Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bensinprisen i Norge


Anbefalte innlegg

Var i Sverige (Gøteborg) i helga, fylte litt bensin, som med den aktuelle dagens kurs utgjorde 8,26NOK/liter 95 blyfri...

 

Dette var på vei hjem fra Sverige, på en Statiol-stasjon langs E6.

Da jeg kom over grensa, kjørte mot Moss for å nå Moss-Horten-ferga, satte jeg nesten brusen i vrangstrupen da jeg så Statoil Moss hadde bensin til over 11 kroner/liter for nøyaktig den samma suppa!

Får du samme reaksjon når du f.eks er i phillipinene og du får 1,5L cola for 1kr?

Jeg syns det er sjokkerendeat alle u-landene får den billige Colaen, mens vi må betale det tidoble for samme varen. Noen burde starte en aksjon, www.GjørNorgeTilEtUland.no slik at vi kan få ned kostnadsnivået.

Mer seriøst, det betyr at den bensinen kostet ca 9,76SEK? Og når du da husker at svensker må jobbe lengre for en SEK enn vi må jobbe for en NOK, så blir det faktisk ikke store forskjellen. Jeg har desverre ikke forskjellen i hodet, men jeg vet at svensker tjener færre SEK enn normenn NOK per time.

Noen konkrete tall hadde selvfølelig gjort diskusjonen _betydelig_ mer fornuftig, i og med at vi da kunne beregnet hvor stor forskjellen faktisk er.

Det er jo ett paradoks, siden Söta Bror må importere bensin, mens vi faktisk framstiller

driten... Jeg elsker Norge!

Akkurat dette er vel ikke spesielt rart? Om du lager en vare X som du selger med en fortjeneste på 10kr, og så velger å spise denne varen, da har du tapt 10kr. Om vi skulle reservert en del olje for skape billig bensin her ville det vært mindre varer vi ellers kunne solgt til andre, ergo tapte inntekter. For ikke å snakke om det evige innflasjonspøkelse, som igjenn viser sitt stygge hode.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

P@rm@nn. Jeg ser poengene dine, men jeg er fortsatt uenig i deg.

 

For det første, å sammenligne Sverige med Filippinene er jo sinnsvakt, uansett. Der tjener de 4 kroner i timen og sliter med å komme rundt omtrent.

 

I Sverige er faktisk ikke lønningene så lave som man skulle tro.

Sveriges kjære statsminister fikk nylig ett lite lønnshopp på over 100.000 kroner i året, noe som gjør at han tjener 1,4mill SEK i året. Er det dårlig? Nei... Er det ulikt vår kjære Bondevik? Nei...

 

Det at svenskene tjener dårlig er en dårlig unnskyldning.

 

For å ta ett mer konkret eksempel - nærmere bestemt Danmark.

 

Nybilprisen (før avgifter) i Danmark er over 50% dyrere enn i Norge.

Etter avgifter er en norsk bil over 50% dyrere enn den danske, enda mer hvis det er større slagvolum, flere hk, osv...

 

Norge drukner i avgifter, noe som gjør at vi får sjokk hver gang vi kommer til ett annet HØYKOSTLAND og ser hva prisene i Sverige er...

 

F.eks en fabrikkarbeider på Volvo har rundt 125kr/timen x 40timer i uka = 260.000 kroner. Det er vanlig lønn i Norge det... Faktisk så er det mer enn veldig mange faste butikkansatte har i lønn i Norge.

 

Apropos import og eksport. Norge importerer faktisk dyrere strøm enn vi eksporterer... Slå den!

 

Jeg har alltid vært for EU, fordi da vil vi plutselig få litt flere rettigheter, samt Norge må avgiftsjustere seg på en helt annen måte.

Lenke til kommentar

Om våre ærede folkevalgte politikere:

ikke helt -  de er der for å representere synet til de som har stemt på dem, noe som er vanlig i et representativt demokrati. Synet på hva som er det beste for Norge er delt, og det er akkurat det de representerer.

Ikke helt. Dette har vært debattert før, og politikerne sier klart fra ( i den grad de er istand til å være klare) at de anser seg å ha et mandat fra stemmekveget, eh, folket mener jeg, til selv å bruke sin egen dømmekraft slik de mener det er rett. Dette i motsetning til å lytte til folket som stemte dem inn, med unntak av månedene rett før valg naturligvis

 

Sveits har et langt mer direkte demokrati, og Internettets fremtidsvyer om direkte-til-den-enkelte-demokratiet falt ikke i smak hos de folkevalgte.

 

La oss sette bensinprisene kontra makten inn i litt sammenhang:

pensjonskrisen: kassa går etterhvert tom for folket. Stortingspolitikerne har bevilget seg indeksregulert pensjon med utrolig rask opptjening.

sykehuskrisen: køen er lang og folk dør før de kommer inn. Stortingspolitikere har førsteprioritet til Rikshospitalet.

bensinprisene er enorme. Tror du stortingspolitikerne betaler for sin bensin?

Lenke til kommentar
jeg tenker konsekvenser, det er det som er galt med meg

Sikkert en god tanke, men her i landet later politikerne til å tro at det vi gjør har en merkbar innvirkning globalt. Og det har det som regel ikke; vi er i de fleste tilfeller et lite filleland i den store sammenhengen - også når det gjelder antall biler og forurensning som følge av disse.

 

Hvis vi virkelig mente noe med utslippsproblematikken så ville vi ha økt prisene på bensin og oljeprodukter vi selger ut av landet betydelig, men det vil vi jo ikke; vi vil håve inn penger ved å selge enorme mengder forurensende oljeprodukter ut av landet og late som om vi er den flinke gutten i klassen ved å la vår egen befolkning dynges ned i avgifter på det samme produktet.

 

Ellers er jeg enig med de fleste her at bensinprisene er unødvendig høye - ikke alle bor i sentrum i en storby slik det kan virke når enkelte uttaler seg om bilen som den store stygge ulven. Selv bor jeg 10 minutters gange fra Grünerløkka og jobber i sentrum, så jeg bruker nesten ikke bil - så om prisen er 5,- 10,- eller 30,- kroner literen har lite å si for meg. Hadde jeg derimot bodd der jeg vokste opp - hvor bussen går en gang i timen og det er langt til både butikker og offentlige servicetilbud - så er faktisk bil en nødvendighet. En familie som f.eks. skal levere barna i barnehagen, så på jobb før 0800 og så hente barna før 1630 og så handle og så lage middag klarer seg faktisk ikke uten bil mange steder i Norge, og de må pent betale det det koster, enten de vil eller ikke.

Lenke til kommentar

Bensinprisen vil forsette å være høy og muligens stige så lenge forbruket av drivstoff fortsetter i dagens tempo. Det er ingen hemlighet at råoljen i oljereservoarene verden over minker, og i tillegg blir råoljen "tyngre" med tiden. Denne tunge råoljen krever mer prosessering og raffinering (cracking) for å få de lette fraksjonene bensinen består av, dette er en energikrevende prosess.

 

Teknologi for å produsere bensin og spesiellt diesel av naturgass er en veldig "trendy" teknologi som de fleste oljeselskaper forsker på, blant annet Statoil. SASOL i Sør Afrika og Shell i Indonesia har anlegg som produserer drivstoff fra denne teknologien. Grunnen til at denne teknologien ikke er mer vanlig, er at den ikke er lønnsom så lenge prisen på et fat olje er under ca 25-30$, med dagens oljepriser (60$/fat) er den derimot lønnsom, men økningen av oljeprisene har steget veldig i det siste og oljeselskapene har desverre ikke klart å følge opp med ny teknologi.

 

Når oljeselskapene starter drivstoffproduksjon fra naturgass vil vi nok kunne se en reduksjon av drivstoffprisene.

 

Kilder:

Forelesninger i Katalyse og Petrokjemi, NTNU

Chemical Process Technology, Moulijn, Makkee, van Diepen

Lenke til kommentar
Bensinprisen vil forsette å være høy og muligens stige så lenge forbruket av drivstoff fortsetter i dagens tempo.

Altså nå bommer du jo totalt på hvorfor prisen er så høy som den er i Norge (som det diskuteres om her). Det har fint lite med råvareprisen å gjøre.

