obese Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 Jeg bor i frankrike, og har en forretning i Norge. Jeg skal kjoepe meg en bil naa, vet ikke helt hvilken. Har blitt litt oedelagt iogmed at jeg gaar paa skole i Monaco og det er mye fine biler her og saant. Men jeg skal iallefall kjoepe noe a la en touareg (41000 Euro) eller kanskje en audi a4 sw (kanskje 20.000 euro)... ikke sjekka saa mye, for spoersmaalet mitt er: Hvordan er reglene for bruk av biler med eu-registrering i norge. Hvor lenge kan den vaere der, hvor lenge maa den vaere ute av Norge foer man drar ut igjen og evt alt anna tull... Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 Med Norsk sertifikat har man ikke lov å kjøre utenlandsk registrert bil i Norge uansett. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 (endret) @KVTL: Om man eier bilen selv, så er det vel lov..? @obese: Grensa er vel et år, før du får problemer med avgifter. Tidligere var det 3 måneder. Hvor lenge du må være ute, aner jeg ikke.. Edit; Har du norsk eller fransk statsborgerskap..? Endret 29. juni 2005 av Marvil Lenke til kommentar
PerB Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Sitat fra hjemmesiden til NAF (www.naf.no søk på import av bil): Utenlandskregistrert bil i Norge Fra tid til annen får vi spørsmål om det er lov for nordmenn å kjøre bil med utenlandske skilter i Norge. Denne problemstillingen kan for eksempel bli aktuell for nordmenn som bor store deler av året i utlandet og derfor har anskaffet seg en bil i dette landet. Hovedregelen er at nordmenn ikke har adgang til å kjøre utenlandskregistrert bil i Norge. Imidlertid kan man ha rett til en midlertidig innførsel og bruk av slik bil dersom du anses å ha oppholdssted i et annet land. Er man bla. registrert i folkeregisteret i Norge anses man ikke å ha fast oppholdssted utenfor Norge. Innførsel og bruk av utenlandskregistrert bil i Norge uten å ha rett til det, kan få store økonomiske konsekvenser ved at samtlige avgifter da påløper. For å få vite om man tilfredsstiller vilkårene for å kjøre en utenlandskregistrert bil i Norge, anbefaler NAF at man tar kontakt med norske tollmyndigheter før innreise. For mer informasjon, se dessuten toll.no og for selve forskriften forskrift om midlertidig bruk av utenlandsregistrert motorvogn. Import av bil ved eiers flytting til Norge Tidligere var det mulig å få innført en bil mer eller mindre avgiftsfritt dersom man hadde bodd noen år i utlandet. Nå er imidlertid denne muligheten borte, ved at forskriften om fritak for eller nedsettelse av merverdiavgift og engangsavgift på motorvogner som innføres ved eiers flytting til Norge, er opphevet. Ved opphevelsen av forskriften ble det likevel innført en overgangsordning for de som flyttet til Norge før 1. juni 2003. Likevel vil slik eie av bilen forut for innførsel til Norge kunne ha konsekvenser for beregningen av merverdiavgift, jf. ovenfor om dette emnet. I tillegg, som ved ”ordinær” import, vil man få et aldersfradrag på engangsavgiften, jf. ovenfor om engangsavgiften. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 marvil: Det var det de sa til kameraten min på statens vegvesen når han spurte der ihvertfall. Men PerB har funnet fram han Dårlig at de har fjernet muligheten til å ta inn bilen billigere for de som har bodd i utlandet Bilen= Statens melkeku nr. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå