Gå til innhold

WD120GB viser kun 111GB

Anbefalte innlegg

Quote:

Er nok bare i dataverdenen ja, siden det er feil, definisjonen på kilo er tusen, er ikke noe å diskutere engang, kilo betyr tusen, så 120gb som hd-produsentene bruker er faktisk riktig, det er systemet som bruker GB-begrepet feil.

Tja... Feil og feil...

En kilobyte ble en gang i tiden definert til å være 2^10 bytes, en megabyte ble definert til å være 2^20 bytes og en gigabyte ble definert til å være 2^30 bytes.

Så var det noen smartinger hos en harddiskprodusent (vil tro det var IBM), som tenkte som så at hvis vi bruker at en kilobyte er 10^3 bytes etc, får vi (tilsynelatende) mer plass på diskene.

Dessuten gikk andre deler av dataverdenen over på titallsregning, blant annet kommunikasjon. Derfor er 100 megabits 100 000 000 bits.

Men å påstå at begreper som ble definert er feil, er nok å ta i litt likevel...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hallo i luken!!!

Sier begrepene bit og bytes dere noe ??

Lær dere forskjellen!!! jatte om kilo ?

GB: gigabytes. 1) I desimalsystemet det samme som en milliard bytes (1 000 000 000), eller 10^9. 2) I datamaskinsammenheng, f.eks. når man snakker om lagringskapasitet (på f.eks. internminne, ikke på harddisker, da bruker man desimalsystemet), er en GB det samme som 1024x1024x1024 = 1 073 741 824 bytes (2^30).

Lenke til kommentar
Quote:

Ti_Con_XZ skrev (2002-07-27 11:57):

******* jeg er trøt av dette!!!. To ganger i uken dette kommer opp grit nok ikke alle vet det, men den samme hd. Gidder dere ikke en gang se eldre tråder en gang.

Lettere å spørre oss som har adsl enn å bruke masse tid på å lete opp med modem. :lol:
Lenke til kommentar

Quote:

Er nok bare i dataverdenen ja, siden det er feil, definisjonen på kilo er tusen, er ikke noe å diskutere engang, kilo betyr tusen, så 120gb som hd-produsentene bruker er faktisk riktig, det er systemet som bruker GB-begrepet feil.

AtW

Nei, i dataverdenen har bestandig 1 kilobyte hvert 1024 bytes, osv. Det er bare harddiskprodusentene som prøver å lure folk.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-26 10:40, mOdEtWo skrev:

Hadde du lagd, la oss si: 10 partisjoner - så hadde du fått mer plassutnyttelse.

Det blir jo litt feil da...

bedre med en stor en mange små.

bedre med 1GB ledig, enn 10 partisjoner med 100MB. hvis du skjønner.

Jeg vet alt om hvor ufattelig irriterende det er å ha litt ledig plass mange partisjoner, når jeg skulle hatt alt ledig på en disk.

Lenke til kommentar

Quote:

Nei, i dataverdenen har bestandig 1 kilobyte hvert 1024 bytes, osv. Det er bare harddiskprodusentene som prøver å lure folk.

Samme om de har brukt det lenge, og ja jeg vet at 2^8 er 1024, men disse tingene hindrer ikke at det er feil. Som sagt er ordet kilo definert som tusen, og det er alt som har noe å si. Hvis de absolutt skulle bruke 1034 burde de kalt det noe annet. 1000 er ikke lik 1024 uansett åssen man snur og vender på det.

AtW

Lenke til kommentar

Enig! Kilo har alltid vært lik 1000. (Det var vel på 17-hundretallet det metriske systemet ble oppfunnet?) Det har i hverttfall vært sånn siden da. Akkurat som Mega=1.000.000 og milli= 0,001 osv.

At datafolk (på 1970-tallet?) forenklet 2^10 til kilo er jo de som burde fått en smekk. (Det er jo veldig enkelt å se at 2*2*2*2*2*2*2*2*2*2=1024 og ikke 1000.

Lenke til kommentar

Quote:

hunk|of skrev (2002-07-27 13:12):

Etter min egen lære, har ikke dette bare med at dataverdenens system er feil. Det har noe med forskjellen på bit og byte. Det er faktisk ikke det samme. 1000 bit er 1024 byte eller omvendt.

Nei nei!!!

1 Byte = 8 bit!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...