilder er ikke dumt som bevis. Ville tro at Microplex ville kunne sende nippel til deg kostnadsfritt. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 29. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2005 Ok, er kanskje det eneste rett og gjøre Targa... Har desverre bare et webkamera, så bildene blir jo ikke så bra, prøver og legge med et bilde her. Vet ikke om jeg skjønte det med nipler, det er ikke bare snakk om en nippel... Men som du er inne på, bilder sier vel mer enn tusen ord. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Da får jeg vel trå til igjen, ettersom jeg vet litt om denne tanken også. Bunnen og lokket er festet / tettet med "O"-ringer ja, men disse er ikke limt! Dermed lar det seg gjøre å demontere lokket, slik at du får limt på plass returrøret i tanken. For å demontere lokket, må du begynne med å presse en vanlig bordkniv eller flere, inn i sprekken mellom røret og lokket. Fortsett med den "øvelsen" rundt hele tanken, så vil lokket gradvis løsne. Men NB! Du må være veldig forsiktig når du gjør dette, ellers kan du risikere at plexien ryker! Jeg har samme type tank stående her, og måtte også demontere lokket på denne. Årsak: Endelokket på pumpa hadde løsna. Sjekk for sikkerhets skyld at det sitter på plass, om du plukker av lokket! Det er atskillig enklere å få lokket på plass igjen. Smør "O"-ring og innsiden av røret med litt såpe, og så presser du lokket på plass igjen. Sjøl satte jeg ganske enkelt foten på lokket, og presset det på plass vha mine 75kg. Så det er bare å trå til, bokstavelig talt! Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 29. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2005 Skrue Skrevet 29/06/2005 : 19:51 Da får jeg vel trå til igjen, ettersom jeg vet litt om denne tanken også. He he, ja du er jo om ikke den største nerden, så i alle fall en av de mest vannbaserte sådane her da, helt genialt Tusen takk for atter et flott råd, da gyver jeg løs, med samme forsiktighet som ved hs fjerning, og med bredere kniv. Syns bare det kunne være greit og høre at hvordan dette var montert. Når det gjelder dekselet ser det for meg ut som det sitter en strikk rundt pumpen som holder lokket på. Har ikke tatt av beskyttelses plasten enda, så er ikke så lett og se. Men takk for rådet uansett, skal sjekke når jeg først er nedi der. Kan jeg kanskje spørre med det samme vi er i gang, om dine øvrige erfaringer med denne pumpen. Skjønner jo da at røret er en svakhet, limte du med superlim, araldit, limpistol eller hva. Belastningen på denne delen etter at Posten skal holde tassene unna vil jeg tro er helt ubetydelig. Og jeg har en "kanskje-plan" om og sette radiator slik at pumpen må løfte vannet ca 1,5 (fra pc til radiator) I denne pc'en er det stillhet fremfor temperatur som er målet, og cpu blokken er en Cuplex pro (tror jeg det heter, restriktiv er den i alle fall) Men er det slik at du, eller andre for den saks skyld, med en gang kan si at; "det er helt hull i hodet, den lille pumpen vil aldri klare det..."? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 (endret) Har ikke noe å si hvor mye du løfter vannet. Vannet vil uansett renne nedover etterpå, og dermed kreves det ikke mer enn ved 0 løfting og tilsvarende slangelengde. Det kan riktignok hende at du får problemer med å få fylt opp systemet, siden dersom det blir for høyt vil ikke pumpen klare å pumpe det oppover når det ligger luft der det går nedover. Det er ikke dermed sagt at pumpen ikke klarer å pumpe det etter at det er fylt opp. Endret 29. juni 2005 av jonepet Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 He he, ja du er jo om ikke den største nerden, så i alle fall en av de mest vannbaserte sådane her da, helt genialt Tusen takk for atter et flott råd, da gyver jeg løs, med samme forsiktighet som ved hs fjerning, og med bredere kniv. Syns bare det kunne være greit og høre at hvordan dette var montert. Når det gjelder dekselet ser det for meg ut som det sitter en strikk rundt pumpen som holder lokket på. Har ikke tatt av beskyttelses plasten enda, så er ikke så lett og se. Men takk for rådet uansett, skal sjekke når jeg først er nedi der. Kan jeg kanskje spørre med det samme vi er i gang, om dine øvrige erfaringer med denne pumpen. Skjønner jo da at røret er en svakhet, limte du med superlim, araldit, limpistol eller hva. Belastningen på denne delen etter at Posten skal holde tassene unna vil jeg tro er helt ubetydelig. Og jeg har en "kanskje-plan" om og sette radiator slik at pumpen må løfte vannet ca 1,5 (fra pc til radiator) I denne pc'en er det stillhet fremfor temperatur som er målet, og cpu blokken er en Cuplex pro (tror jeg det heter, restriktiv er den i alle fall) Men er det slik at du, eller andre for den saks skyld, med en gang kan si at; "det er helt hull i hodet, den lille pumpen vil aldri klare det..."? Haha, du har kanskje rett i det? De sitter en strikk rundt pumpa ja, som egentlig bare er en vits. Jeg plukket i alle fall av den strikken, ettersom endelokket på pumpa sitter fast med to plastvorter til pumpehuset. Vær gjerne (nesten) like forsiktig som ved fjerning av IHS, men du må nok ta i litt hardere i dette tilfellet. Årsaken til at jeg måtte demontere lokket, var at endelokket for pumpa hadde løsnet fra plastvortene. I tillegg var også en av de to "O"-ringene i bunnlokket feil montert, ved at den var skviset over i sporet nedenfor. Dermed kan det se ut som om det går litt fort for seg ved montering av denne enheten hos Alphacool? Tror faktisk posten skjærer klar av mistanken, i alle fall i mitt tilfelle. Tror jeg i første omgang ville forsøkt med superlim, for å feste røret. Jeg har ikke brukt pumpa i vannkjølingssammenheng, har foreløpig bare testkjørt den, og tanken. Ser ut til å funke helt greit, men du MÅ isolere tanken fra underlaget, om du vil at stillheten skal råde. Pumpa vil nok få visse vanskeligheter med å løfte vannet 1,5meter, i alle fall inntil du oppnår statisk likevekt i systemet. Om du har mulighet for å anbringe en påfyllingsnippel i øverste del av systemet, og deretter fyller tur / returslangene for radiatoren, så vil du oppnå statisk likevekt. Dermed behøver ikke pumpa å jobbe med noe mer enn å sende vannet rundt i systemet. I så måte kan du gjerne plassere radiatoren i kjelleren eller på loftet for den saks skyld, vel og merke om du sørger for statisk likevekt i systemet. Bare se på hva Snekker´n har gjort, han har jo raddisen i kjelleren.. Ulempen er at man nødvendigvis må slite litt med en noe høyere strømningsmotstand i systemet, pga lange slanger. Btw; jonepet har jo allerede nevnt det samme..... Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 29. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2005 Ja, selvsagt jonepet, vannet som går ned igjen utlikner ja Jeg hadde uansett tenkt et system der det (med litt knot) skal være mulig å fylle systemet med radiator i pumpehøyde, så da blir det altså bare slangelengden som teller. Og det regner jeg som "ikke et problem" i denne sammenheng. Kjenner til opplegget til Snekker'n men trodde kanskje han hadde kjempestor pumpe, jeg har rett og slett bare ikke tenkt hardt nok. Skal se om jeg kan finne en fornuftig måte og vibrasjonsisolere den. Har fått smake dette problemet i min andre pc. Der er det en 1048 på gummiføtter, og der måtte jeg fatisk til med asfaltmatter i sideplaten for og få det tyst. Men det hører vel med til den historien at platetykkelsen i det kabinettet (som er av det høyt aktede, og her på forum lovpriste merket Q-tech) er svært tynn. Har nå fått av lokket, og det satt i alle fall relativt godt for og si det mildt!!. Men fikk det av til slutt, uten og skade noe. Så da skal jeg nok klare og få limt røret på. Og ganske riktig Skrue, dekselet var løst, eller for og være helt spesifikk var det faktisk ikke dekselet bak på pumpen hos meg, men foran, altså selve den delen som har huset rundt impelleren. Så bra jeg tok en nærmere titt på den. Takk til dere begge for flott hjelp til selvhjelp som det heter Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Det var dekselet foran jeg mente ja, forklarte nok det der litt klønete. Btw; Fint at du fikk det til da! Lenke til kommentar
gxi Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Jeg har min stående på skumgummi->bobleplastikk->skumgummi>bobleplastikk Sånn sandwich-sak. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 29. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2005 Det hørtes ut som en god, og ikke minst billig løsning Jonepet, har du limt sammen lagene, eller står den bare løst oppå denne sandwitchen din? Har nå fikset feilene og satt sammen igjen. Det røret er faktisk skrudd fast i lokket, med ca 2 runder gjenger. Hos meg var det da under en igjen, men det var nok til og få en perfekt superlimfuge. Etter hva jeg kan se er denne tanken tiltenkt nipler med Oring, noe jeg ikke har på lager. Jeg tenkte og bruke gjengetape bare jeg. Burde vel gå det, eller er det litt dristig syns dere andre? (Sto faktisk med en sortement-eske med Oringer i hånden på Biltema i dag, men tenkte til slutt at jeg måtte la vær og kjøpe alt som var "kjekt og ha" angre, angre... ) Lenke til kommentar
gxi Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Står bare på gulvet med alt det greia under.. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 29. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2005 (endret) Ja riktig, du har den utenfor pc'n ja. Men lager meg en liknende "platting" jeg også. Og i likhet med deg? , bryr jeg meg mindre om hvordan det ser ut, bare det er fungsjonelt. Men ser jeg riktig når jeg ser at du bare har gjengetape ved niplene? Endret 29. juni 2005 av pcp160 Lenke til kommentar
Targa_PC Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Jeg ville ha min pumpe inne i kabinettet, men pga. en høyfrekvent lyd skal den monteres på en plate med de her til demping. Pumpa er meget liten og lett og plassere. Bilde sier mere enn tusen ord, gammelt kinesisk ordtak Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå