eab Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Hei Siden jeg ikke er så flink med biler som jeg liker å tro må jeg spørre dere glupe folk her på forumet. Bil: 1987 Toyota Camry 1.8 XL (forgasser), 315000 km. Spørsmål: 1) Bilen bruker endel olje. Det er i og for seg å forvente, men hvordan kan jeg enklest finne ut om det er stempelringer eller ventiltettinger som er dårlig? Merker ikke noe til at den blåser luft ut av oljepåfyllingstuten ved tomgang. Men etter å ha stått ei stund på tomgang blåser den ut store mengder olje gjennom eksosen. Slitte stempelringer er vel mest sannsynlig da? Har ikke tatt komp test enda. Vet også at bilen svetter litt rundt bunnpanna i forkant og rundt oljefilteret. 2) Tenninga er helt på villspor. Lånte meg ei tenningslampe her om dagen og oppdaga at tenninga var justert ca 1cm utenfor skalaen (som forøvrig går til 22 grader fortenning). Justerte til 10-12 grader slik det sto på klistremerket ved luftfilteret. Det eneste det resulterte i var en helvettes ettertenning ved motorbrems (og når man ruset opp og slapp gassen). Greit, motoren får for mye bensin. Bilen gikk også merkbart dårligere (ikke sjangs til å komme over 35 km/t i 1. gir, hadde 50 før). Uansett hvordan gasseren justeres så klarer jeg ikke å få bilen til å gå som den skal. Det snodige er at man ikke merker noe tenningsbank eller ulyder osv ved godt over 22 grader statisk fortenning 3) Registerreima. Skulle vært byttet for 15.000km siden. Tror den har hoppet over 1-2 hakk. Regner med at det kan forklare hvorfor tenninga og bilen oppfører seg slik som den gjør. Har ikke sjekka så nøye, bare skrudd av toppdeksel og sett sånn ca når når innsug/eksosventil på syl.1 er lukket og tenningsmerket er på rett plass. Og der er det noe som ikke stemmer, derfor teorien om at reima har hoppa over enten på veiva eller kammen. Hvis begge de to øverste problemene kan forklares med punkt 3 så driter jeg i det og kjører med 20-30 graders fortenning helt til reima ryker. Såpass klaring mellom stempel og sylinder at det verste som kan skje er at jeg kommer for sent til jobb en dag Tips og meninger mottas med takk Lenke til kommentar
Opus Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Hva er status på tennpluggene? Med alt rotet du har med tenninga, kan det jo tenkes at det er sot som kommer ut eksosen. Sjekk hvordan pluggene ser ut før du gjør noe mer. Lenke til kommentar
ARXco Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 a) Få alle mekaniske/elektriske detaljer inenfor spec, eks. ny reg.reim og riktig påsatt, nye stifter/plugger og korrekt tenningsjustering, sjekk at ingen slanger i vakuum- og gassersystemet har lekkasjer/sprekker, nytt luftfilter b) Gi'n en dæsj kondensfjerner for å utelukke dèt problemet c) Kjør en skikkelig innvendig motorrens etpar ganger d) Bytt til en mineralsk olje (husk oljefilteret) som er litt tjukkere enn hva som kreves Hjelper ikke dette kan du anta at enten er ventiltettingene eller stempelringer/sylindervegger finito. Kanskje begge deler. Forøvrig er ikke den modellen kjent for å være noe "sludge-monster", man må som regel "slå ihjel" de der for å stoppe dem før de slites ut, såfremt de får god behandling. Vel, 315.000km ER en anselig kjørelengde, så med dårlig forhistorie kan den nok synge på siste verset. mvh, Lenke til kommentar
eab Skrevet 30. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2005 Pluggene ser helt normale ut, alle sammen. Gråbrun litt gylden farge, forøvrig ble pluggene byttet for 1-2mnd siden. De gamle pluggene hadde samme utseende. Det er nok ikke sot som kommer ut, lukter ganske kraftig brent olje, samt at man får den fine blåe røyken. Vakuumslanger og slikt orker jeg ikke engang tenke på, sikkert 100 meter med vakuumslanger rundt om i motoren. Denne bilen er bare et framkomstmiddel som jeg ikke gidder å legge alt for mye tid og penger i. Så ny bunnpannepakning, regreim og slikt blir det ikke med mindre det er akutt behov Lurte bare på om motoren blåser ut olje pga regreim/ventiler som ikke er helt samspillt. Lenke til kommentar
Opus Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 Pussig at pluggene ser normale ut hvis motoren brenner olje. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå