Gå til innhold

Cell-prosessoren inntar nytt segment

Anbefalte innlegg

Ganske høye produksjonskostnader ser det ut til.. ihvertfall i starten.

Med tanke på bruk i vanlige PCer, ville det ikke holde at DirectX og evnetuellt skjermkortdrivere ble skrevet om for å støtte Dell? Hadde jo vært fett å få utnyttet den i spill på PC også.. Sikkert bare øsnketenkning, men er ko en litt artig tanke

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ganske høye produksjonskostnader ser det ut til.. ihvertfall i starten.

Med tanke på bruk i vanlige PCer, ville det ikke holde at DirectX og evnetuellt skjermkortdrivere ble skrevet om for å støtte Dell? Hadde jo vært fett å få utnyttet den i spill på PC også.. Sikkert bare øsnketenkning, men er ko en litt artig tanke

Å bytte ut Intel eller Amd prosessorene til fordel for Cell prosessorene er ren ønskedrøm. Da er det ikke bare DirectX og skjermkortdrivere som må skrives om, men hele ruklet (OS, programmer, spill, osv....)

Tenker her på windows verden.

Lenke til kommentar

Å ha den i tillegg, vil bare føre til nok en kostbar ad-in brikke. Vi har jo allerede GPU'er som er kostbare ad-in brikker. Det spås snart å komme PPU'er også, og så vil du ha ennå et kort i PCen? Det hørtes både dyrt og unødvendig ut.

Et lite bilde og noe info om Xbox 360 -brikken.

Lenke til kommentar
Er det mulig at denne prosessoren kan "true" pc-industrien?

Finnes det noen linux som kan kjøre på denne prosessoren?

Etter å ha lest Anandtech artikkelen så tviler jeg meget meget sterkt på det.

Ser også ut som at spill utviklerene vil foretrekke X360 CPU forann Cell, selv om de ville ha foretrukket en siste generasjons AMD eller Intel CPU som er tydeligvis raskere enn X360 og PS3 sine CPU'er. (Alt i følge min tolking av artikkelen).

Muligens Simen1 kan kommentere den nærmere når han har lest og tenkt igjennom den.?

Lenke til kommentar

Har lest en plass at IBM har selv utviklet en linux som kjører på den, dessuten går det rykter (usikker om det er bekreftet) at du får med linux, når du kjøper hdd til ps3 ;)

Lenke til kommentar

CPU `ene i XBOX 360 er vell det nærmeste du kommer "G5" prossesoren som blir brukt i PowerMac (970FX som den egentlig heter). Regner med at det er de nye 970MP eller GX som står i XBOXen, det er jo kjent at developer maskinene som blei brukt for og utvikle spill til 360 er PowerMac.

Lenke til kommentar

Har lest en plass at IBM har selv utviklet en linux som kjører på den, dessuten går det rykter (usikker om det er bekreftet) at du får med linux, når du kjøper hdd til ps3 ;)

det har vært noen rykter om en mulig add-on harddisk for ps3, og noen tilhørende rykter om at kansje denne kan komme med linux installert...

og angående ibm siden endringer av linux for å få cell til å funke. om jeg har forstått det rett så har de laget en form for driver som gjhør at en kan nå de 8 SPE delene via /dev treet. noe sånt som /dev/spe0-7 eller noe. en kan så skrive spesielle programmer som kan streame data og instruksjoner til en eller flere av dem og lese tilbake resultatet eller noe sånt.

en annen metode, som bare ble lagt frem teoretisk, var å skrive om deler av linux slik at kjernen selv sendte forskjellige oppgaver til disse SPE enhetene. dette ville desverre føre til en del kloning av kode som allrede var i kjernen angående flerprosessor støtte om jeg forsto teksten rett. uansett blir det vel heller noe for linux miljøet å snuse på etter hvert som dem kan få kloa i hardware å leke seg med ;)

denne artikkelen her virket forresten ikke så dum for å få oversikten over cell sine indre funksjoner:

http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleid=1727&page=1

og en liten tanke til slutt; selv om hver SPE i seg selv ikke har noe særlig til gren støtte, kunne en ikke bunte sammen 2 av dem for å kjøre hver sin gren, for så å forkaste den gren som ikke blir nødvendig?

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
og en liten tanke til slutt; selv om hver SPE i seg selv ikke har noe særlig til gren støtte, kunne en ikke bunte sammen 2 av dem for å kjøre hver sin gren, for så å forkaste den gren som ikke blir nødvendig?

Med første generasjon Cell hardware så blir det korte svaret nei. Det lange svaret blir ja du kan gjøre noe lignende (kun effektivt for svært lange forgreninger med dertil overhead) ved bruk av helt standard MPI. SPE kjører i separate adresseområder.

Edit: Forresten litt morsomt dette. Folk fantaserer om hva som hadde vært kjekt å ha av funksjonalitet og så viser det seg gang på gang at det er implementert i IA64. Dette er ikke første gangen jeg er borti dette selv på dette forumet.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

rart dem fjerna den artikkelen...

og til anders jensen om IA64:

selv om det er/var mye spennende i IA64 (eller kansje bedre kjent som itanium) så bomba den vel enkelt og greit av en grunn, elendig bakoverkompatiblitet.

selv ikke intel kan motvirke tregheten som mengden x86 wintel bokser i hjem og bedrifter har skapt. det er som å prøve å stoppe jorden fra å sirkle rundt sola...

om jeg har forstått ting rett da...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
rart dem fjerna den artikellen...

og selv om det er/var mye spennende i IA64 (eller kansje bedre kjent som itanium) så bomba den enkelt og greit av en grunn, elendig bakoverkompatiblitet.

selv ikke intel kan motvirke tregheten som mengden wintel bokser i hjem og bedrifter har skapt. det er som å prøve å stoppe jorden fra å sirkle rundt sola...

om jeg har forstått ting rett da...

Mener du artikklen var dårlig? De kritikkene jeg har sett mot artikkelen er at den er i overkant krass og pessimistisk, men stort sett ingen har nektet på at cell ikke er den voldsomme revulosjonen visse skulle ha det til.

AtW

Lenke til kommentar

heh, enste jeg skrev i den posten som har sammenheng med anandtech sin artikkel var den første linja omtrået.

resten er mer ment i retning av anders sin edit om at de fleste tinga folk kunne tenkt å sett i disse cpuene allerede er å finne i IA64 fra intel...

Lenke til kommentar
heh, enste jeg skrev i den posten som har sammenheng med anandtech sin artikkel var den første linja omtrået.

resten er mer ment i retning av anders sin edit om at de fleste tinga folk kunne tenkt å sett i disse cpuene allerede er å finne i IA64 fra intel...

Ja, det var derfor jeg spørte om du syntes den var dårlig :) Er ikke så lett å skille mellom sarkasme og ikke sarkasme på nett...

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...