Gå til innhold

Fjortiser; hva kjennetegner en?


Killerquo

Anbefalte innlegg

Joda, men det er ikke alle 14-åringer som oppfører seg sånn som "fjortis-definisjonen" sier de skal gjøre. Altså er de ikke fjortiser...

En 14-åring er en fjortis. Hvorfor være så forbaska voksen når man er i tenårene? Her på forumet føler jeg det er om å gjøre å være så voksen som mulig blant mange av de mellom 14-16. Jeg oppfylte sikkert "fjortis-definisonen" til de grader for 12 år siden, og jeg angrer ikke på det i det hele tatt. Var sikkert mange som irriterte seg over meg og mine kamerater på den tiden, men forskjellen lå nok i at jeg da ikke tilbrakte masse tid på forum osv, så "hele landet" kunne irritere seg over det og kommentere det. Tror internett kanskje har noe av skylden for at tenåringer plutselig skal oppføre seg så utrolig voksent. Hadde vært spennende å høre hva noen på min alder og over tror om det.

Endret av Lord Swag
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Joda, men det er ikke alle 14-åringer som oppfører seg sånn som "fjortis-definisjonen" sier de skal gjøre. Altså er de ikke fjortiser...

En 14-åring er en fjortis. Hvorfor være så forbaska voksen når man er i tenårene? Her på forumet føler jeg det er om å gjøre å være så voksen som mulig blant mange av de mellom 14-16. Jeg oppfylte sikkert "fjortis-definisonen" til de grader for 12 år siden, og jeg angrer ikke på det i det hele tatt. Var sikkert mange som irriterte seg over meg og mine kamerater på den tiden, men forskjellen lå nok i at jeg da ikke tilbrakte masse tid på forum osv, så "hele landet" kunne irritere seg over det og kommentere det. Tror internett kanskje har noe av skylden for at tenåringer plutselig skal oppføre seg så utrolig voksent. Hadde vært spennende å høre hva noen på min alder og over tror om det.

Var ikke det jeg mente i det hele tatt. Men det er forskjell på å være barnslig og det å være fjortis. En fjortenåring kan være fjorten uten å være fjortis.

Når jeg ser alle de kjennetegnene på en fjortis som folk har kommet opp med her, så kan jeg helt ærlig si at jeg har aldri vært innom mange av de punktene der, ikke engang når jeg var 14.

Lenke til kommentar

Ordet fjortis kommer jo i utgangspunktet fra det å være fjorten, selv om definisjonen nok har utviklet seg litt etterhvert. Jeg kjenner meg igjen i flere av punktene, og synes det er rasende festlig å tenke tilbake på, nå som jeg har fått det på avstand. For min del er det å være barnslig og fjortis mye av det samme. Men at mange av dere ser på det som noe annet har jeg full forståelse for. Barnslig er gøy, fjortis er gøy. Forskjellen nå og da jeg var fjortis var at vi ikke plaget så mange som det dagens fjortiser kanskje gjør. De som kanskje plages mest, er de som akkurat har rundet 16, som plutselig er så "voksne"og "modne" .

 

Æsj, babler jo som en gammel mann, men noen ganger føler jeg meg urgammel her på forumet.'

 

EDIT: Mimremodus: husker bursdagskaken på 14års dagen min hadde fjortis skrevet over hele med glassur. Nå hadde kanskje det vært en fornærmelse?

Endret av Lord Swag
Lenke til kommentar
Fjortiss er ikke en alder men et stadiet!

Uten å vite hvor gammel du er, så tviler jeg allikevel på at du er over 20. ;)

Fjortis er absolutt en alder. Men at noen over 14 noen ganger kan oppføre seg som en fjortis er naturligvis sannsynlig. :)

Stemmer det, jeg er 16 år, og selv så mener jeg at jeg aldri har vært en typisk fjortiss...

 

Det er både folk som er yngre og eldre som kan oppføre seg som en "fjortiss".

Lenke til kommentar
Ordet fjortis kommer jo i utgangspunktet fra det å være fjorten, selv om definisjonen nok har utviklet seg litt etterhvert. Jeg kjenner meg igjen i flere av punktene, og synes det er rasende festlig å tenke tilbake på, nå som jeg har fått det på avstand. For min del er det å være barnslig og fjortis mye av det samme. Men at mange av dere ser på det som noe annet har jeg full forståelse for. Barnslig er gøy, fjortis er gøy. Forskjellen nå og da jeg var fjortis var at vi ikke plaget så mange som det dagens fjortiser kanskje gjør. De som kanskje plages mest, er de som akkurat har rundet 16, som plutselig er så "voksne"og "modne" .

 

Æsj, babler jo som en gammel mann, men noen ganger føler jeg meg urgammel her på forumet.'

 

EDIT: Mimremodus: husker bursdagskaken på 14års dagen min hadde fjortis skrevet over hele med glassur. Nå hadde kanskje det vært en fornærmelse?

Jeg skjønner hva du mener, og du har rett i at ordet fjortis har utviklet seg mye og fått ny betydning. Før var det bare et annet ord for en 14-åring. Nå er det mer et begrep på en tilstand som like gjerne kan "ramme" en 30-åring som en 14-åring. Eller...nesten ihvertfall. Fortsatt så ligger gjennomsnittsfjortisen i en aldersgruppe på 13-15 år.

Lenke til kommentar
Det er både folk som er yngre og eldre som kan oppføre seg som en "fjortiss".

Naturligvis. Har et par bekjente som få død og liv skulle være så voksne i 14-16års alderen. De synes vi var barnslige og teite, men det som er litt artig er å se de nå. 25 år og oppover og oppfører seg, ja, som fjortiser. Det er naturligvis helt tragisk. De fleste må på et eller annet tidspukt få utløp for dette, og slik jeg ser det er det jo ypperlig å gjøre det i tenårene.

 

Det jeg mener er om en 14, 15 eller 16åring oppfører seg som en fjortis så er det helt greit, i mine øyne. Det er jo da man virkelig har muligheten til å være barnslig og teit. Det er jo en viktig del av livet å gjøre teite ting.

 

Nevnarion: Nettopp. Det er akkurat dette jeg synes er dumt, for slik jeg ser det er det helt kult å være fjortis, fordi jeg tenker på det gamle begrepet (altså ca. 13-16 eller whatever). Jeg synes ikke det å være fjortis er noe dumt eller lite positivt. Men, det å oppføre seg som en når man har rundet 25 er det stikk motsatte.

 

EDIT: Slik jeg ser det er det en stor forskjell mellom å være fjortis og å oppføre seg som en. ;)

 

Uansett så er nok ikke den definisjonen av fjortis jeg er vant til særlig relevant i dag. :)

Endret av Lord Swag
Lenke til kommentar
Trenger man å være fjortis om man liker råning?  :hrm:  :nei:

Absolutt ikke.

Stemmer, råning gjør deg bare til et trist, trist menneske. Eller, vil ikke kalle deg mennesklig lenger. Rånere passer best sammen med mikrober i en antiseptisk væske.

rånere er gjerne sånne tapere som er sammen med fjortisjenter og tror de er kjempetøffe fordi de ruser motoren hver gang de kjører forbi ungdommer som er 3-4 år yngre enn dem selv

Lenke til kommentar
Trenger man å være fjortis om man liker råning?  :hrm:  :nei:

Absolutt ikke.

Stemmer, råning gjør deg bare til et trist, trist menneske. Eller, vil ikke kalle deg mennesklig lenger. Rånere passer best sammen med mikrober i en antiseptisk væske.

rånere er gjerne sånne tapere som er sammen med fjortisjenter og tror de er kjempetøffe fordi de ruser motoren hver gang de kjører forbi ungdommer som er 3-4 år yngre enn dem selv

Rånere er tøffe, not.

Lenke til kommentar

Når vi snakker på fjortisser på forum vill jeg tro det er mer snakk om bastante påstander (JEG har rett DU har feil PUNKTUM), dt r lzm språk, og usedvanlig mange smilefjes.

 

Glemte å nevne min favoritt (denne treffer faktisk de fleste alders grupper): Det å være internett-full og tastatur tøff.

Endret av gsn
Lenke til kommentar
Trenger man å være fjortis om man liker råning?  :hrm:  :nei:

Absolutt ikke.

Stemmer, råning gjør deg bare til et trist, trist menneske. Eller, vil ikke kalle deg mennesklig lenger. Rånere passer best sammen med mikrober i en antiseptisk væske.

rånere er gjerne sånne tapere som er sammen med fjortisjenter og tror de er kjempetøffe fordi de ruser motoren hver gang de kjører forbi ungdommer som er 3-4 år yngre enn dem selv

Selv om noen liker småjenter, betyr ikke det at alle gjør det. Du kan ikke si at ALLE rånere har småjenter!

 

 

Edit: per

Endret av Luzifer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...