 

Tro meg; hadde prisen sunket med 1 krone literen fra leverandør, så hadde avgiftene blitt oppjustert allerede samme dag for å unngå at dette kom folket til gode.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Råolje har vi nok av.. de finner stadig nye steder.. og det vil dem gjør i alle år.. Trur & påstår jeg da.

 

Så langt som dette landet er så må vi såklart bruke bil.. Jeg kommer til å bruke mye bil pga. følgende: Kjøring til/fra jobb. Mulig at jeg skal bli elektriker og da brukes bil mye på jobben. Kjøre til feks. HYTTA.. det er jo 3 timers tur.. Ellers kjøre rundt til folk som bor her og der..

Lenke til kommentar
Altså nå bommer du jo totalt på hvorfor prisen er så høy som den er i Norge (som det diskuteres om her). Det har fint lite med råvareprisen å gjøre.

 

Tro meg; hadde prisen sunket med 1 krone literen fra leverandør, så hadde avgiftene blitt oppjustert allerede samme dag for å unngå at dette kom folket til gode.

 

Ok, trodde avgiftene var konstante jeg :) Men jeg vil tro at hvis oljeprisene synker til 50$/fat så vil ikke bensinprisen ligger på dagens nivå.

Lenke til kommentar

Morpheos : Ja faktisk så er jeg misfornøyd med politikkerne og med god grunn, det svaret du har gitt meg er et typisk jalla A4 svar at hvis du ikke liker dem så gjør noe med det, still til valg selv.

Fakta er at jeg allerede gjør noe med saken, jeg forteller andre om min mening og dermed tier ikke stille som politikkerne helst ønsker, det er helt greit at ikke alle er enig med meg og med mitt inntrykk av "kjøtthuene".

 

Det du kanskje ikke fatter er at vi nordmenn finner oss i nesten hva som helst, vi er alt for snille med politikkerne våre og de er nesten ikke redde for noen konsekvenser i det hele tatt. Ta for eksempel Flomkatastrofen I asia, UD var rett og slett evneveike og greide ikke å organisere seg eller å ta til seg den hjelpen de trengte for å gjøre et riktig arbeid.

Flere personer som har vært utsatt for katastrofen mener at UD oppførtse seg som en arrogant maktelite som kun var ute etter å gjøre det på sin måte uten at de hadde den erfaring og praksis nødvendig til å håndtere denne katastrofen. Det å avstå fra å få hjelp fra politi organet og hjelpeorganisasjonene, samt det at kommunikasjon var så og si ikke eksisterende hjalp jo ikke noe mere.

 

Rapporten om håndteringen av krisen var jo også nedslagende, men hva har konsekvensene blitt? Så og si hele gjengen som satt der er fortsatt i politikken, noe jeg faktisk synnes er drøyt spesielt hvis man tar i tanke den arroganse en viss utenriksminister (Jan Pettersen) framsto med.

 

Det er nettop dette som gjenskinner klart i politikken i norge, en klar mangel til å ta beslutninger og ta ansvar for at ting skal fungere som det skal uten å måtte ty til et endeløst byråkrati med en papirmølle som er helt forferdelig. Politikkerne skal helst ha dokumentert på 101 forskjellige måter hva som er feil med servanten på storstua før de kan begynne å finne 101 forskjellige måter å reparere den på.

 

Se på skolematordningen, en ren valgflesk sak, vi som stemmer i dag for at dette skal bli gjennomført kan ikke forvente at barna vår som går i 1-5 klasse skal få denne ordningen, og når de først er oppe i 5-6 klasse så er det uansett mere gjevt å få kjøpt maten på butikken (boller og brus).

 

Ditt argument med at du ønsker helst et høyere nivå på prisnivået viser kun at du ikke greier å tenke konsekvenser, mange barnefamilier med stram økonomi kommer veldig dårlig ut av en slik økning og de er helt avhengig av bil for å kunne rekke 2-3 barnehager før foreldrene skal på job, ergo de er helt avhengig av å ha 1-2 biler, det hjelper heller ikke at begge foreldrene faktisk må innom 1-2 bommer i løpet av dagen.

Rett og slett så vil en ytterligere økning på avgiftsnivået og bensinprisen kun være med på å langsomt kvele økonomien på landsbasis, etter hvert som rentekursen stiger og bensinprisen fortsatt holder dette nivået så kommer vi til å se konsekvensene av dette prisnivået.

 

Som Codename Paragon så fint henviser til så er dagens politikkere ganske flinke til å sikkre seg selv, hadde de gjort det samme for folket så hadde jeg sikkert ikke skrevet disse innleggene.

Lenke til kommentar

Har ikke lappen enda, men får den om ca 3 uker. Gruer meg allerede til å stå å fylle opp tanken til den blodprisen de tar nå! Dessuten er jeg avhengig av bil for å komme noe sted når jeg bor her jeg gjør. Om sommeren går det 2 busser hver vei mandag - fredag en kl 07.00 og en 15.00 og ingen i helgene, da ser man ganske enkelt at man kommer seg ikke noen plass uten bil. Desuten blir det faktisk billigere å ta bilen ned til byen herfra en bussen med de bussprisene de har her! Skulle gjerne tatt bussen hvis det hadde gått noen, men så lenge det går så få og til den tiden de gjør er det ikke akktuelt å ta bussen. Så ser dere jo at det ikke er alle som bare kan ta bussen istede for bil.

Lenke til kommentar

Det er jo bare tøys å sammenligne med Kina etc. Dersom alle land hadde satt opp prisen til tilsvarende nivå som det Norge har, så kanskje det idealistisk sett hadde ført til mindre forurensing. Slik det er nå fører det bare til vanskeligere kår for de som er norske, kontra resten av de sammenlignbare land.

Ellers tviler jeg sterkt på at den høye prisen er av hensyn til miljøet her i Norge. Dette er vel i så fall bare et vikarierende argument. Dersom miljøet hadde vært argumentet ville man sett en tung satsing på alternative transportmuligheter fra statens side. Som de fleste vet er ikke kollektivtrafikken akkurat det største satsingsområdet her til lands.

Midt i Oslo eksisterer det et adekvat tilbud, men prisene der også er på grensen til det absurde.

Lenke til kommentar
Ok, trodde avgiftene var konstante jeg :)

Avgiftene er konstante, men utgjør også så enorm del av prisen til kunde at en redusering i råvareprisen ikke vil gjøre all verdens utslag.

 

For hver liter bensin som selges så forsyner staten seg (avgifter + moms) med nesten 7,- kroner. Ved en bensinpris på 10,- så går altså knapt 30% til å dekke bensinstasjon, transport, oljeselskap, utvinning, raffineri osv. og disse leddene har igjen mange faste kostnader som må dekkes inn uavhengig av hva råvaren koster.

Lenke til kommentar
P@rm@nn. Jeg ser poengene dine, men jeg er fortsatt uenig i deg.

 

For det første, å sammenligne Sverige med Filippinene er jo sinnsvakt, uansett. Der tjener de 4 kroner i timen og sliter med å komme rundt omtrent.

Beklager at dette svaret kommer litt sent. Var en travel dag, og det tok i tilleg lengre tid en jeg hadde håpet å finne tallmateriale.

 

Sammenligningen med Filipinene brukte jeg selvfølgelig for å få fram et poeng, men alikavell er den ikke så sinnsyk som det kansje kan virke som. En filippiner tjener mye mindre enn en normann, og kostnadsnivået er mye mindre. En svenske tjener litt mindre per time, og det meste koster litt mindre. 40/20=2 og 4/2=2.

 

I Sverige er faktisk ikke lønningene så lave som man skulle tro.

Sveriges kjære statsminister fikk nylig ett lite lønnshopp på over 100.000 kroner i året, noe som gjør at han tjener 1,4mill SEK i året. Er det dårlig? Nei... Er det ulikt vår kjære Bondevik? Nei...

 

Det at svenskene tjener dårlig er en dårlig unnskyldning.

Ja som en unnskyldning er den ikke spesielt bra. Derimot for å forklare prisforskjellen på bensis er det ikke bare en god unskyldning, men en stor del av grunnen.

Jeg ønsket finne en oversikt over hvor lenge en gjennomsnitts svenske måtte jobbe for 100SEK kontra en normann for 100NOK. Det fant jeg desverre ikke, det nærmeste var denne artikkelen fra DN.no. Den viser at en norsk medianlønn er 47% (ikke 47 prosentpoeng) høyere enn en svensk. Men den er desverre tall før skatt, så da var den ikke brukbar.

Det nest beste er da en artikkel fra FIVH HTML , PDF.

Jeg er klar over at de ikke er spesielt upartiske, men det var de beste tallene jeg fant. Er nok uansett en bedre pekepinn enn å sammenligne lønningen til de 2 statsministrene våre. For da blir selv kongo en høykostnadsland. Det mest innteresange der er oversikten over hvor mange liter man får per arbeidstime. Vi ser at i Norge får man 15L per utførte arbeidstime, mens i sverige får man bare 10,4L. Det var Sverige. Du har rett i at Danmark har billigere bensin, nærmere bestemt 15,4L per arbeidstime, som blir en forskjell på 2,6%.

Hovedpoenget er at kostnadsnivå og lønnsnivå går hånd i hånd.

...

Apropos import og eksport. Norge importerer faktisk dyrere strøm enn vi eksporterer... Slå den!

Jeg vet desverre ikke så mye om avgiftsnivået i danmark. Men så var det vel heller ikke grunnen til at du fikk kaffen i halsen?

Jeg kan heller ikke spesielt mye om norsk energipolitikk. Men med oversikten over eksport og import av varer kan vi se at dette var situasjonen Januar-mai 2004, men ikke Januar-Mai 2005. Noen år regner det mye og vi eksporterer strøm og noen år importerer vi. Hva dette hadde med bensinprisene i sverige er jeg derimot mer usikker om.

Jeg har alltid vært for EU, fordi da vil vi plutselig få litt flere rettigheter, samt Norge må avgiftsjustere seg på en helt annen måte.

Vell, vi er vell kansje tjent med å diskutere en ting om gangen:-p

Det er mulig at du vil finne denne artikkelen innteresang. Han nevner både bensinpriser og bilpriser.

Endret av P@rm@nn
Lenke til kommentar
P@rm@nn. Jeg ser poengene dine, men jeg er fortsatt uenig i deg.

 

For det første, å sammenligne Sverige med Filippinene er jo sinnsvakt, uansett. Der tjener de 4 kroner i timen og sliter med å komme rundt omtrent.

Beklager at dette svaret kommer litt sent. Var en travel dag, og det tok i tilleg lengre tid en jeg hadde håpet å finne tallmateriale.

 

Sammenligningen med Filipinene brukte jeg selvfølgelig for å få fram et poeng, men alikavell er den ikke så sinnsyk som det kansje kan virke som. En filippiner tjener mye mindre enn en normann, og kostnadsnivået er mye mindre. En svenske tjener litt mindre per time, og det meste koster litt mindre. 40/20=2 og 4/2=2.

 

I Sverige er faktisk ikke lønningene så lave som man skulle tro.

Sveriges kjære statsminister fikk nylig ett lite lønnshopp på over 100.000 kroner i året, noe som gjør at han tjener 1,4mill SEK i året. Er det dårlig? Nei... Er det ulikt vår kjære Bondevik? Nei...

 

Det at svenskene tjener dårlig er en dårlig unnskyldning.

Ja som en unnskyldning er den ikke spesielt bra. Derimot for å forklare prisforskjellen på bensis er det ikke bare en god unskyldning, men en stor del av grunnen.

Jeg ønsket finne en oversikt over hvor lenge en gjennomsnitts svenske måtte jobbe for 100SEK kontra en normann for 100NOK. Det fant jeg desverre ikke, det nærmeste var denne artikkelen fra DN.no. Den viser at en norsk medianlønn er 47% (ikke 47 prosentpoeng) høyere enn en svensk. Men den er desverre tall før skatt, så da var den ikke brukbar.

Det nest beste er da en artikkel fra FIVH HTML , PDF.

Jeg er klar over at de ikke er spesielt upartiske, men det var de beste tallene jeg fant. Er nok uansett en bedre pekepinn enn å sammenligne lønningen til de 2 statsministrene våre. For da blir selv kongo en høykostnadsland. Det mest innteresange der er oversikten over hvor mange liter man får per arbeidstime. Vi ser at i Norge får man 15L per utførte arbeidstime, mens i sverige får man bare 10,4L. Det var Sverige. Du har rett i at Danmark har billigere bensin, nærmere bestemt 15,4L per arbeidstime, som blir en forskjell på 2,6%.

Hovedpoenget er at kostnadsnivå og lønnsnivå går hånd i hånd.

...

Apropos import og eksport. Norge importerer faktisk dyrere strøm enn vi eksporterer... Slå den!

Jeg vet desverre ikke så mye om avgiftsnivået i danmark. Men så var det vel heller ikke grunnen til at du fikk kaffen i halsen?

Jeg kan heller ikke spesielt mye om norsk energipolitikk. Men med oversikten over eksport og import av varer kan vi se at dette var situasjonen Januar-mai 2004, men ikke Januar-Mai 2005. Noen år regner det mye og vi eksporterer strøm og noen år importerer vi. Hva dette hadde med bensinprisene i sverige er jeg derimot mer usikker om.

Jeg har alltid vært for EU, fordi da vil vi plutselig få litt flere rettigheter, samt Norge må avgiftsjustere seg på en helt annen måte.

Vell, vi er vell kansje tjent med å diskutere en ting om gangen:-p

Det er mulig at du vil finne denne artikkelen innteresang. Han nevner både bensinpriser og bilpriser.

Hehe ;)

 

Jeg er stuptrøtt og vil svare på ditt innlegg i morgen ;)

Forresten ett saklig og bra tilbakespill :) Moro å diskutere =)

Lenke til kommentar
Morpheos : Ja faktisk så er jeg misfornøyd med politikkerne og med god grunn, det svaret du har gitt meg er et typisk jalla A4 svar at hvis du ikke liker dem så gjør noe med det, still til valg selv.

Fakta er at jeg allerede gjør noe med saken, jeg forteller andre om min mening og dermed tier ikke stille som politikkerne helst ønsker, det er helt greit at ikke alle er enig med meg og med mitt inntrykk av "kjøtthuene".

 

Det du kanskje ikke fatter er at vi nordmenn finner oss i nesten hva som helst, vi er alt for snille med politikkerne våre og de er nesten ikke redde for noen konsekvenser i det hele tatt. Ta for eksempel Flomkatastrofen I asia, UD var rett og slett evneveike og greide ikke å organisere seg eller å ta til seg den hjelpen de trengte for å gjøre et riktig arbeid.

Flere personer som har vært utsatt for katastrofen mener at UD oppførtse seg som en arrogant maktelite som kun var ute etter å gjøre det på sin måte uten at de hadde den erfaring og praksis nødvendig til å håndtere denne katastrofen. Det å avstå fra å få hjelp fra politi organet og hjelpeorganisasjonene, samt det at kommunikasjon var så og si ikke eksisterende hjalp jo ikke noe mere.

 

Rapporten om håndteringen av krisen var jo også nedslagende, men hva har konsekvensene blitt? Så og si hele gjengen som satt der er fortsatt i politikken, noe jeg faktisk synnes er drøyt spesielt hvis man tar i tanke den arroganse en viss utenriksminister (Jan Pettersen) framsto med.

 

Det er nettop dette som gjenskinner klart i politikken i norge, en klar mangel til å ta beslutninger og ta ansvar for at ting skal fungere som det skal uten å måtte ty til et endeløst byråkrati med en papirmølle som er helt forferdelig. Politikkerne skal helst ha dokumentert på 101 forskjellige måter hva som er feil med servanten på storstua før de kan begynne å finne 101 forskjellige måter å reparere den på.

 

Se på skolematordningen, en ren valgflesk sak, vi som stemmer i dag for at dette skal bli gjennomført kan ikke forvente at barna vår som går i 1-5 klasse skal få denne ordningen, og når de først er oppe i 5-6 klasse så er det uansett mere gjevt å få kjøpt maten på butikken (boller og brus).

 

Ditt argument med at du ønsker helst et høyere nivå på prisnivået viser kun at du ikke greier å tenke konsekvenser, mange barnefamilier med stram økonomi kommer veldig dårlig ut av en slik økning og de er helt avhengig av bil for å kunne rekke 2-3 barnehager før foreldrene skal på job, ergo de er helt avhengig av å ha 1-2 biler, det hjelper heller ikke at begge foreldrene faktisk må innom 1-2 bommer i løpet av dagen.

Rett og slett så vil en ytterligere økning på avgiftsnivået og bensinprisen kun være med på å langsomt kvele økonomien på landsbasis, etter hvert som rentekursen stiger og bensinprisen fortsatt holder dette nivået så kommer vi til å se konsekvensene av dette prisnivået.

 

Som Codename Paragon så fint henviser til så er dagens politikkere ganske flinke til å sikkre seg selv, hadde de gjort det samme for folket så hadde jeg sikkert ikke skrevet disse innleggene.

Typisk jalla a4, du er forholdsvis flink til å kalle ting for jalla og a4 uten å begrunne det noe særlig mer.

 

jeg tviler på at politikerne vil at du skal tie, snarere tvert i mot. jeg tror de aller fleste politikerne vil at du skal hyle, skrike og være engasjert. og ikke minst, bruke stemmeretten din (forutsatt at du faktisk har stemmerett).

 

at nordmenn er for snille med politikerne våre kan jeg være enig med deg i, om enn kanskje ikke på den måten du mener. engasjementet til ungdom i norge f.eks, er forferdelig lavt når det gjelder bla. politikk, se f.eks. saker om europeisk ungdom som kom til bergen for å protestere ved ministermøtet om utdanning. mer sånt

 

når det gjelder UD og flomkatastrofen i Asia så blander du endel sammen, det er bare toppledelsen i UD som er politikere i tradisjonell forstand; dvs. statsråden og statssekretæren. resten av folkene er byråkrater (noe som nødvendigvis ikke er en uting). at den situasjonen kunne vært behandlet bedre er sikkert, men se litt på hva som skjedde i andre land, det har stort sett vært den samme oppvaksen overalt, og det har litt med at 1) det skjedde 26 desember, og de aller fleste var hjemme med familien og ikke på jobb. og 2) det har ikke skjedd tilsvarende katastrofer. beredskap er vel og bra, men hvor forberedt kan man være på noe sånt? et annet interessant, om enn ikke direkte relatert til bensinprisen i norge :p - er hva om en slik flomkatastrofe hadde skjedd i afrika? husker du f.eks hva som skjedde 26. desember 2003? det at vestlige turister er oppe i en slik katastrofe har litt å si for medieeksponering og ikke minst hvorvidt vi gidder å bry oss. det er selvfølgelig tragisk for de innvolverte, men jeg synes det blir litt snudd opp ned når det er nordmenn som hyler og skriker for at de ikke ble sendt hjem på første fly når over 1 million mennesker har mistet hjemmene sine, og flerfoldige millioner fremdeles, 6 måneder etter, er avhengig av mat utenfra.

 

 

det er interessant at du nevner byråkratiet og kritiserer det sånn - vet du hva et byråkrati egentlig er? og ikke minst, hvilke alternativer foreslår du som gir et like bra system som det det faktisk er med tanke på likebehandling og saksbehandling på så stor skala som offentlig forvaltning faktisk er?

 

at politikerne skal ha dokumentert og utredet saker grundig før beslutninger tas synes kanskje litt unødvendig, men åpne høringer etc. er bla. fordi innvolverte parter skal bli hørt etc. jeg vet ikke; jeg synes vel kanskje det er bedre at ting tar litt tid enn at frp slipper til makten og pøser på med oljepenger for å oppnå Instant-Happiness og lignende.

 

jeg mener ikke at bensinavgiftene skal opp, det var et forsøk på å motvirke den salige strømmen om "åhjah! NED MED BENSINAVGIFTENE!" sutringen som var i tråden, og det skapte jammen litt diskusjon. jeg tviler forresten på at bensinprisen er det som vil kvele økonomien, barnefamilier etc. burde gjerne være mindre opptatt av bensinprisen og mer opptatt av at de holder på å låne til over pipen :)

Lenke til kommentar
Det er jo bare tøys å sammenligne med Kina etc. Dersom alle land hadde satt opp prisen til tilsvarende nivå som det Norge har, så kanskje det idealistisk sett hadde ført til mindre forurensing. Slik det er nå fører det bare til vanskeligere kår for de som er norske, kontra resten av de sammenlignbare land.

Ellers tviler jeg sterkt på at den høye prisen er av hensyn til miljøet her i Norge. Dette er vel i så fall bare et vikarierende argument. Dersom miljøet hadde vært argumentet ville man sett en tung satsing på alternative transportmuligheter fra statens side. Som de fleste vet er ikke kollektivtrafikken akkurat det største satsingsområdet her til lands.

Midt i Oslo eksisterer det et adekvat tilbud, men prisene der også er på grensen til det absurde.

poenget med sammenligningen med kina er at dersom f.eks kina og india skal opp på samme forbruksnivå (med fare for å høres ut som steinar lem) som usa og den vestlige verden; så har vi et alvorlig problem med tanke på utslipp og ikke minst at det ikke finnes nok ressurser. at nordmenn har det spesielt vanskeligere enn sammenlignbare land hadde det vært fint om du hadde noe tallmateriale på; vi er et av verdens rikeste land, og det er vel kanskje derfor vi er for lite flinke til å engasjere oss - vi har det for godt. det er forresten litt morsomt at dere på en side synes at staten er duster og dumminger som bare tar seg av seg selv og haler inn for mye i avgifter, mens dere på den andre siden sier at staten skal komme med et adekvat kollektivtilbud. samtidig er sikkert skattenivået for høyt - hvordan skal dette finansieres mener du?

Lenke til kommentar

I Kina er de jo 4x så mange som vi er i norge.

De kjører mye mer bil der, enn det vi gjør i norge, og tenk på all den kø-kjøringen som er der nede.

 

Og, i USA: 1 Gallon koster vel Ca. 1 dollar. det vil si, 4 liter bensin, til 7 kroner.

 

Skulle ønske jeg bodde i USA :love:

 

EDIT: Der kan de forøvrig kjøre bil når de er 16 år.. i California elns.

Endret av Mammuten
Lenke til kommentar
I Kina er de jo 4x så mange som vi er i norge.

Jeg tenker vi sier nesten 300x så mange som det er i Norge jeg...

 

Det er vel over 1,3 milliarder kinesere og rundt 4,5 millioner nordmenn.

 

  Og, i USA: 1 Gallon koster vel Ca. 1 dollar. det vil si, 4 liter bensin, til 7 kroner.

Så langt ifra; gjennomsnittsprisen for en gallon (3,78 liter) er i skrivende stundt rundt $2.25 - eller drøyt 15,- kroner. Noen steder er det merkbart dyrere, andre steder litt billigere.

 

Det er jo dog ganske hyggelig med en literpris på rundt 4 kroner, men det er nok ganske mange år siden at bensin kostet under 2 kroner literen i USA slik du skriver.

 

Jaja, omtrent rett på 1 av 3 utsagn er vel kanskje ikke så verst, men det er for sløvt å synse om ting og presentere dem som fakta (folk har jo utrolig nok en merkelig tendens til å faktisk tro på ting som skrives i forum og ta det for god fisk, noe som lett sprer feilinformasjon) når det kan sjekkes på Google i løpet av 10 sekunder synes nå jeg.

 

Edit: La til noen linker....

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
At nordmenn har det spesielt vanskeligere enn sammenlignbare land hadde det vært fint om du hadde noe tallmateriale på; vi er et av verdens rikeste land, og det er vel kanskje derfor vi er for lite flinke til å engasjere oss - vi har det for godt

Man trenger ikke tallmeteriale for å skjønne at det vanskeliggjør situasjonen for mange å måtte betale 10kr literen vs. 5kr literen.

 

mens dere på den andre siden sier at staten skal komme med et adekvat kollektivtilbud. samtidig er sikkert skattenivået for høyt - hvordan skal dette finansieres mener du?

Det er jo nettopp her noe av sakens kjerne ligger: Et høyt avgiftsnivå vil kunne forsvares dersom man brukte alle avgifter og inntekter fra trafikken på transport og trafikk(inkl. høy satsing på alternativer til privatbilisme). Hvor går alle dagens penger?

Jeg sier ikke at avgifter i utgangspunktet er galt. Det som er knusende galt er først og fremst hvordan disse avgiftene håndteres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...