Gå til innhold

Definer begrepet "Råning" og "Harry"

Mammuten

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Råning er akkurat det samme som å sitte hos en kamerat, med 2 andre kompiser å bare prate dritt og høre på musikk. Bare at dere er i en bil, som kjører fram og tilbake. Mer sosialt er det også. :D

Endret av Pasient-
Lenke til kommentar

Å ha en stylet bil er ikke råning for meg. Men om en tar den styla bilen, sveiver ned rutene, legger armen på vinduskanten, spiller på fullt og kjører rundt og rundt.. Ja, da blir det råning. Men å ta seg en biltur, bare for å kjøre en tur, er ikke råning. En bil er ikke bare en ting som frakter deg fra A til B.

Harry er gamle biler som er stylet opp med helt nye deler som ikke ligner grisen. F.eks en clean Volvo 240 med en stor alu. vinge. Det er harry.

Lenke til kommentar

Unnskyld uttrykket, men fy faen så fordomsfulle og generaliserende dere er! Ikke fordet - jeg har selv vært i deres sko - og rakket ned på "rånere" og andre som er interessert i bil.

Vel - det er bare helt til man kommer inn i miljøet. Her i Arendal er det temmelig mye "rånere", og folket dukker jevnlig opp i avisene osv. Poenget er imidlertid at vi er en gruppe mennesker som overhodet ikke er ulike andre grupper mennesker.

Tror dere at vi er sosialt inkompetente mennesker uten evne til å skaffe oss andre venner enn små fjortisjenter? Personlig henger jeg mye mer med folk på min egen alder enn yngre folk, men henger også sammen med både gutter og jenter som er 1-2 år yngre enn meg. Eldre også, forsåvidt. Dersom en person er hyggelig og interessant å prate med, spiller det noen rolle om hun er 16 eller 18? Fulle fjortisser osv har jeg like mye i mot som dere, og de fleste av "rånekameratene mine" også.

Det stemmer heller ikke at det eneste vi prater om er "felgene til Knut", eller den nye "ampen til Hans". Vi kan godt prate om felger og anlegg, men er det unaturlig at vi prater om ting vi intresserer oss for? Hva interesserer dere dere for? Data? Da må dere få lov til å snakke om det. På samme måte som "alle" rånere har neonlys under bilen, har også "alle" data-folk det. Stemmer det?

Hva spinning, spoling, burning osv angår, så kan jeg også avkrefte dette med en gang. Det er klart noen holder på med det, men det store flertallet av oss gjør ikke det. Vi vet at dekk koster penger. Vi er ikke idioter, heller, faktisk. Internt i rånemiljøet er det også forskjellige oppfatninger om det er kult eller ei - noen liker det, andre syns det er idiotisk. Akkurat som i alle andre sosiale klikker, er folk forskjellige, og ikke alle mener det samme.

Når det gjelder kjøring, har jeg allrede forklart at ikke all kjøring er agressiv. Faktisk svært lite av den. Fordi vi er en del på veiene, ser vi mye dum og uvettig kjøring. Vi er faktisk glade i sertifikatene våre, og oppmuntrer aldeles ikke til råkjøring. Likevel er vi mennesker som er glade i å kjøre, og derfor legger vi daglig noen kilometer bak oss. Hvis vi liker det, hvorfor skal vi ikke å lov til det, så lenge vi ikke plager noen?

Fakta er dessuten at mesteparten av råningen foregår med bilene i ro. Vi - som alle andre - har sosiale behov, og ønsker å snakke sammen. Vi parkerer kort og godt bilene våre inntil hverandre, slik at vi kan snakke. Er ikke det lurere enn å ringe hverandre? Dersom den andre, eller en av de andre, er alene i bilen, hopper vi ofte over til hverandre. Vi er ikke nødt til å være i vår egen bil heller.

Oppfatningen av at alle rånerere til enhver tid er i bilene sine, stemmer nemlig ikke. Tenk etter - når det dere ser rånerne? Er det når vi er på en eller annen parkeringsplass og prater? Er det når vi er hjemme? Eller er det når vi er alene i våre egne biler, og kjører?

En annen ting er det at ikke all kjøringen er uten mål og mening. Et mål og en mening i seg selv kan jo være den gleden vi føler vi får ut av å kjøre. Noen liker å spille dataspill - hva er det konkrete målet og meningen med det, bortsett fra egen forlystelse? Og ofte er vi faktisk på vei et sted. Som tidligere forklart, er det ikke alle av oss som er sosialt inkompetente, og vi har derfor ofte venner og bekjente som vet at vi kjører. Når andre er fulle på fest, er vi jo ganske greie å ha, er vi ikke? Ikke kall det pirat-taxi-virksomhet, heller. Når en kompis ringer og spør om vi kan kjøre han og noen andre til byen for en hundrelapp, og vi likevel trives på veien, og er i bilen, så hvorfor ikke? De kommer seg dit de vil, vi får vekslet noen ord om smått og stort, og vi finiansierer noe av hobbyen vår.

Av ting jeg kan bekrefte, er at det går en del pølsemenyer på bensinstasjoner. Mot alle odds, er vi rånere faktisk mennesker, med visse grunnleggende behov. Akkurat som "dere der hjemme", trenger vi mat. Når vi er i bilene, er jo tilgangen på komfyr, kjøleskap osv noe begrenset, og pølse er derfor en lettvindt og grei løsning. Er det så mye bedre å steke en grandis når man sitter foran pc'en, da?

Hvis det er noe annet dere lurer på, så bare spør. Jeg råner, og jeg har ingen problemer med å innrømme det.

:)

Lenke til kommentar

Jeg har wunderbaum, greit anlegg, jeg hadde solfilm på rutene, men jeg syns de va for mørke så jeg rev det av. Gjør det meg til en råner? Ja, jeg kjører ofte rundt og hører på høy musikk. Men er det ikke normalt å like å kjøre bil. og like høy musikk?

Btw. Wunderbaum lukter jævli godt. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...