Gå til innhold

Hjelp til overklokking!!!

Knugo

Anbefalte innlegg

Er ganske fersk i faget når det gjelder overklokking, så jeg er ute etter mest mulig tips og trix!!!

Hva er det første jeg skal gjøre?

Hva skal gjøres i Bios?

Og i hele tatt... Hvordan og hva skal jeg gjøre?

har en P4 2.0 GHz "northwood"

MSI 645 ultra-c HK.

På forhånd Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-07-26 00:23, kent-hugo skrev:

ja! Leste igjennom alle guiden. Det var jo ikke noe informasjon i det hele tatt om HVORDAN jeg overklokker.

Jeg lurer på hva skal jeg endre på, flytte på, osv....

- Presis det samme du sier minnes jeg også fra noen måneder tilbake, - da jeg ble henvist til nybegynnerguiden eller noe på overklokking. Ikke et pip om hva du skal eller kan gjøre fant jeg. Litt mangelfullt forfattet kanskje, - vet ikke jeg?

På din P4/400 2,0 går CPU'en i utgangspunktet på 100Mhz, fsb=100. Prosessoren (CPU) har innebygget en "multiplier", på P4-1,6 er den 16, på P4-1,8 er den 18 og på din prosessor det den 20. 100Mhz x 20 gir deg klokkefrekvensen på prosessoren = 2,0Ghz.

På P4 kan du ikke endre på denne multiplieren, i motsetning til på noen AMD(???)-prossessorer eller hva de eller det heter. Slik er det!

Så for å overklokke prosessoren må man endre fsb, som på din CPU er 100. Jeg har P4/533 2,26. Standard fsb på den er 133Mhz.

Fra det lille jeg har lært de siste månedene nevnes at på mitt AsusP4S533-hovedkort kan jeg endre fsb ved å velge en meny i BIOS setup. Ved å bla i "User's Manual" finner jeg Chapter 4 BIOS setup. Fra Main meny, - som er et sjermbilde merket AwardBIOS Setup Utility går jeg videre og velger Advanced Meny, - og VIPS - så kan jeg overklokke prosessoren!

Dersom du hadde mitt kort, - du som har P4/400, - kunne du velge CPU/PCI frequency (ratio?) på en undermeny, - fra 100 til 166. CPU Frequency Multiplie er låst og er 20 på din P4 2,0Mhz. - Om du velger CPU/PCI frequency (ratio?) 120 får du altså fsb på 120 og en P4 som går på 2,4Mhz. Det klarer den sannsynligivs med standard Boxed kjøler/vifte, start lavere og prøv deg frem.

Imidlertid må du sikkert sette opp spenningen på CPU. I samme sjermbilde kan du sette "CPU Vcore" opp. Ved å øke Vcore til 1,750V eller noe, - økes altså spenningen og prosessoren klarer jobben bedre.

Så dette var kapittel I ,

for den som har Asus P4S533. Om det funker på samme måte på hovedkortet ditt, er det jo greit. Hvis ikke får vi håpe noen bidrar med kapittel II for dere som har ditt hovedkort. Kanskje noe for forfatteren av "Nybegynnerguiden" på Overklokking.no?

Så tar jeg forbehold om feil, - er ganske grønn selv, - og maskinen min er ikke i drift for tiden - så dette er ren teori. :smile:

[ Denne Melding var redigert av: enter på 2002-07-26 01:25 ]

Lenke til kommentar

Tusen takk for ett utfyllende og seriøst svar :smile:

Det var akkurat dette jeg var ut etter! Så det jeg nå skal gjøre er å lese litt mer utdypende om de nevnte ting... Og etter hvert prøve meg så smått fram.

Man blir bare klokere av å spørre :wink:

Lenke til kommentar

Når det gjelder innstilling av RAM'ens hastighet, har jeg på Asus P4S533 -kortet følgende alternativer:

Auto, 1:1, 3:4, 3:5, 4:5, 3:6, 4:6. Dette er også en undermeny fra "Advenced Meny"; "CPU/Memory Frequency Ratio".

Dersom du har fsb på 100, gir de ulike

instillingene CPU/Memory Frequency på:

1:1 = 100, 3:4 = 133, 3:5 = 166, 4:5 = 125, 3:6 = 200, 4:6 = 150.

Dersom du har fsb på 120, gir de ulike innstillingene CPU/Memory Frequency på:

1:1 = 120, 3:4 = 160, 3:5 : 200, 4:5 = 150, 3:6 = 240, 4:6 = 180.

Så hvis du har fsb på 120 og vil kjøre RAM'en på 200Mhz, - stiller du til 3:5. Du kjører da RAM'en på PC400-hastighet fordi DDR-RAM'en dobler hastigheten. (DDR - Double Data Rate, DIMM - Dual in-line memory module)

- så får vi se om noen avdekker at jeg har undervist feil :wink: - litt vranglære har ingen vondt av ... :lol:

[ Denne Melding var redigert av: enter på 2002-07-26 11:20 ]

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat samme CPU og vil overklokke.

Har et Abit BL7 HK

Dette kan jeg stille på i BIOS.

EXT. Clock (CPU/AGP/PCI)

FSB. Ratio (CPU:PCI)

Multiplier Factor

Memmory Freq. (CPU:DRAM)

Core Voltage

Hva skal forandres på?

Game Focus Norge

http://www.gamefocus.org

Norsk Gaming Portal

[ Denne Melding var redigert av: Volente på 2002-07-30 23:02 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-30 23:03, Volente skrev:

Ingen som har svar?

Quote:

Den 2002-07-26 01:24, enter skrev:

- Presis det samme du sier minnes jeg også fra noen måneder tilbake, - da jeg ble henvist til nybegynnerguiden eller noe på overklokking. Ikke et pip om hva du skal eller kan gjøre fant jeg. Litt mangelfullt forfattet kanskje, - vet ikke jeg?

På din P4/400 2,0 går CPU'en i utgangspunktet på 100Mhz, fsb=100. Prosessoren (CPU) har innebygget en "multiplier", på P4-1,6 er den 16, på P4-1,8 er den 18 og på din prosessor det den 20. 100Mhz x 20 gir deg klokkefrekvensen på prosessoren = 2,0Ghz.

På P4 kan du ikke endre på denne multiplieren, i motsetning til på noen AMD(???)-prossessorer eller hva de eller det heter. Slik er det!

Så for å overklokke prosessoren må man endre fsb, som på din CPU er 100. Jeg har P4/533 2,26. Standard fsb på den er 133Mhz.

Fra det lille jeg har lært de siste månedene nevnes at på mitt AsusP4S533-hovedkort kan jeg endre fsb ved å velge en meny i BIOS setup. Ved å bla i "User's Manual" finner jeg Chapter 4 BIOS setup. Fra Main meny, - som er et sjermbilde merket AwardBIOS Setup Utility går jeg videre og velger Advanced Meny, - og VIPS - så kan jeg overklokke prosessoren!

Dersom du hadde mitt kort, - du som har P4/400, - kunne du velge CPU/PCI frequency (ratio?) på en undermeny, - fra 100 til 166. CPU Frequency Multiplie er låst og er 20 på din P4 2,0Mhz. - Om du velger CPU/PCI frequency (ratio?) 120 får du altså fsb på 120 og en P4 som går på 2,4Mhz. Det klarer den sannsynligivs med standard Boxed kjøler/vifte, start lavere og prøv deg frem.

Imidlertid må du sikkert sette opp spenningen på CPU. I samme sjermbilde kan du sette "CPU Vcore" opp. Ved å øke Vcore til 1,750V eller noe, - økes altså spenningen og prosessoren klarer jobben bedre.

Så dette var kapittel I ,

for den som har Asus P4S533. Om det funker på samme måte på hovedkortet ditt, er det jo greit. Hvis ikke får vi håpe noen bidrar med kapittel II for dere som har ditt hovedkort. Kanskje noe for forfatteren av "Nybegynnerguiden" på Overklokking.no?

Så tar jeg forbehold om feil, - er ganske grønn selv, - og maskinen min er ikke i drift for tiden - så dette er ren teori. :smile:

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: enter på 2002-07-26 01:25 ]</font>

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...