Gå til innhold

Kommentar: BIOS til besvær

Anbefalte innlegg

Dette må være noe av det mest useriøse jeg har lest på hw.no! Om dere ikke har noe å skrive om så gi f... i å skrive noe!

Ser du ikke at det står "Kommentar:"?

Det er nettopp sånt som er en 'kommentar', problemer, samufunnsspørsmål etc. skribenter/redaktører ergrer seg over og får lyst til å dele med alle andre.

Er ikke ment å være en opplysende artikkel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var vel heldig jeg da, når jeg satte inn min nye Venice i et Gigabyte K8NXP-SLI kort. Jeg skrudde på maskinen, la inn Windows og drivere, og har ikke skrudd av maskinen på 2 uker. Den har vært dønn stabil.

Det skal sies at jeg har hatt min del av PC-trøbbel opp gjennom åra så jeg sitter vel egentlig og venter på den store smellen med dette systemet.. :!:

Lenke til kommentar
Fyr opp en PC.

Ta ut CMOS-brikken og sett inn den til hovedkortet du skal ha ny BIOS på.

Legg inn ny BIOS på den brikken du nettopp satt inn.

Ta ut den nye og sett inn den gamle.

Sett den du nettopp flashet ny BIOS på tilbake i andre hovedkortet.

Kakebit. :)

Fungerer dette på tvers av platformer også, altså sette inn biosen fra f.eks. et socket 939 system i et socket a system (mens det kjører) og flashe for så å sette biosen tilbake i socket 939 systemet?

Lenke til kommentar
Fungerer dette på tvers av platformer også, altså sette inn biosen fra f.eks. et socket 939 system i et socket a system (mens det kjører) og flashe for så å sette biosen tilbake i socket 939 systemet?

Jada, fungerer på alle hovedkort som har CMOS-brikke.

Med riktig formfaktor etc. da selvfølgelig.

Vet ikke helt hvordan det er med eldre hovedkort.

Funker ihvertfall mellom 939 og A.

Lenke til kommentar

Hmmm...javel...

Betyr det at jeg kan flashe biosen til mitt nye hovedkort med mitt gamle oppsett?

Tar ikke det vekk den nødvendige oppstartsinformasjonen til dataen?

For jeg regner med at du ikke kan bytte brikker når maskinen er i gang...?

Lenke til kommentar
Hmmm...javel...

Betyr det at jeg kan flashe biosen til mitt nye hovedkort med mitt gamle oppsett?

Tar ikke det vekk den nødvendige oppstartsinformasjonen til dataen?

For jeg regner med at du ikke kan bytte brikker når maskinen er i gang...?

Det er nettopp det du gjør, derav navnet hotflash :)

Lenke til kommentar
Høres risky ut, det er ingen annen måte å oppdatere BIOSen på?

Og et annet spørsmål, hvordan fjernes og settes brikkene inn?

Ikke særlig risky om du lar være å fikle med alle mulige andre komponenter også. :)

Hvis ikke så må du enten få tilsendt en ny brikke fra produsenten eller få kommet inn i oppstartsfasen til PC-en.

CMOS-brikken kan du bare nappe ut med en skrutrekker eller hva enn du har for hånden.

Lenke til kommentar
Ok, og da trenger jeg bare å dobbeltklikke på BIOS- fila jeg lasta ned, så går oppdateringa av seg selv?

Sorry at jeg spør, jeg er(nesten) helt ny i denne businessen.

Nei, ikke gjør det.

Bruk heller AWDflash e.l. og boot rett i DOS før du flasher.

Da slipper du alt det avhengighetssurret med 'live-programmer' eller hva det nå heter.

Lenke til kommentar
Bruk heller AWDflash e.l. og boot rett i DOS før du flasher.

Og hvordan gjør jeg det?

Google, and thou shall find your answer.

Da slipper du alt det avhengighetssurret med 'live-programmer' eller hva det nå heter.

Hva mente du med det?

Winflash-programmer pleier å samkjøre biosflashen med hovedkortkoden for å sikre at du ikke gjør noe galt. Skal du flashe over til en BIOS som ikke tilhører det respektive hovedkortet du sitter på vil det bare bli krøll.

(Jeg vet ihvertfall at MSI sin winflash er sånn).

Lenke til kommentar

Men jeg må fortsatt bytte CMOS brikker?

I hvilken rekkefølge må dette skje?

Still inn til boot from diskette, restarte, bytte brikke, oppdatere, slå av og bytte igjen? Man kan vel bytte brikker når pc'en er av også? Må bytting av brikker skje i hurtig tempo, eller går ikke maskinen videre før du har bootet fra en diskett?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...