Gå til innhold

Må ha PDA, men hva?

austor

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg må ha en pda før sommerferien, for å kunne jobbe uten laptop. Så den må være en grei erstatter for den.

Jeg vil gjerne ha mobil(ikke obligatorisk, kun ønskelig) og trådløst nett på den.

Har alle pda støtte for terminalserver? Jeg regner med å kjøre den opp på terminalserveren på kontoret og jobbe via den.

Så har jeg sett på disse:

HP iPAQ Pocket PC H6340 - Onyx

HP iPAQ Pocket PC hx2750

Fujitsu Siemens Pocket Loox 610

Noen som har noen formeninger? Eller forslag til andre pda'er?

Takker for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

gå for en av ipaq'ene.

flere av de eg kjenner som har byttet til ipaq

skryter forferdelig av den. det er noe med designet,

og selve brukerfølelsen, føler eg :)

eg har selv bare hatt ipaq'er, men har prøvd

en fujitsu-siemens, som eg var noe skuffet av(ca 1 år siden).

min hx2110 har hvertfall støtte for terminalserver. dette

vil eg tro bare er et tilleggsprogram som er lagt inn av hp,

så det bør da også være mulig å få på andre.

når det gjelder trådløst vil eg anbefale deg å ha både blåtann og wlan.

eg har blåtann på min, men savner wlan veldig.

og for å få en ekte arbeidsmaskin, bør du også kjøpe eksternt tastatur

til den(blåtann). å skrive mye på skjermen mener eg alltid har vært en upraktisk.

lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nå er vel dette sikkert for sent, men jeg legger nå inn en reply uansett.

Har selv vært ihuga tilhenger av iPAQ - har brukt både 3660 og 3970 i mange år.

Disse har jo ikke GSM eller WLAN (3970 har BT) men det er det jo mange som har fått etterhvert.

Byttet nylig til Qtek 2020i. Denne har både tri-band GSM, BT, WLAN, 128mb RAM og en 520MHz prossessor. Den har også 1,3mpx kamera om det er av noen slags viktighet.

Qtek lages av HTC som allerede produserer MANGE av verdens PDA'er, bl.a. for HP såvidt jeg vet.

Som alle PocketPC'er må den soft-resettes en gang i blant (det er tross alt Windows ;-) ) men utover det er den meget bra og jeg ville ikke hatt noen annen for øyeblikket. Vurderte Qtek 9090 som har innebygget tastatur, men valgte istedenfor å gå for raskere prossessor og høyere oppløsning på kamera.

Til høsten kommer jo en VIRKELIG spennende sak da - HTC Universal som har 3g og VGA skjerm (+ all annen funksjonalitet) i tillegg til et design som lar deg benytte den som både en tradisjonell PDA og mer som en mini-PC (fullt tastatur).

TrondKK

Endret av Kristoff
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

da ble det en qtek 9090 på meg. skriver med den nå. veldig fornøyd med funksjonene. jeg bruker terminalserver, remote desktop og citrix + netop remote control for å jobbe. jeg har kun plass til 6 e-postkontoer, men det er på den originale leseren. det eneste jeg ikke er så glad for foreløpig er batterikapasitet. det er adskillig mindre enn jeg har på laptop og eks-tlf.

ellers venter jeg spent på opera for pocket pc og tråler stadig rundt etter nye program. :)

Lenke til kommentar

Mindre batteritid enn på laptopen? Det hørtes rart ut. Et hint her er å sette ned bakgrunnsbelysningen til det laveste - det hjelper en del på levetiden. Også å slå av WLAN og BT når du ikke bruker det.

Nå husker jeg ikke hvordan innstillinger det er på 9090, men på min 2020i er det en innstilling under Power hvor jeg kan velge Turbo eller Standard modus på prossessoren. Her er det også dyrebar tid å hente ved å velge Standard til "daglig" bruk.

Jeg er selv en aktiv bruker. Jeg sitter vel i mobiltelefonen kanskje 1 time pr dag og bruker PDA-funksjonen 1-2 timer om dagen. Noen ganger blir det vesentlig mer - når jeg benytter GPS, leser e-bøker eller spiller ett eller annet spill (enten "originalt" eller via C64 emulator eller ScummVM). Men selv om jeg har tillagt meg vanen å lade hver natt så TRENGER jeg vanligvis ikke gjøre det mer enn annenhver dag.

Qtek 9090 er jo en glimrende sak! En kollega av meg har den. Men den er spesielt utsatt for slag og fall pga. skyvemekanismen for tastaturet. Så ta godt vare på den!

Grunnen til at jeg valgte 2020i var først og fremt den ekstra prossessorkraften til når jeg benytter Skype eller andre intensive programmer.

Jeg gleder meg også til Opera kommer med sin browser for Windows Mobile, med rendering for små skjermer. Har testet Thunderhawk, og det fungerer utmerket. Dessverre er prisen (månedlig kostnad) avskrekkende - så det ble med testperioden.

Av nytteprogrammer anbefales Pocket Informant 5 som erstatter for kalender, tasks og kontaktinformasjonen i WM.

Pocket Breeze er et utmerket program for å få MYE mer ut av Today-skjermen din!

Unnskyld meg dersom du er dreven bruker og alt dette var gammelt nytt :-) Men kanskje noen andre kan ha glede av det i så fall ;-)

Kos deg med 9090'en din!

Endret av Kristoff
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...