Gå til innhold

Naboen skal ha P4 til 9000 spenn!


vegge

Anbefalte innlegg

PS. Er dere lei slike tråder, så please ikke spam her i tråden men et annet sted. Takk!

 

Naboen skal kjøpe ny maskin; hovedsaklig til spilling. Prisen skal helst ikke overstige 9000 kroner. Omtrent alt utenom skjerm skal være med. Det skal være en Intel P4-maskin og den skal overklokkes! Her er noen foreløpige tanker:

 

Hovedkort: Abit SD7

(I følge slapps.com skal dette være bra. Noen vits med noe dyrere?)

 

Cpu: Intel P4 1.6GHz Northwood

(Ja, eller kanskje 1.8GHz - alt etter hvordan prisene på PSData og Komplett er...)

 

Minne: Apacer 256MB PC-266 DDR

(Kanskje en fordel med pc2700 ram? Eller? Overnevnte ram går jo på 133MHz++ og vil gi minst 16*133=2128MHz. Men pc2700 vil jo gi ytterligere gevinst og det koster heller ikke så mye mer. Men det får holde med Apacer pc2700, trenger ikke noe Crucial her - det er jo bare naboen.)

PS. Tror jeg bytter til Apacer pc2700 i hvert fall!

 

Skjermkort: MSI GeForce 4TI4200 64MB

(Vel, jeg har ikke peiling, bare valgte et. Det holder til å kjøre GTA3, ikke sant? Andre merker/modeller å satse på? Støy vil vi også helst unngå!)

 

Så er spørsmålet; ser dette OK ut.

Maskinen er tenkt å bestilles fra PSData eller Komplett. Resten av komponentene trenges ikke hjelp til.

 

Setter pris på svar, og gi noen bra tips nå. Ellers kommer naboen til å opprette brukernavn her på forumet og spamme sine idiotiske spørsmål. Så la ham nå få en stabil spillmaskin som kan overklokkes! :smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: havegg på 2002-07-25 21:01 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

MSI skjermkort bråker men er bra 50DB!Skal CPU overklokkes er det vel muligens bedre med 1,6 med bra kjøler som Alpha Pal eller Swiftech,ettersom 1,8 med disse kjølerene blir for dyrt?Apacer er greit men jeg foretrekker Samsung ram siden det er MYE billigere en Corsair.Ellers ser det greit ut.

Abit HK vet jeg ikke så mye om,ville nok kanskje satset på ASUS HK.

Lenke til kommentar

Ser helt greit ut det, men hvis jeg ikke husker helt feil er vel MSI skjermkorta kjent for å bråke en del. Rett meg hvis det er feil.

Ang. CPU er ukas tilbud på Komplett en 2GHz P4 NW til 1795,-. Dette er under 200 mer en for 1,8GHz og burde vel derfor være noe å satse på kanskje?

RAM'en der skulle være helt grei den og. Vet ikke hvor mye man får utnyttet av potensialet i PC2700 RAM med P4 som har systembussen på 100MHz. På de med 133 derimot vil man ha et litt større potensiale da de visstnok kan gå ganske høyt. Har heller ingen erfaring med det da jeg ikke har P4 selv.

Allmost forgot, Abit HK er som regel veldig bra. Jeg har kun hatt det (unntatt det som satt i min første pc fra elkjøp (gremmes)) og trives finfint med det. Stabile som pokker hvis de får rett behandling. Hehe :smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: daffy- på 2002-07-25 21:14 ]

Lenke til kommentar

Havegg, jeg ville heller satset på et Asus P4S533 hovedkort. Samme prisklasse, men egner seg enda bedre til å presse mer ut av systemet. Samtidig så har dette offisiell støtte for de nye P4 prosessorer med såkalt 533 bus. Dersom du kjøper 1.6 Northwood prosessoren, kan du nesten 100% sikkert kjøre denne på 2133MHz. Det vil altså si å øke bushastigheten fra 100 til 133MHZ (eller 533 som Intel velger å kalle det). SD7 kortet har også støtte for disse prosessorene, med det er ikke offisielt på det brikkesettet. Det største minuset med SD7 kortet er at du ikke har muligheter for å øke spenningen på minnet.

 

Husk at når du skal bygge et P4 system, så er hastigheten på rammen av stor betydning. Kjøp minimum DDR333. Rammen du har bestilt fra PCmax er helt super å bruke på et P4 system, spessielt med Asushovedkortet som jeg foreslår. Det er gode muligheter for at du kan kjøre rammen på ddr400 hastigheter, som er støttet av det hovedkortet. Prisen på Samsungminnet er vel kanskje litt over det han er villig til å betale.

 

Skjermkortet er supert, kanonbra ytelse til en fin pris. Dessuten så følger det så mye med i retailpakken fra MSI at du sikkert kommer til å le. 7 CD'er i skikkelige cover, DVI-VGA kortakt, S-Video til RCA overgang, lang s-vhs kabel og manual. Bra valg. Viften kan være litt plagsom på MSI kortene, men det varierer faktisk fra kort til kort.

Lenke til kommentar

Tror jeg ville gått for et asus kort, for jeg har en 1,6Ghz(se sig.) mens en kammerat har 1,8Ghz på Abit kortet du nevnte og jeg slo han når det jalt klokking fram til han fikk sitt nye asus kort. har twinmos pc2100, fungerte fint opp til 162Mhz bus det så, det er mulighet med PC2100 oxo! Brukte forresten orginal vifte på CPU'en!

Lykke til :smile:

 

Få maskinen så stabil som mulig.Eller så går det ut over deg!

Poweret må minimum være på 350W eller så kommer han til og slite med kald start(ikke Bilen :smile: ).

Lenke til kommentar

Priser fra PSData:

 

Hovedkort: Asus P4S533 999,-

 

Cpu: Intel P4 1.6G/1.8/2.0GHz NW

 

Minne: Apacer 256MB PC-333 725,-

Evt: Samsung RAM-DDR 256Mb 333MHz PC2700 710,- fra pcmax!

 

Skjermkort: MSI GeForce 4TI4200 64MB 1495,-

Ja, tror TI4200 er dyrt nok. Det bør i hvert fall koste under 2000 kroner. Andre merker som anbefales; med tanke på støy..? Asus, Aopen, Gainward..?

Takk for responsen så langt forresten!

 

[ Denne Melding var redigert av: havegg på 2002-07-25 21:44 ]

Lenke til kommentar

havegg, vær oppmerksom på at 256MB Samsungrammen som de selger på PCmax mest sannsynlig er den dobbelsidige utgaven (minnemoduler på begge sider av brikken). Jeg er temmelig sikker på at denne ikke skal være så overklokkingvenlig som den enkeltsidige utgaven av 256MB brikken.

 

512MB brikken som vi har bestilt er dobbelsidig, men det er selvfølgelig fordi den er dobbelt så stor som den enkeltsidige 256MB brikken :smile: Den koster vel o g merke nesten dobbelt så mye, så da sprenger du vel budsjettet. Men dersom det er rom for en slik brikke, tror jeg at jeg ville satset på det.

Lenke til kommentar

Er det så viktig med superkvalitetsram da? Holder det ikke med Apacer pc2700. Den går jo glatt på 166fsb, noe som vil gi mange MHz på en Intel P4-prosessor!? Stemmer ikke dette?

 

Ellers har jeg ikke så god peiling på Intelsystemer. Jeg har selv AMD-basert... Kan noen gi en grei forklaring på hvordan fsb og slik er på Intel P4?

 

Default 100fsb? Men den multipliseres med 4? Så det blir 400MHz? AMD har jo 133 som standard, ganges med to så blir det 266... ehh..

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-28 04:25, havegg skrev:

Er det så viktig med superkvalitetsram da? Holder det ikke med Apacer pc2700. Den går jo glatt på 166fsb, noe som vil gi mange MHz på en Intel P4-prosessor!? Stemmer ikke dette?



 

Gå for apacer rammen du, 166 orginalt men den takler sikkert høyere den og! Kjøper du en 1.6 Ghz ->

16*166 = 2656 (over 1ghz overklokket)

Om rammen takler 176 mhz kommer du over 2,8 Ghz. 10mhz over spec trur jeg den tåler. Jeg har dessuten hørt mye bra om apacer til overklokking.

Trur det holder med 133, men 166 skader jo ikke!

 

Quote:


Default 100fsb? Men den multipliseres med 4? Så det blir 400MHz? AMD har jo 133 som standard, ganges med to så blir det 266... ehh..


*4 ? det er RD-ram. ikke ddr.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-28 15:12, PumpAction skrev:

*4 ? det er RD-ram. ikke ddr.


Intel P4 Socket 478 400Mhz - er det ikke bushastigheten som er 400MHz?

 

Ser dere på dette bildet fra slapps.com så er fsb på 133 og systembusen på 533. 133*4=533..? Jeg har egentlig ikke peiling på dette. Det var derfor jeg spurte etter en bra forklaring!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...