Gå til innhold

Gravis Ultrasound PnP

Anbefalte innlegg

Jeg er den "heldige" innehaver av et Gravis Ultrasound PnP ver. 1.0 med 1MB RAM installert. (RAM'en trengs for at kortet skal være Ultrasound kompatibelt (funke med gamle applikasjoner med native ultrasound support eller SB-emmulatoren), og trengs egentlig ikke for applikasjoner som benytter Direct X).

Fordelen med dette kortet er jo at det ikke bruker prosessor'en når en kjører "gamle" applikasjoner og jeg har derfor smekket dette kortet inn i en gammel skrivemaskin (486DX266). Det andre greie er IDE-kontrolleren som er på kortet, da HK'et kun har 1 IDE utgang og den har 2 HD's påkoplet. Så den ekstra IDE-kontrolleren bruker jeg til CD-ROM'en.

Så over til problemet:

Jeg har smekket inn Win98 og så kjørte jeg inn de siste driverne fra Gravis. Når windows har boot'et og "intro-lyden" til MS kjøres, så henger hele driten seg. Jeg har førsøkt å DISABLE lyd-resursene på kortet (gjøres med en PnPcfg-tool fra gravis) og har kommet fram til følgende:

IDE-kontrollern og Game-porten funker som bare juling, men straks jeg legger til lyd-driver'n så begynner intro lyden å spille, så henger hele shaiten seg. Så jeg lurer på om noen har hatt eller har et slikt kort og opplevd dette eller liknende og hvor løsningen ligger?

Hilsen smekk-lei!

ps. Drit i smarte kommentarer om gammelblablablafossilblablablaetc.. Det er jeg klar over og det er ikke det jeg spør om!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann igjen! Til ALLE dere interiserte!

Til Deres opplysning har jeg greid å løse problemet. Tingen var at jeg måtte skifte DMA kanal som kortet brukte til 8 bits kanaler istedenfor 16 bits... Så jeg stilte inn play/rec DMA på kanal 1 så funka det som feen!!

Greit å vite hvis noen andre nostalgikere skulle få problemer c",)

Heyoghå!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...