Gå til innhold

hvordan vannkjøle psu?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, så langt ser den helt ok ut, Ongabonga.

Men jeg må understreke at den foreløpig ikke har vært satt på de store prøvene her, ettersom maskinen det sitter i, ikke er helt ferdig.

Ellers kan jeg anføre at 12v-railen ligger litt lavt; En kontroll med et multimeter viser 11,76v, som er det eneste ankepunktet så langt. De andre railene ligger "right on target", også under varierende belastninger.

Lenke til kommentar
Det finnes ferdige ja, her et eksempel på det: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=304993&cks=SPK

Det koster, men det funker! :thumbup:

sitter du på denne??? er det flere der ute? virker fint men litt "liten" hadde planer om litt overkill :roll: dreit litt på draget med ei 350W og det er bare så vidt det holder..... så sånn bare for og sikre fremtida. har ikke fått lest modde tråden skal gjøre det i morgen

men takk for bra svar.

Lenke til kommentar
Frister nemlig å kjøpe denne, men er utrolig redd for at den ikke skal være stabil nok. Kunne du være så vennlig å si ifra når du får testet den mer?

Et så hyggelig og høflig spørsmål skal jeg selvsagt ikke si nei til! :yes:

Strengt tatt kunne jeg forsert en test litt, og kunne jo kjørt ivei med en "gammeldags" test for 12v-railen´s vedkommende, dvs vha et passende antall lyspærer.

Skal se hva jeg rekker, før ferien. :roll:

leifeinar : Ja, jeg har et slikt PSU. Det er jeg vel neppe alene om heller? Men allemannseie er den vel neppe, ettersom prisen er relativt stiv....

"Liten"? Er vel ikke så helt gærne specs på den da, medmindre du skal kjøre en drøss med disker og litt av hvert annet på den.

480w bør vel holde for de fleste?

Ellers må jeg si meg enig i at det nok kan være godt å ha litt å gå på, mtp hva man senere skal utvide med, eller legge til.

Nå er det vel samtidig slik, at de fleste produsenter av elektronikk, hele tiden etterstreber en reduksjon av effektbehovet for sine produkter.

Dermed vil i alle fall jeg tro, at effektbehovet neppe blir dramatisk mye høyere i våre maskiner i fremtiden, snarere tvert i mot. ;)

Lenke til kommentar

jo sant som du sier det er en fin start at 7800 legger seg under 6800U med effektforbruket, la oss håpe det fortsetter slik :yes: er kanskje litt halv paranoid. men regner med med at jeg blir og ha 3 disker 1 optisk og kjenner jeg meg selv rett blir det nok de feteste skjermkortene :blush: driver og klokker litt på kveldstid da går det jo ofte till strøm....

planen er og ha 100% vannkjølt system. og det skal kjøles passivt med en vanlig hus radiator, har god plass og gjemme den bak skrivebordet. bor i ungarn og det er meget bra utvalg på slikt her, og ikke minst billi :yes:

hvilket oppsett kjører du på din psu? jeg er også intresert hvis du tester den litt. og til slutt, vet du av andre vannkjøla psu?

Lenke til kommentar

Foreløpig kjører jeg følgende oppsett på den aktuelle maskinen:

MSI K8T NEO / A64 3400 @1,55v. (Max)

2x 512Mb Corsair TwinX

NVIDIA G-force 6800

Plextor brenner

Plextor DVD

1 stk IDE WD 200Gb (foreløpig)

SB Audigy

Én SilenX SX 12025-14 som kabinettvifte.

Altså som jeg sa; Ikke de helt store utfordringene for PSU.

Det som mangler, er en disk eller to til, that´s it!

Men klokker du, (og hvem gjør ikke det? :p) så tyner man jo gjerne litt ekstra ut av PSU også....

Andre vannkjølte PSU kommer jeg ikke på i farten.

Lenke til kommentar

Skrue; Er det mulig og anslå hvor mye varme den nevnte psu tilfører vannet. Det er vel relativt mye varme som produseres mener jeg...?

Har lekt litt med tanken selv, men så langt latt vær pga liten radiator (blir liksom mer flytting av viftestøy, enn fjerning hvis du skjønner)

Har bestilt ny med plass til 3x120mm så da blir kanskje saken anderledes, men hadde vært greit og høre din erfaring. :)

Lenke til kommentar

pcp160:

Et interessant spørsmål, som jeg har visse vanskeligheter med å svare på, men jeg prøver:

Dette vil nok i stor grad henge sammen med virkningsgraden på PSU, dvs watt inn i forhold til watt ut.

Skal jeg våge meg på et regnestykke her, så kan man jo i utgangspunktet anta en virkningsgrad på ca 70%, med alle mulige forbehold om at tallet er riktig.

Dette vil i så fall resultere i ca 144w varme.

Det er imidlertid slik, at PSU også er utstyrt med en kraftig kjøleribbe i aluminium, montert på kobberskinna som er tilknyttet vannkjølingsdelen. Altså en kombinasjon av vannkjøling / passiv kjøling.

Samtidig må man også påregne at en og annen komponent "lever i sin egen verden" og er altså prisgitt den lufta som nødvendigvis må passere gjennom PSU, forutsatt at man har et overtrykk / undertrykk i kabinettet.

Resultatet av dette, er nok at man langt på vei kan halvere den antatte varmen på 144w, og dermed kan jeg antyde 70-80w som må taes unna i vannkjølingsdelen.

Helt konkret, har jeg i alle fall ikke hatt noe problem med å holde en Delta T mellom luft / vann på ca 6-8grader i systemet. Og som jeg vel glemte å nevne; I tillegg til A64 TDX-klone, har jeg også vannkjølt NB og GPU. Resten består av en Bie Pro II, kjølt av en 230v Sunon-vifte på ca 1300 R.

Altså en tilnærmet samme Delta T som jeg har i den maskinen jeg sitter på nå, og som kun har vannkjølt CPU / GPU, forøvrig med en BieX radiator.

Dette skulle vel gi en viss pekepinn, om at den ekstra belastningen fra PSU neppe er noe stort problem.

Suprsid:

Den har Push-In nipler, som krever en "stiv" 10mm slange, utvendig målt. Men nipler kan jo byttes ut... ;)

Lenke til kommentar

Flott svar. Vet det ikke var så greit og svare helt konkret på. Men det du nevner med alle de andre komponetene er et godt poeng jeg ikke har tatt med i betraktning, og at den i tillegg på sett og vis er både luft og vannkjølt. Og det er sikkrt ikke så langt fra sannheten at bortimot halvparten av total varme, ikke ender opp i vannet.

Får se om det ikke blir investert (hvis man kan si det om kjøp av datautstyr.. :roll: ) i en slik etterhvert. Akkurat nå er det mye annet nytt som skal på plass. ;)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Eg vannkjølte min 300w Q-Tec ! Den funka fint heilt til den starta og gi for lite volt, so alle andre q-tec!

Går fint og lage en blokk og flytter over transistorane\spenningregulatorane på blokka. Men bruke også ei vifte som gikk veldi sakte runt for og ha litt

sirkulasjon.

Send PM om spørsmål :thumbup:

Ole-Johan

Lenke til kommentar

Men siste spørsmål: vet du hvilke nipler som passer?

Alle nipler som har 1/4" BSP-gjenger vil passe.

Alternativt kan man lage overganger fra de orginale, men det krever gjerne at man har tilgang på en dreiebenk, i kombinasjon med loddeutstyr.

Personlig benytter jeg meg av og til av en slik løsning, ettersom man da kan "skreddersy" nipler til nær sagt alle formål.

Skulle du ha behov for dette, kan jeg sikkert hjelpe deg med å lage ett eller annet, når den tid kommer. :yes:

Lenke til kommentar
Skulle du ha behov for dette, kan jeg sikkert hjelpe deg med å lage ett eller annet, når den tid kommer. :yes:

Tusen takk for forslaget, men har ikke noe behov for det,

sålenge ferdige nippler vil passe.

Blir litt unødvendig å gi deg arbeid når eg kan kjøpe fertdige mener eg.

Eg er ikke så veldig kravstor at eg trenger å få de skreddersydde. :)

Det er ikke sikkert eg kjøper den heller, men hadde vert artig med vifteløst

system. :love:

Endret av suprsid
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...