thomfre Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Å paralellkoble 2 batterier er en dårlig ide. Som man lærer som en "tanke gang" er at strømmen alltid velger enkleste vei.. Ligger en viss sannthet i det.Siden et batteri er en spennings kilde, og en ideel spenningskilde har null indremotstand vil du da få en kortslutning hvor strømmen vil gå i.. Hvorfor er det en dårlig idé?? ikke det at den hjelper noe... Men batteriet blir jo ikke kortslutta!!! Og det er alltid en indre motstand i et batteri, den blir større etterhvert som batteriet blir brukt opp.... Lenke til kommentar
Bogan Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Men batteriet blir jo ikke kortslutta!!! Og det er alltid en indre motstand i et batteri, den blir større etterhvert som batteriet blir brukt opp.... Vet ikke så mye om et batteris indre motstand, du kan jo prøve, men jeg tror det ikke går.. eller vil funke dårlig Lenke til kommentar
thomfre Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Det er overhode ingen problemet med å parallell koble et batteri!!! Dette blir gjort ofte, grunnen til det er ganske enkelt at man dobbler kappasiteten... Se det som når du kobler to kondensatorer i parallell, man legger sammen kapasitansen... dvs, større ladning.... Lenke til kommentar
thomfre Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 litt OT, men litt basic om parallellkobling av batterier: If you arrange four of these 1.25-volt, 500 milliamp-hour batteries in a serial arrangement, you get 5 volts (1.25 x 4) at 500 milliamp-hours. If you arrange them in parallel, you get 1.25 volts at 2,000 (500 x 4) milliamp-hours. Battery [email protected] Lenke til kommentar
lancaster Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Det er HELT greit å både seriekoble og paralellkoble batterier, dette ufattelig vanlig å gjøre i alle type applikasjoner som krever batterier, sett borti ifra bil batteri, siden disse er grise store, og klarer å bli trukket rundt 50 amp...men, i alle fall fjernkontroller f.eks., trådløs tastaturer, lommelykter, kamera you name it. Men uansett, fortell hva det er du driver med i detalj så kan jeg fortelle deg hva du må gjøre. Lenke til kommentar
Bogan Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Ok gir meg trodde batterier kunne ses på som tilnermede ideele spennings kilder Lenke til kommentar
thomfre Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Poenget her er vel at han skal ha 9V fra 12V, og han trenger noe som kan levere over 2,5A, og en spenningsregulator er jo å foretrukke... problemet når han skal opp i så "høye" strømmer er jo at hvis man først finner en spenningsregulator som kan levere så "mye" strøm, så koster den litt mer, og så trenger den kjøling... gjerne i form av ei stor kjøleribbe... Lenke til kommentar
lancaster Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 Joda, men hvis han skal gjøre dette med høytalere fra en forsterker vil han jo forringe signalene som kommer fra forsterkeren. (det er jo slik delefilter på høyttaler funker, for å skille ut de høye krekvensene bruker man en kondensator, for å skille ut de lave frekvensene går man igjennom en spole først.). Dette vil også skje med en motstand eller diode (bare ikke i samme grad), og da vil det være fordelaktig i dette tilfellet å finne på noe annet lurt. For ikke å nevne att output fra en forsterker vil variere sterkt. Derfor er det litt viktig å vite hva han skal gjøre. Men vi har jo allerede funnet løsning på ditt poeng thomfre; så da er vi egentlig ferdig med det så fremt det bare er det han vil. Lenke til kommentar
space Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 Han ønsker ikke å gjøre noe med signalene fra en forsterker til høytalere. Han ønsker å få en spenningskilde til en forsterker som tilhører et høytalersett. Sannsynligvis sitter denne inne i en av høytalerne (sub'en). Det er ganske enkel å lage en krets som gjør om 12 til 9 V. Men enda enklere vil det være å bruke en LM338 spenningsregulator. Den kan lastes med 5A. Prisen er noe høy (98,- +mva hos Elfa: Art. nr. 73-302-93). space Lenke til kommentar
thomfre Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 Nettopp, den burde være passende.... men den trenger nok en fin liten kjøleribbe.... Lenke til kommentar
Drunken_Master Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Gul ledning = 12v +Svart = 5/12v- Rød ledning = 5v + Ehhm jaha, så du mener at hvis jeg kobler en vifte fra Gul ledning 12V + til Svart ledning som du sier er 12/5V - så skal jeg få 30V over vifta da ? Du har nok tatt veldig feil der, er nok at du forklarte litt feil. Svart er 0V = jord Litt dumt å gjøre en feil ut av det. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Syns du skal gjøre som space foreslår, hvis den er ratet til 5A nom belastning trenger du vel ikke rare kjølingen heller. Nå kjenner vi jo ikke de eksakte data på den forsterkeren du skal bruke dette på, men den bryker nok vesentlig mye mindre effekt enn det som er oppgitt som max, jevnt over, så noen enorm varmeutvikling tviler jeg på at du får. Kan vel forsjåvidt bruke flere 7809 sammen også, de er jo på 1A nom (2,2 peek) så feks 3 sånne burde gjøre jobben. Men det blir jo mer mas, og sikkert ikke billigere enn Space's regulator. lancaster Skrevet 30/06/2005 : 02:32 Det er HELT greit å både seriekoble og paralellkoble batterier, dette ufattelig vanlig å gjøre i alle type applikasjoner som krever batterier, sett borti ifra bil batteri, siden disse er grise store, og klarer å bli trukket rundt 50 amp...men, i alle fall fjernkontroller f.eks., trådløs tastaturer, lommelykter, kamera you name it. Du kan trygt ta med bilbatterier også på den listen, selv om de er grisestore (Startstrømmen til en startmotor kommer opp i flere hundre Ampere) Selv om det kanskje ikke er så vanlig er prinsippet det samme. De fleste båter feks bruker fler slike batterier i paralell, mens det på lastebiler i alle fall tidligere ofte ble brukt fler i serie (2x12V=24V), og selve batteriet selv er jo også oppbygd av flere celler koblet i serie. Lenke til kommentar
vi er lost Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Og bare saann paa tampen saa brukte Toyota det ogsaa paa noen hiacer Lenke til kommentar
WiSLE Skrevet 3. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2005 Hmm, trur jeg går for og paralellkoble 2x 7809 ^ere Etter det jeg mener og ha lest, så skal de peake på 2.2 og levere 1.5, og da vil jeg kunne utnytte 3. Jeg har tenkt til og mekke data i scootern ^-^, har fiksa alt, men trenger de hersens høytalerne til og funke... Kan kjøre 12v inn på dem om alt går som det skal, MEN batteri spenningen kommer opp i 14-15 volt, og da vil mye gå istykker. Lenke til kommentar
lancaster Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 Hei, hvis spenningen varierer mye under kjøring så vil du nok MÅTTE bruke en diode, da disse spenningsregulatorene nok bare funker fra ett nivå til ett nivå, og hvis det inn nivået øker, vil ut nivået øke også. Tilbake melding noen? Dette vil jo måtte forandre ting... Lenke til kommentar
lancaster Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 pcp160: Jada, ingen fare med å gjøre det på bilbatterier, men det er sjelden nødvendig ettersom gjerne meningen er å øke spenningen (paralell) eller kapasiteten (serie) fra batteriet ved å koble dem slik. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 lancaster Skrevet 06/07/2005 : 22:13 pcp160: Jada, ingen fare med å gjøre det på bilbatterier, men det er sjelden nødvendig ettersom gjerne meningen er å øke spenningen (paralell) eller kapasiteten (serie) fra batteriet ved å koble dem slik. Ja, riktig det, var bare som en oppklaring siden det har vært snakk om hvorvidt det er greit eller ikke. Som sagt er det vanlig på lastebil for og få 24 V og relativt vanlig på større biler med store motorer og eller mye utstyr for kapasiteten, Surburban og bobil feks. 7809 tåler såvidt jeg husker ca 12-35V inn og leverer 9V ut uansett, men det er mulig jeg husker feil... Men så lenge dette går via batteriet på scooteren blir det uansett heller ikke noe voldsomme endringer eller peek spenninger, så jeg tror ikke det er et problem. Hvis det derimot ikke tas fra batteriet ville jeg ikke vært så sikker, er mildt sagt ustabile spenninger rett fra sånne spoledynamoer. Lenke til kommentar
thomfre Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 Hei, hvis spenningen varierer mye under kjøring så vil du nok MÅTTE bruke en diode, da disse spenningsregulatorene nok bare funker fra ett nivå til ett nivå, og hvis det inn nivået øker, vil ut nivået øke også. Tilbake melding noen? Dette vil jo måtte forandre ting... Bare for å avklare en ting her, det du sier er jo helt feil... Disse regulatorene har en fast utgangsspenning (derfor den heter 7809), og det gjør ingen ting om spenningen inn varierer... men, hvis han hadde gjort som du foreslo, å brukt en diode, og spenningen hadde variert mye, så hadde spenningen ut variert like mye.... Så det var en dårlig idé.. Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 pcp160: Jada, ingen fare med å gjøre det på bilbatterier, men det er sjelden nødvendig ettersom gjerne meningen er å øke spenningen (paralell) eller kapasiteten (serie) fra batteriet ved å koble dem slik. Mener du omvendt? Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 7. juli 2005 Del Skrevet 7. juli 2005 ok2k Skrevet 07/07/2005 : 01:28 QUOTE (lancaster @ 06/07/2005 : 21:13) pcp160: Jada, ingen fare med å gjøre det på bilbatterier, men det er sjelden nødvendig ettersom gjerne meningen er å øke spenningen (paralell) eller kapasiteten (serie) fra batteriet ved å koble dem slik. Mener du omvendt? Ja, bare for å legge den delen av debatten død, han mener omvendt 12V i serie 12+12=24V, 12V i paralell = 12V dobbel kapasitet. Ellers er det jo helt riktig som thomfre sier, disse diodene kapper jo bare av 0,6V pr stk, så det blir relativt ustabilt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå