all right Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 Jeg kjøpte meg i dag en ny billig bærbar maskin. En Fujitsu Simens Amilo pro med en Cel-M 340 og 256mb ram. Jeg er helt ny på Linux, kjører SuSE 9.3 hjemme. Så jeg lurte på hvilken distro dere anbefaler å ha på denne maskinen? Har satt av 10 bg til linux! Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 Ubuntu er vel fin for laptopar. Lenke til kommentar
olear Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 Alle distroer fungerer fint på bærbare, finn en du liker Lenke til kommentar
all right Skrevet 28. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2005 Vill SuSE 9.3 gå fint på denne maskine? Eller er den litt svak? Lenke til kommentar
Palme Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 suse 9.3 vil nok kunne klare å kjøre på maskinen, men jeg anbefaller deg å IKKE installere det. Prøv heller deg frem med kanskje en Ubuntu installasjon? Tror nok det kommer til å gå litt i seineste laget vist du skal inn med en suse 9.3 installasjon + det er vel ikke allverdens diskplass på maskinen og suse tar A L L T F O R stor plass (mener vertfal jeg da..) Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 Du kan jo strippe ned SuSE til minimalt med tenestar og f.eks XFCE, men kanskje du heller bør satse på ein distro som ikkje er så berekna for god HW, som Ubuntu eller Slackware? Lenke til kommentar
all right Skrevet 28. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2005 (endret) Da har jeg satt Slackware 10.1 på downloade Håper Slackware virker bra som dual boot? Endret 28. juni 2005 av all right Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 Da har jeg satt Slackware 10.1 på downloade Håper Slackware virker bra som dual boot? Jepp. Den ordnar det automagisk. Berre installer LILO på MBR. Lenke til kommentar
all right Skrevet 28. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2005 Jeg vet ikke hva "LILO på MBR" betyr men håper det bare er å legge inn Slackware og så fikser den automatisk ressen! Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 Du kjem til eit punkt i installasjonen der den set opp dual-boot, der LILO er den som ordnar dual-booten. Velg at du vil installere LILO på MBR når du kjem dit. Lenke til kommentar
Øyst Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 (endret) Fint Så har nok en nybegynner fått en anbefaling om å gå for Slackware (bedre enn de nybegynnerne som blir anbefalt gentoo). Ikke et vondt ord om Slackware (jeg har brukt det selv i mange år...), men det er ikke akkurat nybegynner distroen og heller ikke en distro som er godt laget for bærbare med mindre man er villig til å editere diverse filer for å få mushjul og annet til å fungere. Gå for SUSE. Det vil fungere helt fint, og tar ikke mye mer plass enn andre desktop-distroer så sant du ikke installerer alt Endret 28. juni 2005 av Øyst Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 Har ikke prøvd suse på laptop. Jeg var tidligere av den oppfatning at Mandrake var bra på hardwarestøtte - inntil jeg prøvde MDK 10.2 som fungerte dårlig på min nye Asus W5A. FC4 (som er noen måneder nyere) gikk imidlertid relativt smertefrit.. mangler bare lyden Generelt sett - hvis hardwarestøtte blir et problem, så er nyere ofte bedre, uansett hvilken distro. Lenke til kommentar
olear Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 Så har nok en nybegynner fått en anbefaling om å gå for Slackware (bedre enn de nybegynnerne som blir anbefalt gentoo). Ikke et vondt ord om Slackware (jeg har brukt det selv i mange år...), men det er ikke akkurat nybegynner distroen og heller ikke en distro som er godt laget for bærbare med mindre man er villig til å editere diverse filer for å få mushjul og annet til å fungere. Slackware fungerer like fint til bærbare som alle andre distroer, at man må redigere tekstfiler er jo hele poenget med Slackware Å anbefale Slackware er noe jeg vanligvis ikke gjør til nybegynnere, men den ikke så vanskelig som folk skal ha det til. Selve installeringen er enkel og grei (installeren til Ubuntu er jo selv ncurses og den blir anbefalt til nybegynnere). De siste årene så har pkgtool til Slackware blitt forbedret med flere funksjoner som gjør at nybegynnere får en enkel GUI (ncurses) til å administrere "vanlige" innstillinger. Lenke til kommentar
ways Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 (endret) utsagnet "jeg vet ikke hva lilo på MBR betyr" er vel en grunn til å si: installere SuSE. den har veldig god laptopstøtte. med slack må du gjøre mesteparten selv. en temmelig annerledes opplevelse. edit: det betyr forresten at du skal innstallere boot-manageren (lilo eller grub) helt i starten av disken (Master Boot Record), slik at den startes før windows sin boot-manager. du får sannsynligvis spørsmål lignende: installere lilo på MBR eller hda/hdb..? Endret 29. juni 2005 av ways Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Slackware fungerer like bra til laptop som de enkleste distroene, som f.eks. Ubuntu, SuSE, Fedora osv. Hardware-støtten er et kjernespørsmål. Selv kjører jeg Slackware-current på min Dell Latitude D600 med 2.6.11.12-kjernen. Fungerer strålende. Lenke til kommentar
Øyst Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Vel, hovedopenget som synes å være vanskelig å få gjennomslag for, er at Slackware fungerer strålende så lenge man kan sakene sine, og er villig til å jobbe litt for å sette det opp. Dette har sine fordeler, men også sine klare ulemper om man ikke vet hvordan. Jeg får ofte følelsen av at mange benytter spørsmål av typen trådstarter har til å brife med mer avanserte distroer de påstår "ikke er så vanskelig...". Vel, det meste er lett om man kan det Lenke til kommentar
olear Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 (endret) Klart. Er man nybegynner så bør man holde seg unna Slackware, men jeg vil bare få fram at Slackware ikke er så vanskelig som alle skal ha det til. Endret 29. juni 2005 av olear Lenke til kommentar
PapaDon Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 bare for å åpne tråden litt igjen: Bør man satse på SuSE til laptop, eller er det andre, bedre alternativer. Sitter foresten bare å leker med tanken, har aldri TATT i en linux maskin tidligere, bortsett fra den gangen jeg og noen klassekamerater prøvde å drepe laptopen til en kompis med fine kommandoer som kill tux OL. Med andre ord TOTAL NOOB WARNING! Lenke til kommentar
Garathor Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 bare for å åpne tråden litt igjen: Bør man satse på SuSE til laptop, eller er det andre, bedre alternativer. Sitter foresten bare å leker med tanken, har aldri TATT i en linux maskin tidligere, bortsett fra den gangen jeg og noen klassekamerater prøvde å drepe laptopen til en kompis med fine kommandoer som kill tux OL. Med andre ord TOTAL NOOB WARNING! Som sagt tidligere i tråden, kan du bruke hvilken som helst distro på en laptop. Så du står helt fritt til å velge. Men siden du er fersk, er det en god ide å satse på en av de nybegynnervennlige distroene. Min anbefaling blir Ubuntu. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 (endret) bortsett fra den gangen jeg og noen klassekamerater prøvde å drepe laptopen til en kompis med fine kommandoer som kill tux OL. Med andre ord TOTAL NOOB WARNING! :!: Utan root-tilgang vil du aldri klare å "drepe" den uansett, du skjønar, GNU/Linux er bygd opp sikkert Ubuntu er eit bra val. Sjekk ut denne sida etter at du har lagt det inn og sikker har eindel spørsmål (før du kjem med spørsmål her): www.ubuntuguide.org Endret 27. juli 2005 av objorkum Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå