Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

hjelp til videre skolegang og utdanning

Anbefalte innlegg

Dette kommer til å høre veldig barnslig og teit ut, men jeg har i det siste begynt å tenke mer og mer på hva jeg skal gjøre når jeg blir eldre. Jeg har tenkt en del på juss, men også på noe innfor økonomi og "styring" av bedrifter. Må inrømme at grunnen til at jeg har tenkt på f.eks. juss, er at jeg vil tjene godt. :blush:

Hvis jeg da skulle blitt advokat og studert juss, hva ville dere valgt å gjøre på videregående?

Det er fortsatt en litn stund til, men ahr lyst til å ha noen "planer" :blush:

Sorry hvis dette ble veldig teit :no::(

EDIT: opps, denne skulle kanskje vært postet under "jobb og utdanning"? Moderator: kan du flytte den?

Endret av MagnusW
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jusstudier krever ikke noe spesielt av kunnskaper fra før av, kun generell studiekompetanse. Jeg ville tatt 3MX, for å holde døren til siv.ing.-studier oppe om du ombestemmer deg. Det er vel noe som heter rettslære på noen videregående skoler, men vet ikke helt hva innholdet i de fagene er. Ellers er generell kunnskap om samfunnet en grei ting å ha med seg senere i eventuelle juridiske studium.

Lenke til kommentar
Det er vel noe som heter rettslære på noen videregående skoler, men vet ikke helt hva innholdet i de fagene er.

That's fuckin right dude. Er nettopp ferdig med VK1 allmenn, og har hatt rettslære 1. På VK1 er faget ett 3-timers fag, og læreboka er syltynn. Kan vel også nevne at vi må drasse rundt på "Norges lover" til timene, da hele faget dreier seg om innholdet i denne "bibelen". Personlig, så synes jeg at faget i seg selv er et genialt fag. For det første har du ikke lekser, hvertfall veldig lite. For det andre er det veldig lett å få god karakter i faget. Og for det tredje er det veldig greit å vite hva du bør gjøre i hver enkelt situasjon du skulle havne oppi av arv, giftemål, erstatning, skillsmisse osv. Du lærer hva du har krav på i ulike situasjoner, noe jeg ser på som veldig greit. Det kan også nevnes at du får dra på ekskursjon til nærmeste rettssal, hvor du får se en rettssak live. Det var digg, hvertfall for oss som så på. Tror neppe det var like digg for ungdommen som satt på tiltalebenken, like gammel som oss, tiltalt for å ha utdøvd vold mot flere personer. :roll:

Lenke til kommentar
Jeg ville tatt 3MX, for å holde døren til siv.ing.-studier oppe om du ombestemmer deg.

Samt 2FY (og 3FY hvis du vil ha det litt enklere i starten av siv.ing-studier).

Å velge utdanningsveg etter pengene er ikke noe lurt valg; man bør gå etter både trivsel og penger. Som noen har sagt tidligere, så kan det være lurt å ta en snakk med rådgiver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...