Zeph Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 (endret) @Justin_Sane: 40 meter full sving med SW? Kva vinkel er det på den kølla? Eg brukte SW på flopshots og sånt før, men den har alt for mykje bounce, ein wedge er langt betre. Las du i det heile tatt innlegget mitt og forklaringen på kvifor eg kjøpte 64º? Eg går for chip and run i så mange tilfeller eg kan, men veldig ofte er i ein situasjon der det er umogeleg. Kan være eit slag som skal 15 meter fram og 6 meter opp. Chip and run kan eg gjere med 64º og. Backspin får eg lite av på chipping, men sjølv om ballen går høgt opp kan den fint rulle eit stykke. Irriterer meg litt over enkelte som meiner dei veit kva køller ein skal ha og kva som er totalt bortkasta. Det er individuelt, kvar har sitt spel, det finnes ikkje noko fasit. Ikkje ser eg kva det er å bry seg med heller, er det eit problem om eg har lyst å prøve ei 64º-kølle? Endret 22. juli 2008 av Zeph Lenke til kommentar
TommyGun77 Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Tok grøntkort på Holtsmark for et par uker siden, og er blitt bitt av basillen. Spilte også et par runder på Randsfjorden i helgen, uten at jeg skal skrike ut om hvor mange poeng det ble Men nå skal jeg kjøpe meg eget sett og har sett meg ut Callaway x-20 jernene til å begynne med. Noen som har noen synspunkter eller erfaringer med de? Tenker på å bestille de fra Golfonline ettersom jeg bor i Danmark og ikke må betale toll da. Lenke til kommentar
kavk Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 har kjøpt køller fra GigaGolf.com. Vil bare si at de er utrolig flinke til å levere! bestilte på onsdag og så kom køllene på døra på mandag! det kostet bare $55 for frakt! Var ute å slo med køllene idag, veeeldig uvant siden jeg bestilte køller som var 2cm lenger. Men de var utrolig gode og ser fremover til videre spill med dem! Jeg anbefaler gigagolf på det varmeste, god kvalitet på køllene, lave priser(side det er clone køller), kort leveringstid (4-5 arb dager, og det er fra USA!). Det kostet ikke noe i toll eller ekstra mva for køllene! Lenke til kommentar
~ David ~ Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Tok grøntkort på Holtsmark for et par uker siden, og er blitt bitt av basillen. Spilte også et par runder på Randsfjorden i helgen, uten at jeg skal skrike ut om hvor mange poeng det ble Men nå skal jeg kjøpe meg eget sett og har sett meg ut Callaway x-20 jernene til å begynne med. Noen som har noen synspunkter eller erfaringer med de? Tenker på å bestille de fra Golfonline ettersom jeg bor i Danmark og ikke må betale toll da. Gratulerer med grønt kort! Golf er virkelig en fantastisk hobby/idrett/interesse/lidenskap/livsstil Jeg kan absolutt anbefale X-20 jernene, jeg har imidlertid byttet ut mine med FT i-brid nå men det er pga. at jeg sliter med håndleddene og trenger så lettspilte køller som mulig. Har hatt X-20 settet i ett år og gått ned fra 29,7 til 21,0 med de. Skal faktisk i ettermiddag prøve i-brid settet for første gang, spent på hvordan de ter seg. Uansett hva du velger, lykke til med golfen Lenke til kommentar
Justin_Sane Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Zeph: Nei, med min SW så slår jeg ca 80-90 meter med mellom -10 til 100 cm rull. Nå er jeg ikke sikker på hvor mange grader det er på den, men det er en god gammal titelest SW. Men når jeg hadde... tror det var 60 grader, så gikk den rett opp og rett ned. Ca 40 meter ja. Den er ikke ment til å gå lengere. Og jo, jeg ser jo behovet, som jeg skrev i forje innlegget til å ha en sånn kølle... personlig har jeg kasta den jeg hadde, men om man ikke klarer å skifte stands og grep på sin vanlige SW så ser jeg et behov for en slik kølle, men ikke 3! Jeg opplever mange dager at jeg skal ca 15 meter. På enten dårlig utslag på par 3 hull eller tredje slaget på par 5 hull er dette veldig vanlig. Og noen ganger så er det også en bunker foran meg. Derav så bruker jeg ofte en SW og legger ballen til å lande på greenkant. Men jeg ser ikke behovet for å skyte ballen 6+ meter opp i lufta fra 15 meter. Da enda mindre tre forskjellige køller for det. Det er jo du som må bære på dette, så det er din sak. Det jeg derimot lurer mer på er hvor mange køller du egentlig går med? Lenke til kommentar
Solaar Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 (endret) Tok grøntkort på Holtsmark for et par uker siden, og er blitt bitt av basillen. Spilte også et par runder på Randsfjorden i helgen, uten at jeg skal skrike ut om hvor mange poeng det ble Men nå skal jeg kjøpe meg eget sett og har sett meg ut Callaway x-20 jernene til å begynne med. Noen som har noen synspunkter eller erfaringer med de? Tenker på å bestille de fra Golfonline ettersom jeg bor i Danmark og ikke må betale toll da. Jeg har ingen erfaring med de køllene selv, men har lest en del om de og de kan virke bra for en nybegynner. Det viktigste er imidlertid at du tester køllene du har tenkt å kjøpe. Det er ingen som kan fortelle deg hva som er riktig for deg. Den eneste måten å finne det ut på er å få testet de. Dersom stedet du har tenkt å kjøpe køllene hos ikke tilbyr dette så finner du et annet sted å kjøpe de på. Det viktigste er at du får testet køllene og at du får en god følelse med de. ------------------------------------------------------------------------------------------------- Ang wedger: Mange forskjellige og noen litt rare synspunkter her, men som det ble sagt over så er det jo ingen som kan si hva du skal ha, det er jo en smaksak. Imidlertid, det mange burde vite er hva forskjellen på de forskjellige wedgene er og hva de kan brukes til. Mange burde også forstå viktigheten av hva bouncen kan gjøre for egenskapene til et klubbhode. Min erfaring er at som nybegynner så er ikke behovet så stort for å kjøpe de mest ekstremt loftede wedgene da det er enklere å pitche/chippe hvor man holder ballen nærmest mulig bakken. Det er enklere å ha kontroll på slaget jo kortere tid ballen befinner seg i luften. Men når man begynner å bli litt bedre og har relativt stabilt balltreff så kan det lønne seg å se på antallet wedger og sammensetningen av disse. Hvis jeg skulle kjøpt nye wedger idag så ville jeg først funnet ut hvilken loft (og evt bounce og lie) det er på mine jernkøller. Det kan gjøres her: http://www.golfclubspec.com/ Dette varierer sterkt mellom forskjellige merker og modeller. En tendens i det siste er at man har begynt å forminske loften på køllene slik at spilleren får en ffalsk opplevelse av å slå lengre med jernkøllene, men samtidig opplever problemer med de lange jernene. I mitt tilfelle så har jeg Maxfli A10 jernsett: http://www.golfclubspec.com/iron_results.php?id=141 Her kan jeg finne ut at loften på min PW er 46 grader mens min SW er på 54 grader. Det er et veldig stort hopp og det kan synes at mitt umiddelbare behov er en kølle mitt imellom disse to. Etterhvert kan det også lønne seg å skaffe en loftwedge (60/64 grader) for å kunne variere slagene mine rundt greenen. Vanligvis er det ca 4 grader mellom hver jernkølle (dette gjelder for de aller fleste modeller), så ideellt sett så burde jeg gått for, 50, 54 og 58 graders wedger. Jeg ønsker imidlertid mulilgheten for å arbeide mer med slagene mine rundt greenen, og velger å gå opp 2 grader på alle mine tre ekstra wedger, dvs 52, 56 og 60. Bakdelen er at jeg da må bytte ut min SW Egentlig er dette litt dumt, da man alltid skal bestrebe seg på å slå fulle slag, og jeg får her et problem når jeg ligger mellom 115 (min slaglengde med min 46 graders PW) og 90 m (min slaglengde med min GW, 52 grader). Men jeg føler at jeg har ganske god kontroll på "lange" halvslag, så jeg mener jeg skal klare meg med det. Fordelen er at jeg har større valgmuligheter rundt green. Så til det viktige begrepet "bounce": "Bounce Usually referred to when discussing wedge specifications, bounce is the description of one type of sole angle where the back edge of the sole is lower than the front edge. A bounce angle on the sole is what keeps wedges from digging too deep in the sandor getting stopped by tall grass. Measured in degrees, typical bounce angles range from 6 to 15." Mer om bounce her: http://www.golfbidder.co.uk/Golf_Club_Bounce_angle.htm Neste tanke jeg tenker er hva jeg skal bruke de forskjellige wedgene til. Jeg har bestemt meg for at 56 graderen blir min SW (ganske vanlig loft på SW), og jeg ønsker mest mulig bounce på denne for å forhindre at den graver seg ned i sanden, den er da også utmerket å bruke i tjukk rough rundt greenen. Min 60 graders LW ønsker jeg minst mulig bounce på, fordi at jeg i mange tilfeller kanskje ønsker å åpne denne køllen litt ekstra for å slå litt mer avanserte slag, hvis bouncen er for høy så er det lett gjort å toppe ballen når jeg åpner køllehodet. En lav bounce på denne køllen gir meg også en wedge som jeg kan bruke på hardt underlag, f.eks en tørr fairway eller en bunker med hard sand. 52 graderen velger jeg en nøytral loft (8-10) på, fordi dette sannsynligvis blir en kølle jeg kommer til å bruke primært til fulle slag. Sånn sett så kunne jeg kanskje gått for en 50 grader som passer bedre til min PW, men den finnes ikke i de wedgene jeg vil ha så det er egentlig hovedgrunnen for dette valget. Men som sagt, dette er mine valg, og eneste grunnen til at jeg skriver det er for å gi et innblikk i hvordan man bør tenke når man setter sammen et sett med de riktige wedgene for seg selv. Igjen så er dette noe som er vanskelig for en nybegynner å vite, siden man sjelden har såpass stabilt balltreff at det utgjør noen stor forskjell. Da er det viktigere å tenke på hvor lettspilte køllene er, og igjen, det er det bare du som kan avgjøre ------------------------------------------------------------------------------------------------- For øvrig er det veldig gøy at denne tråden har blusset opp og at så mange skriver i den Endret 23. juli 2008 av Solaar Lenke til kommentar
Justin_Sane Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Min erfaring er at som nybegynner så er ikke behovet så stort for å kjøpe de mest ekstremt loftede wedgene da det er enklere å pitche/chippe hvor man holder ballen nærmest mulig bakken. Det er enklere å ha kontroll på slaget jo kortere tid ballen befinner seg i luften. Men når man begynner å bli litt bedre og har relativt stabilt balltreff så kan det lønne seg å se på antallet wedger og sammensetningen av disse. Jeg er helt enig i dette, men som jeg sa i et tidligere innlegg: Hvis du ser på proffer så bruker de chip and roll overalt der de kan. (ballen nærmest mulig bakken) Grunnen til dette er fordi det er en mye mindre feilmargin, hvis slaget blir feil. Bommer du med en pitch blir veldig ofte feilen 5x større enn hvis du bommer på en chip and roll. Jeg har toppa baller som skulle være chip and roll og fortsatt vært innenfor 4meter fra hullet. (Noe som skal gi en enkel putt). Hvis du derimot pitch og topper ballen, som er den feilen som skjer oftest blandt golfspillere, så fyker ballen som regel over hele greenen og du taper et slag. Lenke til kommentar
Solaar Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Min erfaring er at som nybegynner så er ikke behovet så stort for å kjøpe de mest ekstremt loftede wedgene da det er enklere å pitche/chippe hvor man holder ballen nærmest mulig bakken. Det er enklere å ha kontroll på slaget jo kortere tid ballen befinner seg i luften. Men når man begynner å bli litt bedre og har relativt stabilt balltreff så kan det lønne seg å se på antallet wedger og sammensetningen av disse. Jeg er helt enig i dette, men som jeg sa i et tidligere innlegg: Hvis du ser på proffer så bruker de chip and roll overalt der de kan. (ballen nærmest mulig bakken) Grunnen til dette er fordi det er en mye mindre feilmargin, hvis slaget blir feil. Bommer du med en pitch blir veldig ofte feilen 5x større enn hvis du bommer på en chip and roll. Jeg har toppa baller som skulle være chip and roll og fortsatt vært innenfor 4meter fra hullet. (Noe som skal gi en enkel putt). Hvis du derimot pitch og topper ballen, som er den feilen som skjer oftest blandt golfspillere, så fyker ballen som regel over hele greenen og du taper et slag. Jeps, det er derfor jeg mener at man bør ha et stbilt balltreff før man begynner med disse slagene, ergo bør man bevege seg ned mot singelhcp, men det er jo bare dumt å si av meg egentlig, fordi det alltid er individuelt og mye går på "følelsen" køllen gir for akkurat deg. Det blir litt det samme som å konstant bruke driver, det er ikke alltid så lurt, men herregud så gøy det er! Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Forskjellen er at banene proffene spiller på muliggjør slike slag i langt større grad enn de vi nordmenn spiller på. Min tidligere hjemmebane (Trondheim GK) er en bane hvor stor ondulering og rufsete forgreens gjør det meget vanskelig å benytte seg av lave innspill med mye rull. Dette gjelder også for baner som Meland, Oppdal, Stiklestad og Sorknes. Det er dog en meget egnet teknikk på f.eks Nes, Losby, Miklagard og Onsøy, hvor det som regel er flate fine greener med minimalt med hinder mellom deg og hullet. Jeg benytter meg i stor grad av tre golfkøller når jeg spiller innspill fra 70 meter (som er den forventede distansen på et normalt par 4-hull på ~350 meter). Den ene er et nierjern som jeg kan slå med ca 50-60% kraft, en gapwedge for de litt høyere innspillene med mye stopp (70-80% kraft) eventuelt mitt elskede 8-jern (40-50% kraft) som jeg kan lande 25 meter fra hullet og la ballen rulle inn mot pinnen. Det aller viktigste er at man ikke skal være bombastisk ang. hva som er korrekt eller ikke. Man må finne ut selv hvordan man best liker å spille et golfhull. Det finner man kun ut på egen hånd. Lenke til kommentar
Solaar Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 (endret) Enig i at man ikke skal være bombastisk, men jeg vil fortsatt påstå at det er enklere å slå en ball med mest mulig rull. Først og fremst fordi en miss vil føre til mindre problem enn med et "større" slag som en pitch/flop/halvslag. Selv på baner med dårligere standard. Har selv spilt på både Oppdal og Stiklestad og erfaringen min er at det er det samme der. Å ta en miss med i grunnlaget for å velge slag er noe vanlige golfere med fordel kunne gjøre oftere siden man ofte overvurderer sine egne evner. Det er definitivt enklere å beregne lengde på et slag med mye rull kontra et slag som flyver hele veien frem, det mener jeg at man kan påstå ganske trygt. For vanlige golfere så er ikke balltreffet godt nok til å kontrollere halvslag og flopper spesielt Med lave slag så kan man imidlertid si at halvslag og pitcher er inkludert i betegnelsen, jeg mener bare at man med fordel kan velge lavere loftede køller, som du gjør med 8'er-jernet ditt. Jeg prøver alltid å lande ballen helt i forkant