Raz Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Hepps, jeg har 2 valg: MAC 1.6 ghz cpu, 512 mb minne osv: 22.000,- PC 1.7 ghz cpu, 1024 mb minne osv: 16000,- Dersom vi ser bort fra pris, hvilken maskin egner seg best til videoredigering? Er MAC best? Lenke til kommentar
Lorang-Dahl Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Mac eller PC er vel mer en smakssak nu, enn det var før. Ihvertfall det jeg opplever, som grafiker. Jeg ville klart gått for PC'en, du sparer mye penger (selv om du sier vi skal se bort ifra det). Gode redigeringsprogrammer er dyre, og jeg ville heller brukt det du sparer på å kjøpe PC, på å kjøpe en lisens, eventuelt mer utstyr =) PC-en har forøvrig mer minne, noe som er et superpluss, hva redigering anngår. Men, det er nu mine tanker. Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Kanskje du skal nevne hvilken pc og hvilken mac? (Powerbook, men hvordan skjerm)? Lenke til kommentar
Raz Skrevet 29. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2005 Kanskje du skal nevne hvilken pc og hvilken mac? (Powerbook, men hvordan skjerm)? Takk for svar. Ja, selvfølgelig. Her er de jeg har å velge mellom: Pc: - Zepto Znote 2415W - NYHET - Power kr 12 340,00 - Znote2415WS 15,4" WSXGA (1680x1050) (2415WS) - 1.733 GHz Intel® Pentium® M 740 - 1024MB PC3200 (2x512MB) 400MHz Zepto original - HDD-60GB7200rpm 60 GB 7200 Omdr 8 MB Cache Hitachi - DVD-CD-RW2215 Combo DVD/CD-RW Brenner (22/2415W) - Intel® PRO/Wireless 2915ABG 54Mbit - OS-MSWinXPHomeNo Microsoft® Windows® XP Home, Norsk - T-TV-Ut-Sett2002 Kabelsett, komplett tv-ut fra S-video til scart med lydkabel 3m - Microsoft® Optisk trådløs mus (mini) USB - PC-VESKE Zepto® veske i sort nylon MAC Apple PowerBook G4 - 17-tommers TFT-skjerm - Oppløsning på 1440 x 900 - 1,67 GHz PowerPC G4 - 512 MB DDR333-hukommelse - 100 GB Ultra ATA/100-harddisk - ATI Mobility Radeon 9700 (128 MB DDR) - Forbedret tastatur med belysning - Gigabit Ethernet - FireWire 400 og 800 - 2 USB 2 - Kombinert analog/digital I/O - DVI- og S-Video utgang Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Denne sier vel kanskje noe om ytelsen på de to plattformene, om det kan hjelpe... Lenke til kommentar
Havregr0t Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 (endret) Powerbooken er ei fryktelig mye mer elegant maskin enn pc'n. Men jeg må si meg enig i at det virker litt merkelig med så "lite" minne som 512mb hvis du skal drive med redigering. Kanskje ville en 15" powerbook med mer minne vært et bedre alternativ? Muligens også rimeligere (enn 17"eren). Hvis penger ikke har noe å si ville jeg ha kjøpt powerbooken med mer minne. Selv om jeg igjen må si meg enig i at programvaresituasjonen må tas med i betrakningen. En liten ekstraopplysning. Apples powerbooker er ikke oppdatert på temmelig lenge. Heller har ikke de siste oppdateringene vært spesielt imponerende. Vanskelig å vite når den neste oppdateringa kommer da det vel er temmelig tydelig at de sliter med å få plassert G5 cpu'er inn i bærbare maskiner. Mulig det er en irrasjonell tankemåte, men jeg ville følt meg litt snytt hvis jeg hadde kjøpt en fullpris 17" idag og det hadde kommet ei ny oppdatering om f.eks 1mnd. Apple er så "sleipe" evt. lure at de holder prisene høye på "gamle" maskiner helt til det nye kommer. Jeg synes det ville vært mer rimelig av dem å senke prisene gradvis etter som maskinene blir "utdaterte". Ble langt og klumpete skrevet *trøtt* Endret 29. juni 2005 av Havregr0t Lenke til kommentar
DDDD Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Hvor rask er harddisken til MACen? Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Powerbook: 5400 rpm http://www.apple.com/no/powerbook/specs.html Lenke til kommentar
th-3 Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Programvalg er ofte viktigere enn ytelse... Feks, tror ikke du får CCE til Mac, og Sony Vegas finnes vel heller ikke? Vegas sies å jobbe mye mer effektivt enn feks Premiere, slikt blir sikkert viktig på en bærbar med begrenset cpu og harddisk-ytelse/plass. Lenke til kommentar
Raz Skrevet 1. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2005 Takk for svar alle. Syntest det var vanskelig å si hvilken som er best til videoredigering. Jeg trodde at MAC var best til slik pga arkitekturen og så derfor ikke så mye på klokkefrekvens, men slik virker det ikke å være. Tror jeg går for pc'en pga programvare og selvfølgelig, noen tusenlapper til overs kan gi en fin harddisk i tillegg. Lenke til kommentar
qwert Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 - Znote2415WS 15,4" WSXGA (1680x1050) (2415WS) Du får samme maskinen et par tusenlapper billigere hos Netshop. Lenke til kommentar
Havregr0t Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 (endret) Så litt stilig ut den netshopmaskina. Selv om jeg egentlig ikke liker den type bærbare. Nå er forsåvidt ikke Zeptos maskiner så ille heller. Selv om jeg kun har sett 4 serien "irl". Endret 1. juli 2005 av Havregr0t Lenke til kommentar
qwert Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 (endret) Så litt stilig ut den netshopmaskina. Selv om jeg egentlig ikke liker den type bærbare. Fargen du tenker på? Jeg ville om det er et problem for noen sjekket med netshop om den de leverer virkelig er burgunder. Tror egentlig bare det er et pressebilde. Maskinen er basert på akkurat samme barebook som Znote 2415W. Nå er forsåvidt ikke Zeptos maskiner så ille heller. Selv om jeg kun har sett 4 serien "irl". Maskinen over er bygget av samme produsent, Compal, som sto for de tidligere modellene som 4040, 4100 og 4200. De to nye modellene 4015 og 4315 tror jeg er bygget av Quanta. Edit: Jeg tar feil. De er nok Compal EAL50 og EAL51. Netshop selger også en maskin som er lik 6515WD (bygget av Inventec, tror jeg) en god del billigere enn det Zepto gjør. Endret 11. juli 2005 av qwert Lenke til kommentar
toretors Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 (endret) Ville gått for Mac-en da den definitivt har den beste programvaren når man skal redigere og bearbeide film. Se mer her: http://www.apple.com/no/finalcutstudio/ Du får ikke en tilsvarende pakke på en PC som i gir deg en like god brukeropplevelse og et raskt og godt integrert brukergrensesnitt. Skal man sitte dagen lang å rendre er PC veien å gå pga. bedre ytelse, men skal man redigere ville jeg kjøpt PowerBooken. Endret 2. juli 2005 av toretors Lenke til kommentar
viranth Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 Enig med toretors, det finnes ikke en tilsvarende god pakke til PC. Selv Final Cut Express som er en "billig utgave" av Final Cut er bedre enn alt annet man kan finne til PC. Dra til nærmeste Apple butikk og be om å få teste Final Cut, da vil du selv se at det er bedre enn alt annet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå