goose Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 (endret) Hei. Etter manger år motstand mot laptoper ser jeg nødt til å anskaffe meg en pga studie jeg skal gå på og senere jobb i dette forbindelse. Bruksområdet: -Autocad 2006 -3dstudio max -Photoshop CD2 -Dreamweaver MX 2004 -Flash MX2004 -Office 2003 -Videoredigering (ikke noe proff men PCen bør ikke gå som en sneil ved bruk av Adobe Premiere 1.5 eller Pinacle 9.0) - Spill. <- Laptopen skal ikke være råskinn av spill PC men den burde klare å kunen spille f.eks. GTA SA 800x600 kan jeg leve med i spill men 1024x768 er absulutt en fordell:) Krav til PCen: CPU: Pentium M (1,8 da jeg tror 1,6 kan bli noe svak) Chipset: Intel 915PM AMD? hvordan er de i forhold til intel? (ytelse, pris, strømforbruk) Minne: 512RAM (helst 1brikke da jeg kommer sikkert til å oppgradere til 1024MB ) Skjerm: min go 15" widescreen Skjermkort: tja et stor spørsmål x700? Go 6600? Go 6800? Harddisk: Tenker en 7200 rpm 60GB er ok eller 80gb 5400rpm LAN: (10/100/1000) <- 1000 er ikke et must WLAN: helst de fleste snadarder B/G er et must A tja. er det brukt lenger? Bluetooth: Nødvendig, når jeg førs kjøper laptopm så bør den ha "alt" utstyr IR port: Litebrukt men nødvendig. Irriterende å komme over en mobil som ikke har BT. DVD: DVD+- brenner (8x er vel standard) USB: USB porter min 2 helst 4 Firewire: Firewire er et must da jeg vil redigere noe video på den. Ekstern skjerm: det beste er DVI men om den har vga så må man bare leve med det Batteri: 3times levetid. under 3 timer er bare tull. Software(OS osv.): Ikke noe software. Hadet software som følger med. Trenger ikke OS en gang da jeg har Win lisenser via jobben ikke noe krav til kortleser, men de fleste laptopere har integrert et eller annet Jeg har kikket litt på laptopper og "falt" for an Acer TravelMate 8103WLMi men er litt usikker på x700 er kraftig nok. Sikkert ikke bare meg som hater når PCen plutselig begynner å JOBB hardt for å rendere en 3d modell eller rendere video. Så også en NETSHOP laptop som hadde Nvidia Go 6600 og prisen var noe lavere enn Acer sin, men står ikek oppgitt baterilevetid og derfor er litt usikker på det plus at vete ikke om netshop laptop har god kvalitett. Prismessig. ja BILLIGST MULIG. har ikke fastsatt budsjett men Acer TravelMate 8103WLMi koster rundt 16-17k så den prisen kan jeg fint leve med. Jaja, ble litt rotete post men dere skjønner sikkrt hva jeg er ute etter. Edit: OBS! PCen skal IKKE være en Fujitsu Siemens.. Endret 29. juni 2005 av goose Lenke til kommentar
Markaren Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Bør ikke du ha litt mer enn 512MB RAM når du skal redigere video?? Jeg vet ikke helt.. Du får se hva andre på forumet synest. Lenke til kommentar
goose Skrevet 29. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2005 (endret) Jo 512Ram er litt lite, men det er ikke must i første omgang.. det er mer viktig at det følger med 1 512 brikek og ikke 2x256 brikker. Så er jeg litt usikker på om jeg bør banlyse Fujitsu Siemens men så lenge det finnes andre alternativer så prøver å lavere å finne dette. men det finnes så mange laptoper på markedet at jeg har ikke oversikten selv, derfør spør jeg her. Så langt jeg har sett så er også Psdata sine aktuelle men er det virkelig så vanskelig å få tak i en som har Bluetooth integrert? Edit: Siemens ikke Simens andre feil uff, sorry men kjedelig å rette Endret 29. juni 2005 av goose Lenke til kommentar
iMono Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Hei.Etter manger år motstand mot laptoper ser jeg nødt til å anskaffe meg en pga studie jeg skal gå på og senere jobb i dette forbindelse. Bruksområdet: -Autocad 2006 -3dstudio max -Photoshop CD2 -Dreamweaver MX 2004 -Flash MX2004 -Office 2003 -Videoredigering (ikke noe proff men PCen bør ikke gå som en sneil ved bruk av Adobe Premiere 1.5 eller Pinacle 9.0) ..... 512 mb ram er lite... Du BØR ha 1024. Alle de programmene der er tunge programmer som krever MYE ram. I tillegg er det lurt å ha stor skjerm med god oppløsning. Jeg vil anbefale Dell Inspiron 9300 med enten 512 mb ram (en brikke) eller hvis du har råd kjøpe en 1024 brikke. Deretter kan du kjøpe ram fra en webshop. Acer er sikkert et bra valg, men 3d ytelsen er ikke noe serlig. Med 9300 kan du få med et bra kort som heter Go 6800. Bluetooth kan legges til. Kjøpe med 9-cellers batteri. Det bør kunne holde i litt over 3 timer, litt under 3 timer med heftig videoredigering. Vil som sagt anbefale en desktoperstatter med god skjerm, godt skjermkort og masse ram. Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Skal pc-en drasses mye rundt eller primært stå på pulten? Lenke til kommentar
goose Skrevet 29. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2005 (endret) Meningen er at det skal være en skole P, jobb PC osv... Så den skal jeg dra med meg. Om Pcen skulel stå stilel ville jeg gå for en stasjonær løsning hvorav jeg ville fått en råskinn av en PC til 17k Hva hvis man letter litt på kravene. Altså en Pc med Nvidia Go 6800 er ansulutt en rå 3d PC til både 3d modelering, redigering og spill men hva med å finne en som har litt dårligere specks? Jeg har nå 9800pro i min stasjonær og til spill holder den lagt for med forløbig. Noen alternativer på denne fronten? Edit: Legger til: Har fått 15240kr på en dell 9300 med 256ram, da jeg helelr kjøper ram separat på komplett. (biligere). Har også satt på 40gb hdd.prøve å få ned prisen i første omgang. Dumt av vi må kjøpe alt der software tullet sammen med dell. Windows xp Home, og works osv... kunne fort spart 2k på dette. Endret 29. juni 2005 av goose Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 (endret) Go6600/X700 yter ca. like bra som 9800 Pro. Så Acer Travelmate 8103 anbefales! Den får du billigst hos ITButikken. Endret 29. juni 2005 av Fredrik Larsen Lenke til kommentar
goose Skrevet 29. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2005 Jo sant nok, men Acer har så mongo plasering av usb porter og koster omtrent det samme som Dell 9300 men har dårligere grafikk kort. Synd bare DEll har ikke ir... Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Ja, 8103 har ELENDIG plassering av f.eks USB. Du kan kanskje få IR til i9300 hvis du får tak i et ir mini-PCI kort som har samme form som bluetooth mini-PCI kortene? Lenke til kommentar
goose Skrevet 1. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2005 ja men tror det kan bli litt vanskelig å skaffe sånn kort. Finnes det noen rimeligere aldernativer som er helt greie på spill også? Sånn fort tip: Pentium M 1,86 Mobile X700 15,4 WXGA Selv om jeg setter laptopen på firma slipper dermed momsen så har jeg funnet ut at jeg skal oppgradere både stasjonære PCen (ja falt for en AMD 64 3500+ med med sinsykt bra ram + x850XT PE og samtidig prøve å kjøpe laptop som nettop kan brukes til photohsop, autocad, 3d studio max og noe spilling. Jeg spiller aldri i 1280x1024 så for min del så holder det nok i 1024x768, så laptopen bør ha en grei ytelse i spill i denen oppløsningen. Det er så mange laptoper på markedet nå at jeg blir helt forvirra. Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 (endret) ot: det imponerer meg egentlig at ikke alle laptops, hvertfall de som ikke er av de aller billigste leveres med bluetooth som standard siden det har vært vanlig med IR før, og bluetooth er jo veldig billig å integrere ifølge det jeg har lest. Endret 1. juli 2005 av 2mass Lenke til kommentar
edge Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 vet ikke hvorvidt kortet i denne dellen klarer seg i spill, men den er nok bra på tunge programmer Lenke til kommentar
Stian0 Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 netshop sin bærbare. Der kan du legge til større prosessor/ram/harddisk og sånt. Har den selv Lenke til kommentar
goose Skrevet 1. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2005 netshop sin bærbare. Der kan du legge til større prosessor/ram/harddisk og sånt. Har den selv HAR dem ir elelr bluetooth? Lenke til kommentar
kvase Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 zepto har denna. http://www.zepto.no/Default.aspx?page=Note...3eywT86dk8V1m2T pluss denne bluton http://www.zepto.no/Default.aspx?page=Acce...nSu4bigBYIgZrlS Lenke til kommentar
goose Skrevet 2. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2005 Hm. de zepto bærbare ser ikke så ille ut, men x600 er jo langt dårligere enn go 6600 eller er jeg helt ute å sykler? Lenke til kommentar
kvase Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 klart go 6600 er vell et hakk vassere. go 6600 er vel mere på linje med X700 Lenke til kommentar
bnezofil Skrevet 3. juli 2005 Del Skrevet 3. juli 2005 Bør ikke du ha litt mer enn 512MB RAM når du skal redigere video??Jeg vet ikke helt.. Du får se hva andre på forumet synest. man trenger ikke så mye for å redigere film. Jeg redigerer glatt litt film på min poerbook med 512 MB. Ellers så virker det som at en mac er tingen for deg. Siden du ikke skal spilel så mye så ville jeg gått for mac! Lenke til kommentar
nGE Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 Om du skulle velge å kjøpe en maskin fra Dell anbefaler jeg deg å ringe til en kundekonsulent hos dem, da får du garantert en bedre pris enn om du velger å bruker websiden for hele bestillingen uten å kontakte dem. Kan fort spare en hel del tusen lapper på det. Har redigert film på en 17" PB med 2GB ram det kan anbefales, men blir vel litt i dyreste laget her ( brukt på skolen ) Uansett vil jeg tro at det tar litt tid med kun 512mb på en mac, som på en pc. Så håper jeg ikke at jeg får noen på nakken for disse kommentarene, for jeg kan så godt som ingenting om mac selv om jeg har brukt det på skolen og hjemme i et år nå Er nok litt smak å behag om du bør velge mac eller pc om det også skulle bli et tema, men ved kjøp av pc slipper du iaf å betale for design... Lenke til kommentar
benjamin84 Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 vet ikke hvorvidt kortet i denne dellen klarer seg i spill, men den er nok bra på tunge programmer Sikler på samme maskin selv, leste en review (husker ikke hvor, søk på google) hvor de sa den var god til spill, og helt fantastisk til videoredigering/CAD, så den burde passe deg godt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå