Marti Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 Hvordan klarte du og få så mange skrivefeil? Edit: var litt i det gretne hjørnet istad, siden vannkjølingspumpa mi gikk føyken, og til topic: Du må virkelig passe på alger hvis du skal bruke springvann. Netconnection.no selger algemiddel relativt billig . www.netconnection.com www.netconnection.no . Hihi . Lenke til kommentar
Kvakksalveren Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 Du må virkelig passe på alger hvis du skal bruke springvann. Netconnection.no selger algemiddel relativt billig . Øh!? Hvordan har du tenkt å gjøre det i praksis? Det blir jo enormt mye algemiddel. Trådstarter: La oss si 20 l/t hele tiden det blir 175m^3. Noe som plutselig kan bli i nærheten av 1000,- pro anno Har du derimot fast gebyr stipulert ut fra arealet av huset er det derimot ingen ekstra utgift. Forresten, jeg trodde at "wastewater" egentlig var vann som er brukt allerede, f eks dusj, kloakk osv, i motsetning til vann som er rent . . . Dersom noen har planer om å lage en skikkelig wastewater-opplegg vil jeg anbefale å montere skimmer eller filter. Ellers kan kjølesystemet bli tett Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 Haha, det kan jo tolkes på flere måter! Wastewater / wasted water, altså i dette tilfelle "bortkastet" vann i den forstand som man bruker opp en resurss på en litt tvilsom måte. Flow gjennom et normalt kjøleanlegg er nok en god del mer enn 20ltr/t. Nærmere 6ganger så mye og endatil mer. Tidligere i tråden har jeg brukt 150ltr/t som et eksempel. Dette gir 3600ltr/døgn, og i løpet av et år eller ca 300dager (altså minus ferie og slikt), utgjør dette 1080 kbm vann. Vannavgiften ligger som regel rundt 15,- pr kbm noe som da utgjør 16.200,- i vannavgift! Så pass på, om du har egen vannmåler i huset! Lenke til kommentar
Kvakksalveren Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 150ltr/t Jojo, men det er sikkert ikke nødvendig å bruke så mye når vannet som går inn er fire grader Celsius. Greit nok, 20l/t var kanskje litt lite, jeg kan strekke meg til 40 l/t Men det er vel uansett bare blåbær i forhold til hvor mye som lekker fra vannforsyningsrør rundtom i Norge. Jeg har hørt at noen steder i Oslo er vannforsyningsrørene laget av treverk og er hundre år gamle. Noe som fører til at halvparten av vannet renner ut i grunnen før det når forbrukeren. Likevel må denne formen for vannkjøling anses for å være den mest ressurssløsende tiltaket siden en forumbruker ville bruke støvsugeren til prosessorvifte. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 Skrue Skrevet 04/07/2005 : 22:03 Haha, det kan jo tolkes på flere måter! Wastewater / wasted water, altså i dette tilfelle "bortkastet" vann i den forstand som man bruker opp en resurss på en litt tvilsom måte. Hmm, jeg har også trodd begrepet var som Kvakksalveren sier, at det egentlig er en resurs- sparende prosess der vann gjenbrukes. Men det er jo uansett ingen tvil om at det må kunne kalles "waste of water" = "wastewater" etter at trådstarter har startet opp kjølingen sin. Men det er vel uansett bare blåbær i forhold til hvor mye som lekker fra vannforsyningsrør rundtom i Norge. Jeg har hørt at noen steder i Oslo er vannforsyningsrørene laget av treverk og er hundre år gamle. Noe som fører til at halvparten av vannet renner ut i grunnen før det når forbrukeren. Min mor jobber i staten i en avdeling som jobber med og få norske vannverk opp til EU standard, og uten at jeg husker de eksakte tallene er du nok ikke så langt unna sannheten når det gjelder hvor mye som forsvinner på veien. Tror faktisk tallene var enda høyere i enkelte områder Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 he he, som akvarie eier vet jeg et og annet om alger. Og fisken min får sitt vann fra kranen. Riktignok er det lys som er hovebooster for vanlige alger, men det oppstår desverre relativt mye alger og andre avleiringer i drikkevannet også, Hvis du har sett innsiden av vannforsyningsrør vil du se et belegg, selv om vi ikke liker og tenke på det når vi drikker. Vel, som eks-akvarie eier, vet jeg kanskje mer om alger enn deg Og som hobby-rørlegger, så kan bekrefte at det er avleringer i gamle rør, men alger det lite eller ingenting av. Lager man et "mørkt" system hvor lys ikke slipper til, er ikke alger i springvannet noe å tenke på. Hovedgrunnen er jo mangel på næring, lys, og varme. - Når det gjelder en todelt vannkrets, så kan man veldig lett regulere ned vannmengden i den ytre kretsen, slik at temperaturen i den indre stiger over kondenseringstemperatur og holdes stabil der. Forøvrig må jeg jo si meg helt enig med de som sier at dette er vannsløsing deluxe. Men man kan jo vurdere det opp mot hvilket vannverk man er tilknyttet til. Har man f-eks et privat vannverk er det jo bare å bruke til du sjemmes. Det er jo moralsk sett fortsatt like mye sløsing, men man er jo vaktmester selv Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 150ltr/t Jojo, men det er sikkert ikke nødvendig å bruke så mye når vannet som går inn er fire grader Celsius. Greit nok, 20l/t var kanskje litt lite, jeg kan strekke meg til 40 l/t Men det er vel uansett bare blåbær i forhold til hvor mye som lekker fra vannforsyningsrør rundtom i Norge. Jeg har hørt at noen steder i Oslo er vannforsyningsrørene laget av treverk og er hundre år gamle. Noe som fører til at halvparten av vannet renner ut i grunnen før det når forbrukeren. Likevel må denne formen for vannkjøling anses for å være den mest ressurssløsende tiltaket siden en forumbruker ville bruke støvsugeren til prosessorvifte. Jada, du har selvsagt rett i det, og antakelig er du nok nærmere sannheten også. Man behøver nok slett ikke å kjøre 150 ltr/t, når vannet holder en såpass lav temperatur. Men antakelig er det fristende å pøse på litt når man først har muligheten, så helt i tåka er det nok ikke med 150liter heller. At det lekker vann fra vannledningene rundt omkring i Norges land er jo en kjensgjerning, og det er ikke småtteri det er snakk om heller! Men det var jo det moralske aspektet jeg først og fremst hadde i tankene da, som både du og Arctic og andre her, har vært inne på. Lenke til kommentar
Marti Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 Du må virkelig passe på alger hvis du skal bruke springvann. Netconnection.no selger algemiddel relativt billig . Øh!? Hvordan har du tenkt å gjøre det i praksis? Det blir jo enormt mye algemiddel. Trådstarter: La oss si 20 l/t hele tiden det blir 175m^3. Noe som plutselig kan bli i nærheten av 1000,- pro anno Har du derimot fast gebyr stipulert ut fra arealet av huset er det derimot ingen ekstra utgift. Forresten, jeg trodde at "wastewater" egentlig var vann som er brukt allerede, f eks dusj, kloakk osv, i motsetning til vann som er rent . . . Dersom noen har planer om å lage en skikkelig wastewater-opplegg vil jeg anbefale å montere skimmer eller filter. Ellers kan kjølesystemet bli tett Oi. Det hadde jeg glemt . Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 Hvordan klarte du og få så mange skrivefeil? Sikkert på samme måten som du. (Hint: å/og-feil) Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 Trikset er å kjøpe seg kåk nærme sjøen. Så legger du ut to slanger ned til stranden og suger vann gjennom den ene og slipper ut gjennom den andre. Hvis dette gjøres med saltvann bør du DEFINITIVT bruke en varmeveksler. Alger blir bare barnemat i forhold til hva saltvann kan gjøre med en kobberblokk med innslag av andre metaller.... Bemerk at trikset ikke funker hvis du har pumpen mer enn 10 meter over havflaten. (Med mindre du kjenner de russergutta som bygde den støtpumpen.) Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 7. juli 2005 Del Skrevet 7. juli 2005 Bor man nærme sjøen, behøver man slett ikke pumpe saltvann. Lag en sløyfe av vanlig plastslange og la den gå 3-4 meter under laveeste lavvann. Fyll sløyfen med fersksvann og frostvæske. Sett på en sirkulasjonpumpe for sentallvarme. Da har man kjølekapasitet for det meste! Samme prosedyren kan man selvfølgelig benytte i elver og vann. Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 8. juli 2005 Del Skrevet 8. juli 2005 Hmm... Ja, det der er vel strengt tatt en overlegen løsning. Og med riktig type sirkulasjonspumpe kan en vel strengt tatt også løfte høyere enn 10 meter. *Finne frem Notaravisen* :!: Lenke til kommentar
Marti Skrevet 8. juli 2005 Del Skrevet 8. juli 2005 (endret) Hvordan klarte du og få så mange skrivefeil? Sikkert på samme måten som du. (Hint: å/og-feil) Hvor mange fant du? Er ikke så flink på og/å-regelen . Nå er det dog forskjell på en og/å-feil og 4 feil på hver linje. Poenget mitt var at han fint kunne tatt seg 5 minutter til å skrive slik at folk forstod det bedre. Endret 8. juli 2005 av Marti Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå