Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp med trådløs tilkobling

Anbefalte innlegg

Skal flytte pc'en til et rom i huset hvor det ikke er uttak for internett. Ønsker ikke å strekke metervis med kabel, og lurer derfor på om det er mulig å løse dette med å kjøpe en trådløs router og et wlan-kort..

Kan jeg da la adsl-modemet og routeren stå alene i det ene rommet, og sende signalene trådløst til pc'en?

Endret av kns
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, det høres jo bra ut.. :-) Jeg fryktet nemlig at routeren måtte være tilkoblet en pc...slik at jeg altså måtte ha en ekstra maskin for at dette skulle funke Men dersom routeren og adslmodemet kan stå alene, er det jo glimrende.. Takk for svar!

Lenke til kommentar

Har kjøpt en Topcom Skyracer WBM 254G + en Topcom Skyracer Wireless USB stick. Disse kom i samme pakke med påskriften "plug&play", men jeg vet nå ikke helt jeg...

Har slitt i 2 dager nå, men får det ikke til å funke. Det har blitt så komplisert for meg etter hvert at jeg nesten ikke aner hvordan jeg skal beskrive problemet, men slik er det i hvert fall satt opp:

[portene er i klamme]

Fra uttak i veggen -> ADSL modem [splitter]

Fra ADSL modem [Ethernet] -> Router [WAN]

Fra Router [Channel 1] -> Integrert nettverkskort i pc'en.

Under Network Connections (Win XP) har jeg følgende tilkoblinger

Broadband

ADSL (som jeg har kalt oppkoblingen til ADSLmodemet)

Lan

Wireless Network Connection

Local Area Connection

ADSL-tilkoblingen er "disconnected".

To sistnevnte er "enabled".

Ved konfigurering av routeren, valgte jeg "automatically obtain IP adress with PPPOE". Fikk da taste brukernavn og passord for ADSL-abonnementet. Denne tilkoblingen står altså som "disconnected", men jeg er på nett likevel.

Frykter dog at dette skyldes kabelen fra routeren (Channel 1) til pc'ens integrerte nettverkskort. Når jeg plugger ut denne, blir Local Area Connection "disabled", og jeg mister oppkoblingen, og kommer da heller ikke inn på routerens setup (192.168.1.1)..

USB-sticken ser ut til å fungere. I setup-programmet for denne, får jeg opp et trådløst nettverk, men klarer ikke connecte til det uten å ha kabel mellom routeren og pc'ens nettverkskort. Da funker det, men jeg regner ikke med at jeg da connecter via USB-sticken..

Jeg suger i alt som har med nettverk å gjøre, så jeg klarer ikke forklare bedre enn dette.. Dersom noen får noe som helst utav dette, så hadde jeg satt utrolig pris på hjelp... sukk.

Beklager dersom dette ble fullstendig rotete!

Lenke til kommentar

Jepp. Men...eh...typisk, akkurat etter at jeg hadde posta innlegget fikk jeg det faktisk til.

Tror jeg..

Koblet routeren fra pc'en, trakk altså ut kabelen som gikk fra routeren til det intregrerte nettverkskortet. Satte så opp et nytt nettverk med xp-wizarden, og fikk først beskjed om at "Local Area Connection is not connected. Please reconnect before blablabla". Valgte så å ignorere dette, og gikk videre. Valgte deretter Wireless Network Connection som tilkoblingen for nettverket, og vips...voila!

Så nå ser det jammen ut til å funke..problemet er bare at jeg aldri kommer til å huske hvordan jeg gjorde det...heh..

Menmen...jeg er fornøyd så langt! :D

Lenke til kommentar

Bra, det er ikke så vanskelig:)

Nå foreslår jeg at du leker litt med routern og gjør deg kjent med instillingene, f.eks sette opp wep kryptering så ikke alle og enhver kommer seg inn på det trådløse nettverket ditt. Du kommer inn i konfigurasjonen din ved å skrive 192.168.0.1 i nettleseren din. Da vil du få opp en boks som spør etter brukernavn og passord. Se i manual hva disse er. Bukernavn er vanligvis "admin". Det kan også hende at det på din router følger med ett eget prog for konfigurere routeren. Les manual og lær:) Får du problemer spør du bare her på forumet:)

Lykke til

Endret av Lasse Ma
Lenke til kommentar

Takk, det lover jeg å gjøre! Har da alltid ment at eneste måten å lære seg noe på (spesielt innen dataverdenen), er å feile, forsøke på nytt, feile, osv... så jeg lærte aboslutt noe av dette..! Og jammen funka det! Har nå flytta pc'en inn i et annet rom, og surfer nå trådløst! Wohoo! Takk for hjelp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...