av green, evt foregreen eller fairway hvis den er jevn, og rulle lengst mulig. PS: Miklagard har mer enn nok av hindringer foran greenene, forskjellen er bare at banen er mye "større" enn de fleste andre norske baner, noe som gjør at man har mer plass å chippe eller slå lave innspill på. Endret 23. juli 2008 av Solaar Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Jeg er egentlig helt enig med deg, men jeg ville bare få frem at det ikke eksisterer noen definitiv fasit på hva som er best (jmfr: Svingene til Jim Furyk, John Daily, Natalie Gulbis etc). Det er dog en kjennsgjerning at det er lettere å treffe ballen rent dersom du tar i mindre. Jeg tar aldri i mer enn 80% når jeg skal slå meg inn på greenen (dersom det er kortere enn 150-170 meter igjen til hullet). Lenke til kommentar
Justin_Sane Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Slår aldri over 80% uansett på fairway. Nærmer seg 100 på drives. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 (endret) Jeg anbefaler gigagolf på det varmeste, god kvalitet på køllene, lave priser(side det er clone køller), kort leveringstid (4-5 arb dager, og det er fra USA!).Det kostet ikke noe i toll eller ekstra mva for køllene! Clone køller, altså falske? Zeph: Nei, med min SW så slår jeg ca 80-90 meter med mellom -10 til 100 cm rull. Nå er jeg ikke sikker på hvor mange grader det er på den, men det er en god gammal titelest SW.Men når jeg hadde... tror det var 60 grader, så gikk den rett opp og rett ned. Ca 40 meter ja. Den er ikke ment til å gå lengere. Og jo, jeg ser jo behovet, som jeg skrev i forje innlegget til å ha en sånn kølle... personlig har jeg kasta den jeg hadde, men om man ikke klarer å skifte stands og grep på sin vanlige SW så ser jeg et behov for en slik kølle, men ikke 3! Jeg opplever mange dager at jeg skal ca 15 meter. På enten dårlig utslag på par 3 hull eller tredje slaget på par 5 hull er dette veldig vanlig. Og noen ganger så er det også en bunker foran meg. Derav så bruker jeg ofte en SW og legger ballen til å lande på greenkant. Men jeg ser ikke behovet for å skyte ballen 6+ meter opp i lufta fra 15 meter. Da enda mindre tre forskjellige køller for det. Det er jo du som må bære på dette, så det er din sak. Det jeg derimot lurer mer på er hvor mange køller du egentlig går med? Det er 4º forskjell på køllene, eg har ikkje spesifikasjonar på min PW, men trur den er rundt 46º. Då er det 6º opp til 53 og 4 på resten. Eg har ikkje sagt at eg kjem til å ha alle 4 wedgene i bagen, men eg vil prøve dei og ta ein vurdering etterkvart. 64º er mest for å prøve for moro skuld. Eg har 1 driver, 2 hybrid, 6-PW i jern, 1 putter, 4 wedger, 1 wood. Totalt 14 køller. I alle tilfeller eg kan går eg for chip and run, men det er ikkje noko problem med wedger med mykje loft heller. Går ikkje rundt og slår fulle slag med køllene heile tida. Som sagt, eg har eit behov for å skyte ballen 6 meter opp og 15 meter fram sidan greenen ligg 6 meter over fairway. Eg prøvde meg ein periode på å åpne køllehovudet med 52º, men det gjekk heller dårleg, difor vil eg ha noko eg kan slå eit normalt slag med, ikkje full styrke, og kome opp med. I tjukk rough er det og fint å ha noko eg kan poppe ballen høgt ut med. Eg brukar mykje forskjellig rundt greenen, sjeldan noko under 8-jern, men alt over. Edit: Forresten så prøver eg å unngå å slå med forskjellig kraft på wedgene. Har lært at det er best å la svinglengda bestemme kor langt ein skal og halde same hastigheten alltid. Om ein får det inn i svingen vil ein bli langt meir consistent (i mangel på norsk ord i farten). Er ikkje så glad i å trille eller sprette ballen på fairway, det blir litt uforutsigbart, men er bakken flat og fairwayen fin går det normalt heilt greit. Fekk etterkvart svar frå Golfsmith, ordren var framleis i live den, men eg spurte om den kunne kanselleres, så det er endelig ordna opp i. No må eg gå og vente på pakken frå Twog i nokre veker. Fint at det vart litt liv i tråden igjen. Endret 23. juli 2008 av Zeph Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Slår aldri over 80% uansett på fairway. Nærmer seg 100 på drives. Tsk, når man driver så skal man ta i 120%, John Daly-style. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 (endret) Kroppen min er programmert til å gje alt for mykje med driveren i hendene, det er pokker meg ikkje lett å la være. Men fy så deilig ein lang rett drive er. Edit: Sol, blå himmel og 20º+ frå 3 til midnatt i dag. Blir ein god dag for golf. Endret 23. juli 2008 av Zeph Lenke til kommentar
~ David ~ Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 (endret) Edit: Sol, blå himmel og 20º+ frå 3 til midnatt i dag. Blir ein god dag for golf. Skal som nevnt teste det nye settet i dag, eneste som er trist er at jeg jobber til kl 17 så jeg rekker bare ni hull i dag. Men det blir stas likevel Tror ikke du trenger å vente så mye som et par uker, det som gjorde at min tok lengre tid er at de måtte spesialbestille jernsettet for venstrehendte. Slår aldri over 80% uansett på fairway. Nærmer seg 100 på drives. Tsk, når man driver så skal man ta i 120%, John Daly-style. Det sies at å bruke driveren er gambling uansett hvordan man vrir og vender på det, så hvorfor ikke Endret 23. juli 2008 av This is David Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Eg må nok vente litt, 4 varer er forventa inn den 24/25 og Titleist-kølla den 29(!). Blir dei sendt den 29 eller 30 skal eg være heldig om eg får dei i løpet av neste veke, men veka deretter bør dei kome. Lenke til kommentar
Justin_Sane Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Jeg bruker egentlig ikke 100% på noen køller. Men vil merke at % vil være induviduelt. Når man kliner til alt man har så mener regner jeg med at det er 130% eller noe. Så det blir induviduelt. Zeph: Du har et godt poeng når du sier Har lært at det er best å la svinglengda bestemme kor langt ein skal og halde same hastigheten alltid. Det stemmer til de fleste slagene, hvertfall på inspill. Er litt uenig når det kommer til drive og andre langslag. Jeg får mer kontroll om jeg svinger litt roligere og da blir det mindre slice. Jeg trenger heller ikke å ta i så mye. Jeg er ikke noe spes sterk, veier bare 60kg, men driver opptil 250 meter og får ca 200+ på 3r wood, så jeg trenger ikke å ta i så mye siden teknikken min er ganske bra. Man skal ikke måtte bruke styrke for å få lange slag. Det er selvsagt om du svinger teknisk riktig etter boka. Det er mange som har andre type svinger hvor man må bruke mye mer kraft f.eks "natural golf". Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Jaja, eg tenkte på innspel. Med andre køller slår ein normalt så langt som kølla går og velger heller ei anna kølle om ein skal lengre eller kortare. På innspel kan ein bruke 5-6 køller innanfor 50 meter, alt etter kvar og kor langt ein skal. Då har du ein situasjon der du må slå forskjellige lengder med den same kølla. Lenke til kommentar
Justin_Sane Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Ja, da er vi enige. Personlig bruker jeg min SW, på alt fra 80-20 meter, med edringer i sving og stands, også går jeg som regler fra putter til 7r jern på alt innenfor 20 meter. Kommer ann på green og forgreen. Var nylig 2 uker å spile golf i Portugal og der er banene så bra at jeg kunne lett putte på alt fra minst 5 meter utenfor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå