Gå til innhold

Fjernet boxed-vifta og satt den på igjen...

Anbefalte innlegg

Jeg monterte min første boxed-vifte igår, og klinte det rett sammen. Så leste jeg her på forumet at jeg måtte fjerne et belegg på vifta før jeg gjorde dette. Jeg tok dermed vifta av CPU'en igjen (den satt godt, sikkert på grunn av pastaen som lå der) men fant ikke noe slikt belegg.

Er det noe problem å sette vifta rett på igjen nå, eller må jeg rense den og cpu'en først?

Hvis jeg bare kan sette det sammen er det det aller beste. Ønsker ikke å bruke noen annen form for kjølepasta som noen har foreslått her...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge kjølepastaen er jevnt fordelt over området av kjøleren som dekker prosessoren skulle det gå greit. Hvis du vet hvor høy temperaturen på prosessoren var før du tok av kjøleren kan du jo sammenligne den med den nye temperaturen. Hvis den nye er mye høyere tyder det på at du burde smøre på ny kjølepasta.

Lenke til kommentar
Så lenge kjølepastaen er jevnt fordelt over området av kjøleren som dekker prosessoren skulle det gå greit. Hvis du vet hvor høy temperaturen på prosessoren var før du tok av kjøleren kan du jo sammenligne den med den nye temperaturen. Hvis den nye er mye høyere tyder det på at du burde smøre på ny kjølepasta.

Jeg testet aldri maskinen etter at jeg først hadde montert den. Rakk det ikke samme dag, og leste så på nettet om det som måtte fjernes. Derfor fjernet jeg viften igjen, og kikket etter noe form for belegg, men fant det ikke. Satt så viften på igjen, men har fortsatt ikke slått maskinen på.

Lenke til kommentar

Med belegg mener du en plastbit? Det er sånn klissete gørr under? Hvis du svarer ja på begge, og det så ut til at gørret var jevnt fordelt vil jeg tro at det skulle være trygt å starte maskinen.

Jeg vil i såfall anbefale å gå rett inn i BIOS og sjekke at temperaturen på prosessoren ikke er veldig høy.

Lenke til kommentar
Med belegg mener du en plastbit? Det er sånn klissete gørr under? Hvis du svarer ja på begge, og det så ut til at gørret var jevnt fordelt vil jeg tro at det skulle være trygt å starte maskinen.

Jeg vil i såfall anbefale å gå rett inn i BIOS og sjekke at temperaturen på prosessoren ikke er veldig høy.

Det var ikke noe plastbit der i det hele tatt. Det var det jeg hadde forventet å finne, og stusset derfor litt på det. Gørret er der, og var ganske greit fordelt på både heatsink og CPU.

Hva defineres som "ikke veldig høy"? Det gjelder en AMD 3100+

Lenke til kommentar

Jeg er faktisk ikke helt sikker. Den burde i alle fall ikke overstige 50 grader når den idler, og helst ikke over 65-70 når under load. Med AMD 3500+ og boxed kjøler har jeg ~50-55 etter en del timer moderat CPU-stress. (Folding@Home).

edit: Jeg har NewCastle-kjernen (den gamle).

Prosessoren blir ikke skadet før temperaturen blir en del høyere enn nevnt over, men om temperaturene går over det tyder det at noe er galt.

Endret av ZLatzman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...