Gå til innhold

Formatere DELL bærbar


Anbefalte innlegg

Hei ,har kjøpt meg en DELL bærbar pc som jeg kunne tenke meg å formatere.

Grunnen til dette er at jeg synnes det er alt formye prøveprogrammer å sjiit inpå den sånn som den kommer fra DELL, jeg har avinstallert det meste av disse programmene, men det er fortsatt masse minne som brukes,å oppgave behandlings listen er stappfull av prosseser som kjører hele tiden rett etter at jeg har logget på.

Det jeg lurer på er om det er mye som ikke kommer til å funke eller ikke kan reinstaleres hvist jeg formaterer å legger inn en fresh version av xp.

å kommer den "Restore to factory settings" funksjonen å være borte fra oppstarts menyen..?

har ingen cd for å gjøre dette så er litt kjipt visst denne forsvinner..

Noen som har gjort dette selv eller kan gi noen svar?

 

På forhånd takk!

Mvh

Thomas.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg har avinstallert det meste av disse programmene, men det er fortsatt masse minne som brukes,å oppgave behandlings listen er stappfull av prosseser som kjører hele tiden rett etter at jeg har logget på.

Hei! Jeg hadde samme problem selv, men mange av disse programmene kan deaktiveres ved hjelp av:

 

Start --> Kjør --> msconfig --> fanekortet oppstart --> hak av de du måtte ønske --> restart.

 

En liten hjelp ihvertfall.

Lenke til kommentar

Gjenopprettingsgreia ligger på en egen partisjon, skjult for windows. Hvis du formaterer C, vil MBR samtidig overskrives, slik at koden til å kjøre gjenoppretting forsvinner. Men DELL maskinene leveres jo også med enten XP cd eller med et program som ligger på C og som tillater at du brenner en XP cd 1 gang (før programmet sletter seg selv).

 

Du kan fortsette å fjerne alt du ikke trenger, samt å stoppe unødvendige prosesser fra å kjøre, og du vil ende opp med et XP som er like raskt og stabilt som om du går veien om re-installering. Det fins mange guider på nettet om XP slankekurer. Det vil forresten alltid være en drøss med prosesser som vises i taskmanager, det viktigste er at disse ikke kontinuerlig bruker prosessorkraft, dvs at "idle" stort sett ligger på 99 eller 100% når du ikke bruker maskinen til noe (selve oppgavebehandleren/taskmanager bruker jo litt), eller ikke bevisst har valgt å ha kjørende noe i bakgrunnen.

Hvordan man vil ha det er sef individuelt. Jeg er vel en slags "moderat minimalist". På min Dell 9300 vises 26 prosesser etter oppstart, inkludert Fangui og Centrino Hardware Control. Da har jeg fjernet/stoppet ganske mye, og jeg bruker ikke antivirus (men kjører heller en online scan av og til). Hver gang jeg har stoppet en "tjeneste" i adminstrative verktøy, eller stoppet noe fra å kjøre automatisk via registeret (msconfig kan også brukes) osv, har jeg søkt informasjon om tjenesten på nettet, slik at jeg vet hva jeg gjør.

Jeg kom like langt -og fikk de samme benchmarks osv- når jeg til å begynne med gikk ut fra det XPet som var ferdiginstallert på maskinen, bare at det var en anelse større ryddejobb. Det er en myte at man må formatere for å få bedre prestasjon, mener jeg. (Det som imidlertid for meg er et absolutt must, er å lage et "image" av den ferdige, friske installasjonen med alle faste programmer og instillinger, slik at jeg kan reinstallere hele greia automatisk -fra en annen partisjon eller en DVD- på noen få minutter).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...