Creperum Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Hei. Nå som det er sommerferie skulle jeg på hytta, og som den gode nerden jeg er tok jeg med meg både laptop og desktop, pluss lillebroren tok med sin desktop. Pc'ne ble transportert med bil, godt pakket inn, og tviler på at de har fått noen skader. Da vi annkom hytta satt vi opp pc'ne, og pcn til lillebror funket fint, men min desktop viste ingenting på skjermen. Denne pcn har funket helt fint når jeg tok den hjemmefra, har ikke endret noenting. Jeg åpner pcn og sjekker at skjermkortet sitter ordentlig i, og det gjør det. Prøver igjen, med to forskjellinge skjermer denne gangen, og får ikke bilde. Virker som at maskinen starter fint, bare at jeg ikke får bilde. Jeg tar ut skjermkortet fra lillebrors pc og prøver det i min pc på hans skjerm, og da fungerer det faktisk. Det eneste rare jeg legger merke til er at usb-musa mi ikke fungerer med det første, men den fungerer når jeg dytter litt til kontakten. Jeg tenker at skjermkortet mitt er ødelagt (ikke at jeg skjønner hvorfor), og setter det tilbake inn i pcn'n til lillebror. Men, da får plutselig heller ikke den pcn bilde. Setter det inn i min pc igjen, og da får heller ikke den bilde - selv om den fikk det med akkurat det samme oppsettet et par minutter før. Lillebror prøver å sette det tilbake i hans maskin, og etter mye stress fungerer det igjen. Regner med at agp-slotten hans er litt ustødig, siden den har mistet "clip"-greia som holder kortet fast, osv. Når jeg så prøver flere ganger å starte opp min pc, med usb-mus og usb-tastatur koblet inn, både med og uten skjermkort, får ikke disse signal. Ingenting lyser opp på hverken mus eller tastatur, så nå begynner jeg å tvile på at det er skjermkortet som er problemet. Jeg har prøvd å sette mitt skjermkort inn i lillebrors pc, men uten resultat. Dette kan dog også være på gunn av hans dårlige agp-slot - det vet jeg ikke, ettersom det var lillebror som satt mitt kort inn i hans pc. Jeg har prøvd flere ganger å sette hans skjermkort inn i min pc for å se om jeg får noe signal, men uten resultat. Jeg har prøvd å ta ut alle rambrikkene og satt dem inn igjen, fortsatt ingenting. Har tatt ut alle drivene og prøvd å starte bare med skjermkort, ram, psu og cpu koblet til hovedkortet, fortsatt ingenting. Har prøvd å cleare cmos'en via jumpere som det sto i manualen til hovedkortet, men det hjelper heller ikke. Her dreit jeg meg litt ut tho, jeg skrudde på pcn når den sto i clear-posisjon. Har også tatt cpu'en ut av slotten, fant ut at den hadde nesten ikke noe kjølepasta på metallflaten der det skal være, men masse gris utover sidene, så jeg prøvde å få tørket av noe av dette med papir og fikk noe av det lagt oppå metallplata. Satt den tilbake i, og fortsatt fungerte ingenting. Får ingen bip fra den interne høytaleren, selv om jeg har sjekket at den er satt riktig i. Har også tatt ut hovedkortet av pcn, prøvd med lillebrors strømforsyning, sjekket at det ikke er noen løse skruer e.l. liggende. Fortsatt inget resultat. Har ikke prøvd å bytte ut cpu'en med lillebrors cpu though, ettersom hans vifte/kjøler er et helvete å få av og på. Noe jeg har spekulert litt i er strømmen. Er det mulig at strømmen her er så ustabil at pcn rett og slett ikke vil starte? På skjermkortet mitt har jeg montert på en relativt stor kjøler (artic cooler) som jeg regner med tar en del strøm - men det har som sagt funket helt fint hjemme. Også, dette kan være en tilfeldighet, men når jeg dro min pcs kontakt ut av veggen for å flytte den her, fungerte lillebrors pc (dette var når han hadde problemer med skjermkortet/agp slot). Kanskje strømmen bare er nok til en pc, og min pc tar så mye strøm at det rett og slett ikke rekker til min? Regner med at sikringa skulle gå da, men.. Her er spesifikasjonene på pc'ne: Min pc: Hovedkort: Abit NF7-S CPU: AMD Athlon XP2500 (klokket til ca xp3000) Skjermkort: Powercolor Radeon 9800Pro med Artic Cooler Silencer montert på RAM: 1.8gb - 1x1024, 1x512, 1x256, alle pc3200 (tror jeg) Hans pc: Hovedkort: MSI k7n2 CPU: AMD Athlon XP2800 Skjermkort: Nvidia geforce 6600 RAM: 1.2gb - 2x 512 begge pc3200 Jeg begynner å bli desperat, har ikke peiling på hva jeg skal gjøre, skulle gjerne sett at pcn ville fungere. Litt stress å ha dratt den med hele veien opp hit bare for at den skulle slutte å fungere.. Lenke til kommentar
nree Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Kan godt være at de er strømmen men det tviler jeg på: Etter ohms lov skal du for og får watt om til amper dele på strømstyrke altså, jeg har 400w PSU: 450watt / 230volt = 1,74 PCen min trekker altså nesten 2 amp. Jeg har 2 kurser, 1 til pc og 1 til rommet utenom. Jeg vil tro at din strømforsyning ikke trekker mer ein 2amp og med bror din sin pc, ca. 2 amp = 4 Er de noe annet strømkrevende dere har på samme kurs? Bare så jeg har sagdt det... Var i ein skobutikk her for ein stund siden på eit nytt kjøpesenter der jeg var med ein elektriker. Vi hadde lagdt opp alt av strøm der for 2 dager siden og dette var dagen det skulle opne... de stor ein 16amp sikring på lysene. Lyse gikk 3 timer etter butikken hadde opnet. Vi var inne og målet, 26amp gikk det gjennom ein 16amp sikring! Så dette stod altså på i 3 timer!!! Så de kan godt være de er overbelastning på kursen dær du har datamaskinen din.. Lenke til kommentar
Creperum Skrevet 29. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2005 Vel, jeg sjekket litt, og fant ut at kursen er på 10amp. PSU'ene er på 350 (min) og 300 (lillebrors). Har ikke noe annet som trekker mye strøm, skrudde til og med av allye lysene osv når vi prøvde. Begynner å bli veldig oppgitt over alt dette.. Ser ingen grunn til at den bare skulle slutte å fungere. :\ Lenke til kommentar
tukols Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Har du sjekket selve lednings-stikket til skjermen? Kan det ha blitt bøjd noen pins? Kommet noe møkk i? Hilsen tukols Lenke til kommentar
Creperum Skrevet 29. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2005 Nei, har ikke kommet noe møkk i. Har som sagt prøvd med to forskjellige skjermkort og to forskjellige skjermer. Har fått høre at når jeg satt i skjermkortet til lillebroren min kunne biosen har blitt resetta? Kan dette ha noe med noe å gjøre? Lenke til kommentar
tukols Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 (endret) Noen overveielser om : Hvad kan egentlig skje når du flytter en computer fra A til B? Stikk kan gå løs eller ledninger blokkere. Møkk og støv i selve computeren kan flytte seg. Hvis det har lagt en mistet skrue i kabinettet, kan den ha flyttet seg og kortslutte. Åssen blev computerne transportert? Stående eller liggende. Er det en stor tung kjøler, og computeren er transportert stående, kan den saktens trekke så mye i CPU'en at noen ben er blitt skjeve? Hm.......kan ikke umiddelbar komme i tanker om mere. Hilsen tukols Endret 29. juni 2005 av tukols Lenke til kommentar
Creperum Skrevet 29. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2005 Ja, det er en stor kjøler, og ja, den ble transportert stående. Men, kjøleren er festet godt i hovedkortet, så den trekker ikke på prosessoren. Som sagt fungerte pcn med lillebrors skjermkort første gangen jeg satte det inn, kom inn på windows etc. Så, jeg tror ikke det har skjedd noe i løpet av transporten. Noe jeg la merke til though, var når jeg started pcn den gangen det fungerte med lillebrors skjermkort.. Jeg fikk en eller annen feilmelding om at "CPU has been changed, press f1 to continue". Jeg tenkte ikke stort over det da, jeg har jo ikke byttet cpu, men kanskje det er et hint til hav som er galt? Jeg tok som sagt ut cpuen og sjekket at ingen av pinnsa var bøyd.. Så heller ikke noe problem med hullene som pinsene går i. Lenke til kommentar
tukols Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Har tettlest litt. Har du lavet en " clear cmos" med jumperen på hovedkortet (med slukket computer) etter at du lavde den med computeren tent? Hvis ikke det er det, så lyder det mere og mere som om det er hovedkortet som har et problem. Har du prøvd å samle det utenfor kabinettet? Sitter frontdiodene som de skal? De er ikke løsnet? Nå tenker jeg spesielt på power-switch og speaker? Det at du ikke får "beep-koder" tegner til hovedkortet. CPU feil og RAM feil burde gi signal. Den er ikke lett denne her! Hilsen tukols Lenke til kommentar
Uffda Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 Prøv å koble pc'en til en annen kurs hvis du kan. Det kan være at spenningen ikke er god og stabil nok. (Har opplevd det samme før på hyttetur). PC'en funker på en kurs men ikke på en annen. Lenke til kommentar
Creperum Skrevet 30. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2005 Koblet pcn på en annen kurs (den eneste andre vi har her), og den ville fortsatt ikke. Clearet cmos'en når den var av og prøve igjen på samme kurs, og den ville fortsatt ikke. Kanskje det var spenningen som var problemet, men jeg har kortsluttet noe i hovedkortet når jeg har tatt inn og ut kortene/delene? Uansett så er det jo et håp at pc'n skal funke igjen når jeg tar den med hjem igjen, med riktig spenning osv. Skal til et annet sted neste uke før jeg drar hjem, skal prøve å koble opp den der for å prøve. Hvis den ikke fungerer når jeg kommer hjem tror jeg at jeg sender den på rep eller noe, tho. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå