Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bensinprisen i Norge


Anbefalte innlegg

I Kina er de jo 4x så mange som vi er i norge.

De kjører mye mer bil der, enn det vi gjør i norge, og tenk på all den kø-kjøringen som er der nede.

 

Og, i USA: 1 Gallon koster vel Ca. 1 dollar. det vil si, 4 liter bensin, til 7 kroner.

 

Skulle ønske jeg bodde i USA :love:

 

EDIT: Der kan de forøvrig kjøre bil når de er 16 år.. i California elns.

okei, jeg ordla meg kanskje litt dumt. Selvfølgelig kjøres det mer bil totalt sett i sikkert både India og Kina; men i snitt så kjører ikke hver kineser like mye som hver nordmann gjør, det finnes ikke like mange biler pr kinser som pr nordmann etc. hver kinser spiser heller ikke like mye burger som hver amerikaner gjør - det var det som var poenget mitt.

 

de kan forresten ikke drikke alkohol før de er 21, kult? ;)

Endret av morpheos
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
At nordmenn har det spesielt vanskeligere enn sammenlignbare land hadde det vært fint om du hadde noe tallmateriale på; vi er et av verdens rikeste land, og det er vel kanskje derfor vi er for lite flinke til å engasjere oss - vi har det for godt

Man trenger ikke tallmeteriale for å skjønne at det vanskeliggjør situasjonen for mange å måtte betale 10kr literen vs. 5kr literen.

 

mens dere på den andre siden sier at staten skal komme med et adekvat kollektivtilbud. samtidig er sikkert skattenivået for høyt - hvordan skal dette finansieres mener du?

Det er jo nettopp her noe av sakens kjerne ligger: Et høyt avgiftsnivå vil kunne forsvares dersom man brukte alle avgifter og inntekter fra trafikken på transport og trafikk(inkl. høy satsing på alternativer til privatbilisme). Hvor går alle dagens penger?

Jeg sier ikke at avgifter i utgangspunktet er galt. Det som er knusende galt er først og fremst hvordan disse avgiftene håndteres.

Nei, man trenger neppe tallmateriale for å skjønne det, men jeg tror det er noen år siden bensinen kostet 5 kr i Norge.

 

et høyt avgiftsnivå vil kunne forsvares dersom man brukte alle avgifter og inntekter fra trafikken på transport og trafikk. du vil med andre ord at staten skal inn som eier i kollektivselskapene? jeg kan ikke se for meg at med dagens EU/EØS regler så skal staten kunne subsidiere kollektivselskaper på den skalaen der.

 

jeg hadde deg pegged som frp-velger, men så viser du deg som en sann sosialist allikevel ;)

Lenke til kommentar
når det gjelder UD og flomkatastrofen i Asia så blander du endel sammen, det er bare toppledelsen i UD som er politikere i tradisjonell forstand; dvs. statsråden og statssekretæren. resten av folkene er byråkrater (noe som nødvendigvis ikke er en uting).
Dette er teorien. Realiteten er at en må ha partiboka i orden for utrolig mange stillinger her i landet, spesielt i byråkratiet, der sønner og døtre av partipamper har kometkarrierer som ikke er til å tro, f.eks. Frydenlund jr.s karrierer i utenrikstjenesten. La os ikke være naive.

Forøvrig: når en situasjon er igang, skal ledere på utenriksministerens nivå ikke legge seg opp i det som skal være fagfolkets arbeide, selv om dette kanskje ikke er intuitivt korrekt. De skal da sjekke prosessen, og det var her Petersen sviktet. I forkant skal sjefen forsikre seg om at prosessene er på plass, og her sviktet alle som har vært utenriksministre frem til da.

at den situasjonen kunne vært behandlet bedre er sikkert, men se litt på hva som skjedde i andre land, det har stort sett vært den samme oppvaksen overalt, og det har litt med at 1) det skjedde 26 desember, og de aller fleste var hjemme med familien og ikke på jobb. og 2) det har ikke skjedd tilsvarende katastrofer. beredskap er vel og bra, men hvor forberedt kan man være på noe sånt?
Hvis en ikke er forberedt, skal en overlate arbeidet til fagfolket, ref. UD som overkjørte politiet av grunner som ser ut til å være rent maktbegjær.
et annet interessant, om enn ikke direkte relatert til bensinprisen i norge :p - er hva om en slik flomkatastrofe hadde skjedd i afrika? husker du f.eks hva som skjedde 26. desember 2003? det at vestlige turister er oppe i en slik katastrofe har litt å si for medieeksponering og ikke minst hvorvidt vi gidder å bry oss. det er selvfølgelig tragisk for de innvolverte, men jeg synes det blir litt snudd opp ned når det er nordmenn som hyler og skriker for at de ikke ble sendt hjem på første fly når over 1 million mennesker har mistet hjemmene sine, og flerfoldige millioner fremdeles, 6 måneder etter, er avhengig av mat utenfra.

Monumental inkompetanse irriterer alltid. I en ellers stille tid, gjorde det ekstra utslag, og kontrasten til en fredelig juletid var enda større. I tillegg kommer journalisters muligheter for ekstratillegg. Jeg har selv hatt med UD å gjøre, og har sjelden møtt en slik inkompetanse.
det er interessant at du nevner byråkratiet og kritiserer det sånn - vet du hva et byråkrati egentlig er?
Byråkrater skal styre etter definerte prosesser. Det forbyr fortsatt ikke hverken sunn fornuft eller prosesser for forbedringer. Det norske byråkratiets intellektuelle innavl kombinert med skjulte agendaer og utstrakt hemmelighetskremmeri er en sikker oppskrift til nederlag.
og ikke minst, hvilke alternativer foreslår du som gir et like bra system som det det faktisk er med tanke på likebehandling og saksbehandling på så stor skala som offentlig forvaltning faktisk er?

Haken er at utredningene er lurvete (var selv med i grunnlaget for en utredning som var den reneste forfalskningen), pressen sover, folket er møkka lei, og politikernes handlig lite konsekvente. Eksempel: alle var enige om å legge hovedflyplassen til Hurum, så satte de spaden i bakken på Gardermoen.

Lenke til kommentar
et høyt avgiftsnivå vil kunne forsvares dersom man brukte alle avgifter og inntekter fra trafikken på transport og trafikk. du vil med andre ord at staten skal inn som eier i kollektivselskapene? jeg kan ikke se for meg at med dagens EU/EØS regler så skal staten kunne subsidiere kollektivselskaper på den skalaen der.

Metoden du skisseren kan være en mulighet. Dog har jeg følgelig ingen plan for nøyaktig hvordan slikt skal gjennomføres. Dersom man var interessert i å gjennomføre en slik linje hadde det vel egentlig vært nok å kikke over til nærmest et hvilket som helst annet naboland. De får til rimelige kolletivtilbud kombinert med rimelige avgifter. Hvorfor er det så vanskelig her til lands?

jeg hadde deg pegged som frp-velger, men så viser du deg som en sann sosialist allikevel ;)

Mitt politiske ståsted passer trolig ikke inn i noen av standardbåsene som folk liker å bruke, men det er uansett irrelevant for saken.

Lenke til kommentar

Ok, jeg kom kanskje med litt feilaktig info, men som du sa, så er det relativt koselig med 4 kroner literen.

 

Det som er sykt, er at staten og stortinget skal ha veiavgift OG avgift på bensinen\dieselen som i bruker.

Og når vi ser de veiene som er rundtom i norge, så er det egentlig liten vits i å måtte betale så mye.

 

Vi er ett av verdens rikeste land, men vi er vel et av de landene som betaler MEST i skatter og avgifter..

Lenke til kommentar
for det første; hvis du ikke liker de beslutningsveike kjøtthuene kan du jo alltids stemme på noen andre, eventuelt stille til valg selv.

 

Derfor jalla a4 (aka standard) svar, det er så utrolig typisk å komme med en slik uttalelse på et forum, ikke bra nok skjermkort for deg? Så se og lag ditt eget da etc etc.

 

bruke stemmeretten din

Selvsagt, har gjort det snart i 11 år nå.

 

når det gjelder UD og flomkatastrofen i Asia så blander du endel sammen,

 

Nei, her er det desverre du som leser det du ønsker å lese, har ikke nevnt strukturen eller hvordan ting foregår i departamentet, derimot kritiserer jeg besluttningene til lederne av departamantet og måten de håndterte saken på, noe jeg står fram med var veldig arrogant og lite sammarbeidsvillig.

 

Beredskap skal uansett være på tipp-topp , er en god grunn til at disse personene har en såpass bra lønn som de har og dermed så er det å forvente at de skal kunne stille opp ved en såpass stor katastrofe på minst mulig tid. Men hva med at UD faktisk ikke hadde noen ordentlig kriseplan overhodet og at alle kommunikasjonsutstyr , derav informasjonsrelaterte verktøy var så og si ikke eksisterende.

 

Selvsagt er jeg klar over hva et byråkrati er, hovedsakelig så er problemet den store papirmølla som møter deg uansett hvilken sak du skal igjennom og det er som regel alltid noen som har noe å si.

 

 

hvilke alternativer foreslår du som gir et like bra system som det det faktisk er med tanke på likebehandling og saksbehandling på så stor skala som offentlig forvaltning faktisk er?

Edit : Forsåvidt enig med Codename-Paragorn.

Selv mener jeg at dette kunne gjøres :

*Enklere og langt lettere saksbehandling.

*Fillesaker taes direkte og godkjennes direkte med informasjonsverktøy.

*Oversiktig for søkeren så det er lett å vite hva som er mulig og hva som ikke er mulig (mange saker der søkeren søker om noe som ikke går ann pga lokale regler og lovverk, men som ikke er klare nok for søkeren).

*Mer ansvar for den enkelte ansatte og muligheten til å ta små avgjørelser direkte uten å måtte gå igjennom en unødvendig sakbehandling der svaret hadde vært det samme.

*Effektivitet innen en etat bør belønnes, men det må også riktige avgjørelser dermed så kan man tenke seg et system hvor man har relativt mange saksbehandlinger og har tatt mange avgjørelser relativt raskt belønnes.

 

 

Når det gjelder bensinpriser så burde Norge rett og slett holde et standard nivå som bensinprisen ikke skal overstige, når den kommer for høyt så bør staten redusere midlertidlig avgiftene sånn at prisen kommer ned på normalt nivå, vi tjener i alle fall ikke noe på at barnefamilier med stram økonomi må selge hus for å komme seg på jobb eller sette seg i enda større gjeld enn dem allerede er (med tanke på at renta snart kommer opp på normalt nivå).

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Problemet i Norge er vel det at når EØS sier at den og den avgiften kan dere ikke ha, fordi den bruker ikke vi i EØS-landene, så lager våre kjære politikere bare samme avgiftene med et annet navn i stedet og justerer den opp...

 

Nå har vel bensinen gått opp med 2 kroner eller noe i nærheten siden nyttår..?

 

En ting er jo det at når de regner et oljefelt for tomt, så har de fått opp mellom 17 og 20% av ressusene av hva som er der nede...

De må bare lage enda bedre teknologi for å få opp resten!

 

En annen ting er jo det at Norge faktisk har flest og størst oljefelt i verden.

 

Problemet med gass er jo det at når folk begynner å skjønne at det er penger å spare på å bruke det, så skrur de opp prisene på den, så den tilsvarer bensinen den også...

Det er faktisk en genial liten avgift på å få montert gasstank med tilbehør på bilen sin...

Vet dere hva den heter?? Joda: LUKSUSAVGIFT!!!

Bare fordi du vil bruke huet å spare litt penger, så må du ut med luksusavgift!! (kan ikke si jeg syns det er luksus, men det gjør de..

Men ok, den er ikke så høy, men allikevel da folkens...!!

 

 

Leste en helt annen ting på en bensinstasjon når jeg fylte på bilen for en liten stund siden...

Det hang en lapp på pumpa med følgende påskrift:

 

Nå må bensinprisene ned!!! 82% av pengene vi tar imot i kassen, går rett i statskassa, mens resten skal holde til: Drift av stasjonen, transport, dvs. vedlikehold av bil med tank, lønn til sjåfør, rafinering og produksjon av bensinen, drift av plattform på alle punkt, mens staten vil ha 82% av pengene for ikke å ha noen ting med bensinen å gjøre en gang..

 

Jeg ikke husker ordrett hva det sto, men ikke langt unna, så poenget kommer fram i hvertfall...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg synes det er helt glimrende...

 

Var i Sverige (Gøteborg) i helga, fylte litt bensin, som med den aktuelle dagens kurs utgjorde 8,26NOK/liter 95 blyfri...

 

Dette var på vei hjem fra Sverige, på en Statiol-stasjon langs E6.

Da jeg kom over grensa, kjørte mot Moss for å nå Moss-Horten-ferga, satte jeg nesten brusen i vrangstrupen da jeg så Statoil Moss hadde bensin til over 11 kroner/liter for nøyaktig den samma suppa!

 

Det er jo ett paradoks, siden Söta Bror må importere bensin, mens vi faktisk framstiller driten... Jeg elsker Norge!

hmm, kjørte nordover til Kirkenes mellom Sverige og finland den 29 Juni,fant ikke en plass i sverige som solge 95 blyfri til under 1159,før jeg reiste,fylte jeg hjemme i Skien til 9,39

og i finland fylte jeg til 1,2 Euro,så sverige er ikke billigere akkurat

Lenke til kommentar
Jeg synes det er helt glimrende...

 

Var i Sverige (Gøteborg) i helga, fylte litt bensin, som med den aktuelle dagens kurs utgjorde 8,26NOK/liter 95 blyfri...

 

Dette var på vei hjem fra Sverige, på en Statiol-stasjon langs E6.

Da jeg kom over grensa, kjørte mot Moss for å nå Moss-Horten-ferga, satte jeg nesten brusen i vrangstrupen da jeg så Statoil Moss hadde bensin til over 11 kroner/liter for nøyaktig den samma suppa!

 

Det er jo ett paradoks, siden Söta Bror må importere bensin, mens vi faktisk framstiller driten... Jeg elsker Norge!

hmm, kjørte nordover til Kirkenes mellom Sverige og finland den 29 Juni,fant ikke en plass i sverige som solge 95 blyfri til under 1159,før jeg reiste,fylte jeg hjemme i Skien til 9,39

og i finland fylte jeg til 1,2 Euro,så sverige er ikke billigere akkurat

Sverige kjører for tiden med priskrig på bensin. Shells ubemannede stasjoner har lovet å konsekvent være billigere enn alle de andre, som lover det samme, slik at prisen bare går nedover og nedover.

 

Jeg jobber ett sted hvor vi får varer fra Sverige 3 dager i uka (svenske sjåfører), og en av de fortalte senest nå tirsdag at han fylte bensin i Trollhättan for kr 8,69 SEK!

 

At du fylte for 9,59 i Skien hører jo forøvrig sjeldenheten til...

Lenke til kommentar
At du fylte for 9,59 i Skien hører jo forøvrig sjeldenheten til...

jeg bor rett over for Uno-X fyller ofte til under 10 kr,og under 9 har det også vært mange ganger,at det er skjeldent at jeg fyller 9,59 er det så absolutt ikke,sist jul var den faktisk nede på 7,69(2 Juledag),det kan du kalle at hører til skjeldenhetene.

Endret av O_D_D
Lenke til kommentar
bensin burde vært dyrere

jaha :roll:

Ja. Bensin og diesel burde koste mellom 15 og 20 kroner per liter.

Dessuten burde engangsavgift ved registrering av motorkjøretøy, årsavgift og bompenger avskaffes.

 

Dette sier jeg ikke fordi jeg er en ivrig motstander av bilisme eller ikke har peiling på transportpolitikk, jeg er faktisk svært bilinteressert og jobber som prosjektleder hos en av de største transportfirmaene i verden. Selv kjører jeg en BMW 525 TDS (turbodiesel). Det er en bil jeg er veldig fornøyd med, den er meget komfortabel, svært sikker, har høy motoreffekt (170 hk med chip) og bruker ca 0.55-0.65 på mila avhengig av kjørestil. For meg betyr dieselkostnaden nesten ingenting sammenlignet med verditap, service, dekk (kjører på 275/30R19), forsikring osv. Hvis jeg kjører 20000 i året bruker jeg kanskje 12000 kroner på diesel, og 40000 kroner på andre bilrelaterte utgifter.

 

Mange nordmenn kjører gamle biler, ikke fordi de har lyst, men fordi de ikke har råd til en moderne bil som er sikrere, mer økonomisk og mer miljøvennlig. Dersom man hadde kuttet ut engangsavgiften og lagt avgiftene over på bruken av fossilt brennstoff, ville disse bli tvunget til å bytte til en moderne, sikker og miljøvennlig dieselbil. Totalkostnadene for forbrukerne ville ikke bli større, men samfunnet ville tjene på en slik avgiftsendring. Man ville også slippe de irriterende bomstasjonene, isteden kunne man ta inn penger via drifstoffavgiften.

 

Bilentusiaster vil tjene på økt bensinpris. Mange liker biler med stor motor og høy effekt, men blir straffet hardt på grunn av dagens avgiftssystem. Man må betale over en halv million i avgifter for å importere en bil som f.eks Chrysler Viper. Dette fordi den visstnok ikke er miljøvennlig, da den har en motor på over 8 liters slagvolum og ca 500 HK. Med mitt forslag vil du betale avgift for den forurensningen du lager, ikke for at du er bilinteressert og vil ha en fet bil i garasjen og kjøre 3000 kilometer i året med den.

 

Når det gjelder yrkestransporten er det klart at en økning i dieselprisen ville tvinge langtransporten over på jernbane. Dette vil føre til mye mindre trafikk på hovedveiene våre, og mindre behov for oppgradering til 4felt, og mindre vedlikeholdskostnader på stamveiene. Per i dag ligger jernbanetransport i grenseland når det gjelder lønnsomhet. Skal man sende 25 tonn fra Oslo til Bergen blir det omtrent hipp som happ økonomisk om man setter semitrailer på tog (piggybacking) eller velger å la en trekkvogn dra semitraileren langs veien til Bergen. En dobling av dieselprisen ville selvsagt føre til at tog ville lønne seg big time. Samfunnet ville spart ca 100 vogntog per døgn over fjellet, miljøet ville bli spart, og transporten ville kanskje bli 50 kroner dyrere per tonn fra Oslo til Bergen.

 

En økning i drivstoffkostnader vil også sette fart på utviklingen av El-biler, brenselcelleteknologi og kollektivtrafikk, utbygging av jernbane og utbygging av terminaler for piggybacking, ikke bare for semitrailere, men også for personbiler (og el-biler?) Ved å sette opp drivstoffavgiftene vil norge kunne få en oppblomstring av bedrifter som satser på disse områdene, og få et fortrinn internasjonalt når olje og gass tar slutt om 50-100 år.

 

En siste ting; samfunnet kunne også spart enorme summer på å kutte ut bomstasjoner. Investeringer til "bompengebuer", video-overvåkning, autopass-system for ikke å snakke om de hundrevis av funksjonærer som bemanner disse buene er jo helt unødvendig.

 

Sett opp prisen på bensin og diesel til 15-20 kroner per liter, helst nærmere 20, og kutt ut engangsagift, bompenger og årsavgift. Dette vil Norge tjene på.

Lenke til kommentar
Når det gjelder yrkestransporten er det klart at en økning i dieselprisen ville tvinge langtransporten over på jernbane. Dette vil føre til mye mindre trafikk på hovedveiene våre, og mindre behov for oppgradering til 4felt, og mindre vedlikeholdskostnader på stamveiene. Per i dag ligger jernbanetransport i grenseland når det gjelder lønnsomhet. Skal man sende 25 tonn fra Oslo til Bergen blir det omtrent hipp som happ økonomisk om man setter semitrailer på tog (piggybacking) eller velger å la en trekkvogn dra semitraileren langs veien til Bergen. En dobling av dieselprisen ville selvsagt føre til at tog ville lønne seg big time. Samfunnet ville spart ca 100 vogntog per døgn over fjellet, miljøet ville bli spart, og transporten ville kanskje bli 50 kroner dyrere per tonn fra Oslo til Bergen.

Men hva med de delene av landet som ikke har noe som ligner på en jernbane i nærheten? Og folk som pendler mye i forbindelse med jobb?

 

En slik bensinpris vil føre til avfolkning i distriktene, og antagelig presseboligprisene i byene til værs. Så alt i alt vil det bli dyrere for mannen i gata selv om mye av engangsavgiftene på bil blir borte. Og veistamnettet vedlikeholdes jo nesten ikke uansett.

Lenke til kommentar

Problemet er vel at Norge må hale inn en "haug" med avgiftskroner for å ha middler til sine ansatte og "bedrifter". Var på et møte med en "bank" for å øke salget, fikk beskjed om at over 50% av alle ansatte i norge jobber i "staten". De fleste (alle) disse bedriftene driver ikke komersiellt salg av varer, middlene som trengs til driften (husleier, lønninger mm.) blir henta i den store "Pengebingen" - de kommer helst fra diverse avgifter som blir "samla" inn siden bedriftene ikke tjener ei "ærlig" krone...

 

Er vel pga. samme kabalen at under en firedel av innsamla bilavgifter pr. år går direkte til vedlikehold og bygging av veier.

Syns å huske at bensinen var billigere i England i juni enn for ett år siden(august 2004) prisen / liter er lavere og kursen ca. ei krone lavere for pundet - olja har vel stige på samme tid, var vel et stykke under 50 - 60$ fatet for et år siden..

 

Mesteparten av innbyggerene i Norge er bosatt slik at offentlig kommunikasjon er "fraværende" og egen bil er ofte nødvendig, vil ikke motsette meg lavere bensinpris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...