Gå til innhold

Vannavkjøling til ny Socket-939 PC

Anbefalte innlegg

Jeg har bestillt PC nylig, og den sendes snart ut fra lager på Netshop. Først hadde jeg tenkt meg vanlig luftkjøling, men etter litt fram og tilbake har jeg funnet ut at jeg skal kjøpe meg vannavkjøling allikevel. Dette er pcen som ble bestillt:

OCZ ModStream strømforsyning 520W

PowerColor RadeonX800XL 256MB GDDR3 PCIe

DFI Lanparty UT NF4 Ultra-D hovedkort

Hitachi Deskstar T7K250 250GB SATA2

AMD Athlon 64 3700+ 2.2 Ghz BOXED

OCZ 1024MB Dual Channel Platinum Ed. R-2

NEC DVD-brenner ND-3540 bulk, intern

Vannavkjøling har jeg tenkt å bestille fra Microplex, og kabinettet jeg har valgt er et Lian Li PC6277B.

Siden det er første gang med vannavkjøling hadde jeg tenkt meg å kjøpe et ferdig sett, og valget blir da enten MIST Tsunami vannkjølingssett,Singel rad eller MIST Tsunami vannkjølingssett, Dual rad. Hvis dere vil kan dere sette sammen et annet sett hvis det vil bli bedre, men da må alt være med slik at jeg ikke bestiller feil slanger o.l :p

I begge disse settene jeg har tenkt meg er det bare vannblokker til CPU, men i tillegg så tenkte jeg å vannavkjøle GPU når jeg først er i gang, dermed trenger jeg også hjelp til å finne en god GPU vannblokk + slangene og det andre som trengs :)

Her har jeg da prøvd å sette sammen en handleliste:

MIST Tsunami vannkjølingssett,Singel rad eller MIST Tsunami vannkjølingssett, Dual rad.

Danger Den vannblokk, GPU, ATI/NVIDIA

Overgang, plast, 1/2"IDx3/8"ID (2 stk)

Kuriyama, slange 3/8"ID - 1/2"OD (2 meter)

Vil dette oppsette fungere bra, er det noe som mangler?

Håper på positive tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du har gjort et ganske godt valg der, Mataya. :yes:

Mitt eneste ankepunkt er at den radiatoren er ganske voluminøs, og kan derfor bli litt vanskelig å plassere.

En løsning er å montere raddisen i bunnen av kabinettet, men det betinger at du også lager åpning for lufttilgang der, og monterer vifter oppå radiatoren.

Vær samtidig klar over at det finnes smekrere / mindre plasskrevende radiatorer på markedet som yter like bra, og som kan være noe enklere å plassere.

Ulempen er da at du må plukke sammen resten av komponentene selv, da denne ikke inngår i noe kit.

Lenke til kommentar

Okey,

som du nevner er det en ganske stor radiator men hvis du ser hvilket kabinett jeg har valgt vil det vel ikke bli noen særlige problemer, og det går ann og bare borre et par nye hull i toppen hvis jeg bestiller dual rad.

Men jeg ble ganske usikker nå, og tenker at jeg kanskje vil heller sette sammen et eget oppsett. Vil det i såfall bli vanskeligere å montere da? vil det bli dyrere? Kan noen være så snill å sette sammen et bra oppsett til ca. 2500 kr?

Lenke til kommentar

Er bare en uke siden jeg fikk mitt aller første vannkjølingsett, MIST Tsunami Dual Rad. Det er IKKE vanskelig å sette sammen, bare ta deg god tid og følg manualen. Husk vaselin også, det er så utrolig mye lettere å få satt ting på plass med det til hjelp.

Om du skal ha en GPU blokk, så kjøpte jeg den til AC for x800 kort + zalman RAM heatsinks. Dette funker svært bra og da er det eneste du trenger litt ekstra slange og klemmer. Det blir veldig trangt når du skal montere på klemmene på GPU blokken (mulig dette skjer med alle gpu blokker?) så prøv å få noen klemmer som er tynne, om ikke virker det fint om du sliper dem ned til en akseptabel tykkelse ved hjelp av sandpapir.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Jeg har bestillt PC nylig, og den sendes snart ut fra lager på Netshop. Først hadde jeg tenkt meg vanlig luftkjøling, men etter litt fram og tilbake har jeg funnet ut at jeg skal kjøpe meg vannavkjøling allikevel. Dette er pcen som ble bestillt:

OCZ ModStream strømforsyning 520W

PowerColor RadeonX800XL 256MB GDDR3 PCIe

DFI Lanparty UT NF4 Ultra-D hovedkort

Hitachi Deskstar T7K250 250GB SATA2

AMD Athlon 64 3700+ 2.2 Ghz BOXED

OCZ 1024MB Dual Channel Platinum Ed. R-2

NEC DVD-brenner ND-3540 bulk, intern

Vannavkjøling har jeg tenkt å bestille fra Microplex, og kabinettet jeg har valgt er et Lian Li PC6277B.

Siden det er første gang med vannavkjøling hadde jeg tenkt meg å kjøpe et ferdig sett, og valget blir da enten MIST Tsunami vannkjølingssett,Singel rad eller MIST Tsunami vannkjølingssett, Dual rad. Hvis dere vil kan dere sette sammen et annet sett hvis det vil bli bedre, men da må alt være med slik at jeg ikke bestiller feil slanger o.l :p

I begge disse settene jeg har tenkt meg er det bare vannblokker til CPU, men i tillegg så tenkte jeg å vannavkjøle GPU når jeg først er i gang, dermed trenger jeg også hjelp til å finne en god GPU vannblokk + slangene og det andre som trengs :)

Her har jeg da prøvd å sette sammen en handleliste:

MIST Tsunami vannkjølingssett,Singel rad eller MIST Tsunami vannkjølingssett, Dual rad.

Danger Den vannblokk, GPU, ATI/NVIDIA

Overgang, plast, 1/2"IDx3/8"ID (2 stk)

Kuriyama, slange 3/8"ID - 1/2"OD (2 meter)

Vil dette oppsette fungere bra, er det noe som mangler?

Håper på positive tilbakemeldinger!

Har samme kabinett, samme vannkjøling. Et bra valg syns jeg, du har kjempe plass i det kabinettet til både dual rad og pumpe/tank.

Jeg kuttet et 120mm vifte plass til forand det som er der i topen, det er helt dekket av grillen som ligger på toppen. Du mister den øverset 5,1/2 plassen bare. Ellers fungerer den utmerket.

Pumpa og tanken har jeg stående i bunnen forand, ved og montere hardiskk skuffen noen hakk lenger opp. Har idag denne vannkjølingen kun for gpu/hovedkort, da cpu nå er vapocchilled.

Bruker denne på ati kortet:

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=AC23335

Og denne på hovedkort, her er det 3 forskjelige etter type feste på hovedkort:

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=AC24035

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svarene!

Da har jeg bestemt meg for å bestille det jeg hadde planlagt først da med dual rad.

viranth, du sier at det blir trangt når jeg skal montere klemmene på GPU blokken - kan du/dere anbefale meg noen klemmer som er bra/sikker?

Når jeg finner meg enda slangeklemmer til GPU blokken, er det noe som helst annet som mangler? ingen nipler eller koblinger? nå ser oppsettet mitt slikt ut:

Lian Li Miditower, Aluminium, Sort kr 1 795,00

MIST Tsunami vannkjølingssett, Dual rad. kr 2 395,00

Danger Den vannblokk, GPU, ATI/NVIDIA kr 425,00

Overgang, plast, 1/2"IDx3/8"ID (2 stk) kr 24,00

Kuriyama, slange 3/8"ID - 1/2"OD (2 meter) kr 44,00

Zalman RAM-kjøler for skjermkort kr 79,00

Sum kr 4 762,00

BTW: er det ingen av Komplett, Microplex og Netshop som har vannblokk som vil passe NorthBridge på mitt HK?

Endret av Mataya
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...